رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت تلاش ایران برای حفظ مدارک اسناد فاجعه منا

14:27 - 18 مهر 1394
کد خبر: ۸۵۹۹۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- مومنی راد عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید طی صدور بیانیه ای خواستار عذر خواهی رسمی دولت عربستان و پرداخت فوری خسارت به حادثه دیدگان منا باشد.
ضرورت تلاش ایران برای حفظ مدارک اسناد فاجعه منابه گزارش مومنی راد در نشست بررسی راهکارهای حقوقی فاجعه منا با انتقاد از اینکه حقوق بشر امروز تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته است گفت: حقوق بشر امروز در مرحله اجرا تحت سیطره ثروت، سیاست و قدرت است دلارهای عربستان دهان کشورها نهادهای حقوق بین الملل و رسانه ها را بسته است و این یک نقد اساسی به اجرایی شدن حقوق بشر می باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه تدابیر لازم برای تضمین عدالت و جان مسلمانان باید رعایت می شد، گفت: علی رغم اینکه بند 4 اهداف سازمان همکاریهای بین اسلامی اتخاذ شده است که تدابیر لازم برای تضمین عدالت جانی مسلمانان رعایت شود.

مومنی راد با بیان اینکه باید طرح دعوی در محاکم عربستان صورت گیرد گفت: طرح مسئولیت بین المللی دولت یکی از بسترهای پیش رو است تا بتوانیم حقوق خود را ایفا کنیم همچنین از لحاظ حقوقی می توانیم تقاضای رای مشورتی برای ابعاد حقوقی فاجعه منا مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقض حقوق بشر در حادثه منا مشهود است گفت: مامورین و مسئولان موسسات برگزار کننده حج باید در قبال این فاجعه پاسخگو باشند و از لحاظ حقوقی باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.

این حقوقدان تصریح کرد: عدم تدبیر و پیش بینی های لازم از سوی مسئولان سعودی برگزار کننده حج محرز است.

مومنی راد خطاب به مسئولان کشور پیشنهاد کرد: جمهوری اسلامی باید بیانیه ای صادر کند و درخواست کند تا به طور فوری کارگروه حقیقت یاب مستقل تشکیل شود همچنین در این بیانیه باید تعقیب قانونی مسببین حادثه ذکر شود.

وی ادامه داد: ایران و سایر مجامع حقوق بشری برای حفظ مدارک واسناد حادثه باید تلاشهای لازم را انجام دهند همچنین باید خواستار پرداخت فوری خسارت مدنی، عذرخواهی رسمی مقامات سعودی نیز باشند.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران افزود: همچنین در این بیانیه باید ذکر شود تا زمینه ای برای شهادت شاهدان فراهم شود تا بتوانیم با مدیریت صحیح حقوق جانباختگان و اتباع خود را بگیریم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *