حمل 20 میلیون تن کالا از رشت به روسیه با قطار
: جمهوری آذربایجان علاقهمند است روابط خود با ایران را در حوزه ریلی گسترش دهد و این امر با اتمام راهآهن «رشت ـ قزوین ـ انزلی ـ آستارا» که روسیه و آذربایجان را به ایران متصل خواهد کرد، در سال آینده ممکن میشود.
به گزارش میزان، درحال حاضر 85 درصد مسیر ریلی «رشت ـ قزوین ـ انزلی ـ آستارا» که دارای 400 ـ 300 کیلومتر طول و ظرفیت انتقال سالانه 9 میلیون تن محموله است، ساخته شده و قرار است این خط ریلی در سال آینده به راهآهن جمهوری آذربایجان متصل شود.
راه آهن «رشت ـ قزوین ـ انزلی ـ آستارا» منطقه قفقاز و روسیه و اروپا را به همدیگر متصل خواهد کرد و در واقع این راهآهن را میتوان کارت ویزیت گیلان به شمار آورد.
«فرهاد کافی» مهندس اجرایی ساخت راهآهن «قزوین ـ رشت ـ آستارا» در مورد اهمیت این خط ریلی گفته است که بیشترین میزان حمل و نقل محمولهها از طریق این مسیر انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 400 میلیون دلار برای ساخت این راهآهن اختصاص یافته است، گفت: 6 شرکت ایرانی به طور همزمان ساخت راهآهن «قزوین ـ رشت ـ آستارا» را در 6 بخش مختلف ادامه میدهند و بخشی از این مبلغ برای ساخت پل شاهرود هزینه خواهد شد.
کافی با اشاره به اینکه 35 هزار متر مکعب بتن برای ساخت پل شاهرود که 16 ستون اصلی و 38 ستون فرعی دارد، گفت: این پل در رودبار احداث شده است و نمای عظیم آن جلب توجه میکند.
وی ادامه داد: پل شاهرود بزرگترین و زیباترین پل خاورمیانه محسوب میشود. این پل که دارای 45 متر ارتفاع است و هشت قوس دارد.
بر اساس این گزارش، راهآهن «قزوین ـ رشت ـ آستارا» بخشی از کریدور حمل و نقل «شمال ـ جنوب» است و ساخت این راهآهن از سوی آذربایجان، روسیه و ایران اجرا میشود و پیشبینی میشود سالانه 15 تا 20 میلیون تن محموله از طریق این کریدور حمل و نقل شود.