نفت ارزان می‌شود یا گران؟ / ساخت نیروگاه اتمی امارات و عربستان در حال اتمام

11:42 - 17 مهر 1394
کد خبر: ۸۵۵۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - میزان تقاضا برای نفت جهان در سال 2015 معادل 92.79 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده که این میزان در سه ماهه اول سال آینده به 93.24 میلیون بشکه در روز و به طور کلی تا پایان سال 2016 معادل 94.08 میلیون بشکه پیش بینی شده است.
نفت ارزان می‌شود یا گران؟ / کدام کشورها در خاورمیانه انرژی اتمی دارند؟به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، طبق گزارش های منتشر شده بررسی تحولات بازارهای نفت در يك ماه گذشته نشان می دهد که ميانگين قيمت سبد اوپك طي ماه گذشته معادل 45.46 دلار به ازای هر بشکه نفت بوده و متوسط قيمت نفت صادراتي ايران طي ماه آگوست با كاهش 8 دلار و 61 سنت به بشكه اي 46 دلار و 25 سنت رسيد.

براساس پيش بيني ها ميزان عرضه نفت غيراوپك در سه ماهه سوم سال جاري 56.92  ميليون بشكه در روز خواهد بود که این میزان در سه ماهه چهارم به 57.20 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

میزان تقاضا برای نفت جهان در سال 2015 معادل 92.79 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده که این میزان در سه ماهه اول سال آینده به 93.24 میلیون بشکه در روز و به طور کلی تا پایان سال 2016 معادل 94.08 میلیون بشکه پیش بینی شده است.

میزان کل عرضه به استثنای اوپک در سال جاری 63.44 میلیون بشکه در روز و در پایان سال 2016 معادل 63.77 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است.

روند کاهشی قیمت جهانی نفت از سال گذشته تا کنون ادامه داشته و تحولات اقتصادی منطقه ای همواره مهم ترین موضوعات مورد توجه در پیش بینی های OECD اروپا در سال 2016 است.

تولید فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل و به بنزین از عوامل رشد مصرف نفت در سال 2016 در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، بحران های اقتصادی، کاهش بودجه جایگزینی سوخت ها و بازدهی بخش حمل و نقل جاده ای از عوامل منفی و اثرگذار تقاضای نفت در منطقه، طی سال آینده خواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها، تقاضای نفت کشورهای عضو OECD در سال جاری برای نخستین بار بعد از سال 2006 به میزان 160 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

در حالی که این میزان در سال 2016 بدون تغییر و هم سطح با تراز سال جاری باقی خواهد ماند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که رشد تقاضای نفت در سال آینده شتاب بیشتری نسبت به سال جاری داشته باشد و این رشد تقاضای به فعالیت های اقتصادی بستگی دارد.

عربستان سعودی در میان کشورهای خاورمیانه رشد تقاضا خواهد داشت که این میزان عمدتاً برای تامین سوخت بخش حمل و نقل و خوراک پتروشیمی خواهد بود. از سوی دیگر نگرانی های ژئوپلیتیکی بر میزان مصرف نفت در مناطق خاص، اثر منفی خواهد گذاشت.

تقاضای فرآورده های نفتی چین در جولای سال جاری افزایش یافت و میزان رشد تقاضای نفت سفید، سوخت جت و بنزین به ترتیب 34، 25 و 16 درصد سالانه بود.

بررسی وضعیت رآکتورهای هسته ای در حال ساخت در خاورمیانه
بنا به اطلاعات انجمن هسته ای جهان، کشورهای ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، کویت، یمن، رژیم صهیونیستی، سوریه، اردن، مصر، تانزانیا، لیبی، الجزایر، مراکش و سودان در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی دارنده نیروگاه هسته ای هستند.

بنا به گزارش سازمان انرژی اتمی امارات مراحل ساخت نخستین نیروگاه اتمی در این کشور در حال اتمام است. این نیروگاه که برکت نام دارد و بهره برداری آن برای سال 2017 برنامه ریزی شده است و با پیشرفت 75 درصد ساخته شده است.

ایران
برنامه تولید برق هسته ای ایران در سال 1957 تحت برنامه صلح آمیز هسته ای آغاز شد. رژیم پهلوی در سال 1974 برنامه توسعه ای کشور را با ظرفیت 23 هزار مگاوات انرژی برق اعلام کرد تا به راحتی به صادرات نفت و گاز بپردازد. توافق اولیه ای نیز با شرکت های زیمنس و فراماتوم برای ساخت نیروگاه اتمی به مدت چهار سال صورت گرفت. در سال 1975 ساخت 2 واحد 1293 مگاوات در 18 کیلومتری جنوب بوشهر بر اساس رآکتور بایبلیس بی در آلمان آغاز شد و حدود 3 میلیارد دلار در نیمه سال 1976 طی قراردادی پرداخت شد.

پس از انقلاب یک واحد نیز به صورت قابل ملاحظه کامل شد و واحد دوم نیز به صورت نیمه احداث شد، اما در حملات هوایی زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق بین سال های 1984 تا 1988 نابود شد.

در دارخوين، نزديك به رودخانه كارون و 90 كيلومتری مررز عراق با مشاركت فرانسه احداث دو واحد910 مگاواتي فرانسوي در سال 1979 با هزينه 2ميليارد دلاري آغاز شد. اما با خروج متخصصين فرانسوي همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1992 ايران با چين وارد مذاكره شد كه بسيار مشابه برا نيروگراه كواين شان چين و چشمه در پاكستان بود، اما چين پيش از ساخت سريعا از انجام قرارداد كناره گرفت.

اردن
بیش از 95 درصد از نیاز انرژی اردن از واردات تامین می شود که به ارزش یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور است. کمیته استراتژی هسته ای اردن در سال 2007 شکل گرفت و بر اساس سیاستگذارهای اتمی این کشور، قرار است 30 درصد از برق مورد نیاز داخلی کشور تا سال 2030 توسط نیروگاه هسته ای تامین و اندکی نیز صادر می شود.

عربستان سعودی
عربستان سعودی قصد دارد تا 20 سال آینده 16 راکتور برق هسته ای به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار بسازد و نخستین رآکتور در سال 2022 به بهره برداری می رسد.

پیش بینی شده است نیروگاه هسته ای 17 گیگاواتی در سال 2040 حدود 15 درصد برق کشور را در کنار نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 40 گیگاوات تامین کند.

براساس گزارش ساليانه آژانس بين المللي انرژي، پيش بيني شده است كه بازار گاز در جهان به ويژه در قاره آسيا با كاهش نسبي تقاضا همراه باشد. در پیش بینی گذشته میزان رشد تقاضا برای گاز برای 5 سال آتی 2.3 درصد بوده که این میزان حدود 2 درصد تخمین زده شده سات.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *