فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست/ مهمانان خارجی از تیم مذاکره کننده ما تعریف می کنند، این یک افتخار است/ در سال 95 مردم، دوران پساتحریم را تجربه خواهند کرد

9:09 - 26 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۷۵۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان-رئیس جمهور گفت: فرهنگ انقلاب همان چیزی است که مردم ایران خواستار آن بودند و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و هرگز به معنای درشت‌گویی نیست.
تمام حادثه کربلا به ما می آموزد شایستگی ها را ترویج کنید/نباید امر به معروف و نهی از منکر را در چند مسئله خلاصه کنیم/ یکی از بزرگترین منکرها دروغ است/یکی از بالاترین معروف ها احترام کردن استبه گزارش ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه «فرهنگ انقلابی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»، اظهارداشت: پیام کربلا فاصله از منکرها و ترویج نیکی ها در جامعه است.

رئیس جمهوری همچنین تکریم اهل علم را تکریم نور در برابر ظلمت خواند و گفت: تنها مدیریت دانش بنیان ثمربخش است و جامعه دانش بنیان نیز با احترام به علم و دانشمند شکل می گیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در فضای پسابرجام شرایط را برای فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و رقابت در منطقه و جهان آماده‌تر می‌کند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تلاش‌های خود پیشتاز فعال کردن فناوری‌های نو در کشور و جبران عقب‌ماندگی در فناوری شوند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز نیازمند جامعه‌ای دانش‌بنیان هستیم که علم و دانش در آن محترم بوده و مدیریت، حرکت و سخن‌ گفتن‌ها پشتوانه علمی داشته باشد، گفت: هر زمان، در هر بخشی حتی در زمینه ترویج دین از علم و دانش استفاده کردیم، سخن ما استوارتر و پایدارتر بوده و موفق بودیم و هر جا مدیریت ما در چارچوب دانش بود در مسیری درست حرکت کرده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هر زمان تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای علم بوده، موفق بوده‌ایم و هر زمانی که با شعار، احساسات و رقابت ناسالم همراه بوده نتوانسته‌ایم به موفقیت برسیم، گفت: هیچ ملتی به قدرت، پیشرفت و ثروت نرسیده مگر اینکه در سایه علم، دانش و فناوری حرکت کرده باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت ایران در مذاکرات تاریخی در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا را به خاطر بهره‌گیری از دانش و منطق دانست و اظهار داشت: اگر بهترین و اندیشمندترین افراد در بخش‌های مختلف سیاسی، فنی و اقتصادی را در مذاکرات برنمی گزیدیم، موفق نبودیم. البته در کنار این دانش ایستادگی، مقاومت و فرهنگ ملت ایران که فرهنگی انقلابی است، بسیار تأثیرگذار بود.

روحانی ادامه داد: فرهنگ انقلاب همان چیزی است که مردم ایران خواستار آن بودند و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و هرگز به معنای درشت‌گویی نیست.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اگر کسی می‌خواهد در مسیر درست به اهداف خود برسد نیاز به علم، دانش و فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت ایرانی و اسلامی دارد، گفت: از ابتدا به تیم سیاسی گفتم باید پایان مذاکرات خروج از فصل هفت شورای امنیت و لغو تحریم های ظالمانه باشد و در تاریخ 70 ساله سازمان ملل سراغ نداریم که 6 قطعنامه فصل هفتمی بدون اینکه اجرا شده باشند، لغو شوند.

 روحانی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نرم در بخش‌های مختلف، خاطر نشان کرد: در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای و مسایل علمی آن و نیز مباحث حقوقی، رابطه با آژانس، مسایل اقتصادی و رفع تحریم‌ها و در زمینه سیاسی، متخصصین را پای میز مذاکره بردیم و این افتخاری برای ملت و کشور است و ما توانستیم به اهداف ملی خود برسیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه فضای پس از توافق و مذاکرات به نفع نخبگان، تحقیقات و پژوهش کشور خواهد بود، گفت:‌ اگر در گذشته برای دسترسی به مجله ، نرم‌افزار و یا سخت‌افزار بخاطر تحریم دچار مشکل بودیم و نمی‌توانستیم فناوری خود را به دنیا عرضه کنیم و یا بسیاری از کشورها فناوری‌های نو را به ما ارایه نمی‌کردند، امروز این مانع برداشته شده و باید این عقب‌ماندگی در فناوری جبران شود.

 روحانی تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پیشتاز فعال کردن فناوری‌های نو باشند و ما باید همکاری فناورانه خود را با دنیا آغاز کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارایه شده در خصوص موفقیت‌های جوانان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: تطابق و تکمیل ایده‌های خارجی بر عرصه اقتصاد دانش بنیان بوسیله کالای داخلی کار بسیار مهمی است.

روحانی با اشاره به بهبود شرایط برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رشد صادرات بیشتر و رقابت در منطقه و جهان، گفت: شرط ما برای همکاری خارجی ، مشارکت در سرمایه ، فناوری و صادرات است و باید حرکت ما بر این مبنا باشد. البته شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران تحریم هم توانسته‌اند کارهای بزرگی را به انجام برسانند و ما امروز شاهد نتایج آن هستیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و باید در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان را بشناسیم، گفت: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم صاحبان شرکت‌های دارای فناوری‌های نو را شناخته و از آنان حمایت کنیم که در این راستا دولت هر سال بودجه بیشتری را به صندوق نوآوری و شکوفایی که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، اختصاص داده است.

روحانی با بیان اینکه نخبگان می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را در مسایل گوناگون برای حل و فصل پیچیدگی‌ها و مشکلات در اختیار ما قرار دهند، تصریح کرد: مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به راه‌حل‌هایی بهتر، مفیدتر و ارزان‌تر همواره پیش روی ما قرار دارد.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: همانطور که نخبگان در دوران دفاع مقدس کمک بسیار بزرگی برای جبهه‌ها بوده‌اند، امروز هم برای توسعه کشور در تلاش هستند و توسعه ایران اسلامی باید به طور کامل دانش بنیان باشد.

روحانی با اشاره به اینکه علم، دانش و فناوری مرز نداشته و ما باید برای به دست آوردن آن از همه دنیا استفاده کنیم و در این مسیر با هیچ کسی دشمنی نخواهیم داشت، گفت: ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم چرا که علم و دانش گمشده مؤمن است و هر جا که باشد آن را پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه علم و دانش اهداف، کشور و فرهنگ دینی و اسلامی خود را فراموش نکرده و مفتون یا مرعوب غرب نخواهیم بود، گفت: هدف حرکت ما خدمت به مردم و آبادانی ایران است و دولت هر اقدامی که بتواند در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد داد و امیدواریم سال آینده که سال بهتری در فضای اقتصادی ما خواهد بود بتوانیم حمایت های بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان انجام دهیم.

روحانی افزود: ایرانی نخبه در هر کجای دنیا که باشد عاشق ایران و وطن خود است و به شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند در ایران پرچم علم و دانش را به اهتزاز درآورند، افتخار خواهیم کرد.

رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام محرم و عزای ابا عبدالله الحسین(ع) تصریح کرد:امام حسین(ع) به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت و یاد داد که برای رسیدن به آرمان‌ها و اهدافمان از چیزی نهراسیم.

 روحانی درس عاشورا را تبلیغ و ترویج شایستگی‌ها و دوری از بدی‌ها و پلیدی‌ها دانست و خاطر نشان کرد: نباید امر به معروف و نهی از منکر تنها در چند کلمه خلاصه شود، ریا و دروغ از بزرگترین منکرهاست که موجب آسیب زدن به حیثیت مردم و جامعه خواهد شد و در مقابل دوستی و احترام به بزرگان و عالمان از جمله معروف‌هاست چرا که احترام به عالم و معلم در حقیقت احترام به علم است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *