پیشگیری از وقوع جرم هدف دستگاه قضایی است

2:30 - 11 مهر 1394
کد خبر: ۸۲۹۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: پیشگیری از وقوع جرم هدف دستگاه قضایی است.
حجت‎الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر امروز در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان، ضمن ابراز تأسف از وقوع فاجعه منا، اظهار داشت: حفظ و صیانت از کیان خانواده وظیفه تمامی نهادها و سازمان‎های متولی است، باید پذیرفت که متأسفانه با کاهش سن ارتکاب جرایم و آسیب‎های اجتماعی، ما شاهد بروز بسیاری از مسائل در آینده خواهیم بود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: باید نهادهایی همچون آموزش و پرورش و خانواده در کنترل کودکان و نوجوانان ارتباطی مستمر با یکدیگر داشته و فرآیند پیشگیری‎های رشد مدار را با کمک سازمان‎هایی همچون صدا و سیما و همچنین مساجد محقق سازند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به حجم پرونده‎های واصله به مراجع قضایی باید پذیرفت اقداماتی که تاکنون در حوزه جامعه‌پذیری جوانان و نوجوانان صورت پذیرفته لازم، اما ناکافی است.

وی خاطرنشان کرد: با بروز فناوری‏‎های نوین هرچند سبک زندگی توأم با رفاه بیشتری شده اما به تبع آن بسیاری از آسیب‎ها و جرایم نوظهور خصوصاً در حوزه سایبری و فناوری اطلاعات بروز و ظهور یافته و ما شاهد انتشار بسیاری از بد اخلاقی‎های اجتماعی در میان دانش آموزان و دانشجویان هستیم.

اعتیاد مهم‌ترین مصادیق آسیب‌های اجتماعی در مدارس است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان و دبیر شورای پیشگیری از جرائم این استان نیز مهم‎ترین مصادیق آسیب‎های اجتماعی را در مدارس اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر، جرایم سایبری، فضای مجازی و ارتباطات اجتماعی خارج از قواعد مشروع معرفی کرد.

محمدعلی حمیدیان اضافه کرد: باید بپذیریم که دهه اخیر، دهه انفجار آسیب‎های اجتماعی در جامعه بوده است و بهترین و مناسب‎ترین راه حل خروج از این بحران اتخاذ سیاست و تمهیدات پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی است، رویکردی که بر افزایش اطلاعات در حوزه ارتباطات اجتماعی برای عموم شهروندان خصوصاً دانش آموزان تکیه دارد و بر توانمندسازی دانش آموزان تأکید کرده و به سیاست حبس‎زدایی و کاهش پرونده‎های واصله به مراجع قضایی اشاره می‎کند.

وی گفت: بسیاری از مرتکبان جرائم و آسیب‎های اجتماعی به صرف ناآگاهی و فقدان  مهارت‎های اجتماعی به ورطه جرم و کج روی می‎افتند، مهارت‏‎هایی که باید با رویکرد بومی گزینی و اولویت‎بندی جرایم و آسیب‎های استان از طریق نهادهای متولی خصوصاً مدارس، مساجد و رسانه‎های ارتباط جمعی به گروه‎های هدف به ویژه جوانان ارائه شده و اشاعه یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *