همکاری "پاکستان و ایران" برای تحقق صلح در "افغانستان" ضرورتی انکارناپذیر است

14:30 - 19 مهر 1394
کد خبر: ۸۶۲۰۹
خبرگزاری میزان - رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان بعنوان یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین احزاب سیاسی این کشور معتقد است همکاری پاکستان و ایران برای تحقق صلح در افغانستان ضرورتی غیرقابل انکار است.
همکاری به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزناری میزان، سراج الحق که یکی از تاثیرگذاری شخصیت های سیاسی پاکستان محسوب می شود و از مقبولیت بالایی در میان مردم و سیاستمداران احزاب مختلف این کشور برخوردار است، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: اسلام آباد و تهران باید با همکاری یکدیگر، ضمن حمایت از تلاش هایی که برای محقق شدن صلح در افغانستان و به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل صورت می گیرد، خود نیز برای تحقق این مهم تلاش کنند.
رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان تاکید کرد که ادامه یافتن جنگ و درگیری در افغانستان و رو در رویی طالبان و دولت کابل هیچ فایده ای ندارد و تنها موجب قربانی شدن مردم و آواره و بی خانمان شدن آنها می شود.
سراج الحق گفت: حزب جماعت اسلامی پاکستان از هر تلاشی در جهت پیشبرد صلح و آشتی در افغانستان حمایت می کند.
وی افزود: ما به عنوان یک حزب سیاسی در پاکستان، بدنبال داخل شدن به روند مذاکرات صلح افغانستان و یا آوردن طرفین به پای میز مذاکرات نیستیم بلکه این مسوولیت به عهده دولت ها است و ما نیز از آن حمایت می کنیم.
این سیاستمدار برجسته پاکستانی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاده است که روابط پاکستان و افغانستان در هفته ها و ماه های اخیر، حتی متشنج تر از دوره ریاست جمهوری حامد کرزی در افغانستان شده است، گفت: افغانستان درگیر جنگ و ناآرامی است و وقتی در یک کشور جنگ جاری باشد، ایجاد فراز و نشیب در روابط دیگر کشورها با آن، غیرممکن نیست.
سراج الحق تاکید کرد: باید به دنبال حل مساله باشیم و پیشنهاد حزب جماعت اسلامی پاکستان این است که همکاری پاکستان و ایران، بهترین گزینه برای تقویت صلح در افغانستان است و این دو کشور با همکاری هم می توانند این مهم را محقق کنند.
 
** پاکستان و ایران گزینه ای جز تقویت روابط ندارند
سراج الحق درباره اهمیت روابط تهران و اسلام آباد هم گفت: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه و دو کشور برادر و مسلمان، جز تقویت روابط و نزدیک تر کردن دیدگاه ها، گزینه دیگری ندارند. دو کشور نیاز به اتخاذ مواضع مشترک و هماهنگی در خصوص مسایل و تحولات جهانی دارند.
از رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان سوال شد که دولت پاکستان مدت زیادی به دنبال میانجی گری میان طالبان افغانستان و دولت کابل بوده ولی هنوز موفق به محقق کردن صلح میان آنها نشده است. آیا فکر می کنید دولت پاکستان هنوز هم باید به این تلاش ها ادامه دهد یا ادامه این راه بیهوده خواهد بود؟
سراج الحق پاسخ داد: معتقدیم که پاکستان همچنان در موقعیتی هست که بتواند مذاکرات تعلیق شده میان طالبان و دولت کابل را دوباره احیا کند.
وی گفت که فعال بودن لابی هند در افغانستان، یکی از دلایلی است که موجب متوقف شدن روند مذاکرات شده است و نکته اینجا است که تداوم جنگ و ناآرامی در افغانستان هرگز هند را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه اثرات منفی آن بر پاکستان و ایران است.
سراج الحق در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت کنونی طالبان افغانستان بعد از مرگ ملا عمر و اینکه آیا ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه از اقتدار لازم برای حل اختلاف های ایجاد شده در این گروه برخوردار است، گفت: زمان زیادی از شروع رهبری ملا اختر منصور سپری نشده است و فعلا نمی توان صلاحیت و قابلیت وی را به عنوان رهبر جدید طالبان مورد سنجش و ارزیابی دقیق قرار داد.
وی افزود: اما می توان با مشاهده و تجزیه و تحیل اقدامات اخیر در افغانستان ازجمله حمله اخیر طالبان به ولایت قندوز، میزان قدرت و قابلیت این گروه را سنجید.
سراج الحق گفت: بار دیگر تاکید می کنم که این مسوولیت کشورهای همسایه افغانستان (پاکستان و ایران) است که برای کشاندن طالبان افغانستان و دولت کابل به پای میز مذاکره برای تحقق صلح در افغانستان تلاش کنند. کشورهای همسایه باید برای پایان دادن به خونریزی ها و اوضاع نابسمان افغانستان کمک کنند و این روند را به سوی صلح هدایت نمایند.
 
** پاکستان هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمت نخواهد شناخت
سراج الحق درباره اظهارات اخیر ژنرال پرویز مشرف رییس جمهوری سابق پاکستان مبنی بر اینکه دولت این کشور بهتر است رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و با آن رابط برقرار کند، گفت: این حرفها صرفا اظهارات شخصی مشرف است و هیچ ارتباطی با مواضع اصولی دولت و ملت مسلمان پاکستان ندارد. ما هرگز موافق چنین اظهاراتی نیستیم. اینگونه بیانات با مواضع 68 ساله پاکستان یعنی از زمان استقلال این کشور تا کنون، کاملا مغایرت دارد.
رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: مواضع ما علیه رژیم اسراییل روشن و قاطع است. رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و نامشروع است. قدرت داشتن یک رژیم غاصب به این معنی نیست که موجودیت آن قانونی باشد. حتی اگر زمانی فرا برسد که فقط یک مسلمان در دنیا باقی مانده باشد، فریاد مخالفت با رژیم نامشروع صهیونیستی نباید خاموش شود.
وی درباره فعالیت های گروه تروریستی داعش در سوریه،عراق، افغانستان و تهدید جدی آن برای تمام کشورهای مسلمان هم گفت: ما نسبت به اقدامات تروریستی داعش نگرانیم و آن را باعث تاسف می دانیم.
سراج الحق گفت: موضوع داعش باید اینگونه بررسی شود که این عناصر چه کسانی هستند، از کجا آمده اند و از سوی چه کسانی پشتیبانی می شوند.
رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان درخصوص سفیر قریب الوقوع محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور به آمریکا برای دیدار دوجانبه با باراک اوباما گفت: این سفر هم یک سفر عادی مانند دیگر سفرهای خارجی نخست وزیر است. هیچ انتظار یا چشم داشت غیرمنتظره ای از این سفر نداریم و این سفر را تحولی فوق العاده و دارای فایده زیادی برای کشور نمی دانیم.
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *