مدیران ٨غول نفتی دنیا برای مقابله با تغییرات اقلیمی چاره‌اندیشی می‌کنند

23:10 - 19 مهر 1394
کد خبر: ۸۶۴۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - مدیران هشت شرکت بزرگ نفتی دنیا به منظور بررسی تغییرات اقلیمی جهان و مقابله با گرم شدن کره زمین روز جمعه این هفته (٢٤ مهرماه) در پاریس گردهم می آیند.
به گزارش و به نقل از رویترز از لندن، مدیران ارشد شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان برای شرح درباره چگونگی کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی، به عنوان بخشی از کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی ٢٠١٥ سازمان ملل متحد (کاپ ٢١) که قرار است از ٣٠ نوامبر تا ١١ دسامبر در پاریس برگزار شود، گردهم می آیند.

کاپ ٢١، بیست و یکمین کنفرانس سالانه طرف های معاهده کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ و یازدهمین ملاقات پیمان کیوتو تاکنون خواهد بود که هدف اصلی آن به دست آوردن یک توافقنامه و قراردادی جهانی برای تغییرات اخیر آب‌ و هوایی خواهد بود.

پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال در حاشیه کنفرانس سالانه نفت و پول در لندن گفت: در نشست روز ١٦ اکتبر(جمعه، ٢٤ مهرماه) مدیران ارشد ٨ شرکت نفتی بزرگ دنیا که پس از آن نیز یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد شد، انتظار می رود مدیران این شرکتها خواستار بازنگری در سازوکار قیمت گذاری و مالیات بر انتشار گازهای گلخانه ای و مهار انتشار کربن می شوند.

وی افزود: مدیران هشت شرکت نفتی بزرگ دنیا پیش از برگزاری کاپ ٢١، جایی که دولتها اهدافی تازه ای برای مقابله با تغییرات اقلیمی تنظیم می کنند، طرحی را برای مقابله با گرم شدن کره زمین ارائه می کنند.

پویان گفت: ما باید در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی نقش داشته باشیم، ما نیاز به ایجاد پرسشها و یافتن راه حلها داریم و نباید اجازه دهیم که سیاست گذاران انگشت خود را به سوی ما اشاره کنند و بگویند که شرکتهای نفتی برای تحقق اهداف مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاشی نمی کنند.

وی افزود: ما به حوزه های همکاری می اندیشیم، برای مثال در زمینه های پژوهش و توسعه در حوزه های جلوگیری از انتشار و ذخیره سازی کربن فکر می کنیم، هر یک از شرکتها به تنهایی  تجربه هایی دارند، اما باید برای به سوی یک مسیر و هدف مشخص گام برداریم.

نشست مدیرن ارشد هشت شرکت بزرگ نفتی دنیال بخشی از همایش نقش نفت و گاز در آب و هوا، تحت حمایت سازمان ملل متحد که شماری از شرکتهای بزرگ نفت و گاز دنیا را گردهم می آورد.

سازو کار قیمت گذاری
شرکت های بی پی انگلیس، انی ایتالیا، انگلیسی-هلندی شل، استات اویل نروژ و توتال در نامه ای به کریستینا فیگیورس، مدیر بخش آب و هوای سازمان ملل متحد انرژی خواستار این شدند که دولتها در سراسر جهان یک ساز کار تازه برای جلوگیری از انتشار کربن تعریف کنند.

پویان و دیگر مدیران عامل شرکتهای نفتی خواستار جایگزینی طغال سنگ پاک به جای انتشار کربن شدند.

تعیین قیمتی جدید برای هر تن کربن، که انتشار کربن به معنای تشویق شرکتها به پذیرش فناوریهای پاک تر و در اولویت قراردادن استفاده از زغال سنگ پاک به جای سوختهای فسیلی است.

شرکت ها در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که روند کنونی انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با هدف سازمان ملل متحد برای کاستن از میزان گرم شدن کره زمین  و گرم نشدن بیش از دو درجه، بسیار بالاتر است.

در پاسخ به نامه مدیران عامل شرکتها، فیگیورس گفت: شرکتهای نفتی باید تلاشهای خود را برای مقابله با تغییرات دو چندان کنند.

شرکت های آمریکایی اکسون موبیل و شورون در نوشتن این نامه دخیل نبودند.

رکس تیلرسون، مدیر عامل اکسون موبیل در کنفرانس نفت و پول درآمد خنثی بر مالیات انتشار کربن که در هر کشوری متفات است، خواستار شد.

وی افزود: ما معتقدیم که ریسکهای ناشی از تغییرات اقلیمی جدی هستند و خواهان اقدام جدی و عاقلانه برای کاهش این ریسکها هستیم.

ما معتقدیم که درآمد خنثی بر مالیات انتشار کربن بهترین گزینه است، این روش می تواند یک چارچوب سیاستی کارا برای همه کشورهای جهان باشد، دولتها می توانند آن را بر اساس شرایط اقتصادی خود وفق دهند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *