تبلور روحیه مطالبه‌گری دانشجویان در تحصن این روزهای مقابل مجلس/ نواقص برجام و حساسیت دانشجویان

7:00 - 11 مهر 1394
کد خبر: ۸۲۹۳۲
خبرگزاری میزان-حدود 5 روز است که جمعی از طلاب و دانشجویان مقابل مجلس متحصن شده‌اند تا پیگیر وضعیت برجام باشند؛ سندی که مخالفان آن معتقدند معایب و کاستی‌هایش بر مزایای آن رجحان دارد؛ متحصنین مقابل مجلس با استدلال و احتجاج، رای به رد برجام می‌دهند و از نمایندگان مجلس تقاضا دارند تا مانع از تصویب و اجرای این سند شوند.
تبلور روحیه مطالبه‌گری دانشجویان در تحصن این روزهای مقابل مجلس/ نواقص برجام و حساسیت دانشجویان متحصن-گروه سیاسی: تقویت روحیه مطالبه‌گری، یکی از ضرورت‌های قشر جوان به معنای عام و جنبش دانشجویی به معنای خاص است. جوانان و دانشجویان به عنوان اقشار پویا، محرک و نخبه کشور باید نسبت به تمام مسائل پیرامونی جامعه حساسیت به خرج دهند و با روحیه آرمانگرایانه خود ضمن صیانت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، در جهت پیشبرد آن بخش از اهداف معطل مانده و یا مغفول نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهتمام ورزند؛ این گزاره‌ای است که به کرات در بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای معظم‌له با دانشجویان و قشر جوان بر آن تاکید شده است.

یکی از موضوعاتی که این روزها بحث آن در محافل سیاسی و رسانه‌ای بسیار داغ است، موضوع برجام و چگونگی تصویب و اجرای آن از سوی دولت یازدهم است. برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک که گام نهایی آن در 23 تیر سال جاری میان ایران و 1+5 به تصویب رسید بنا به اذعان بسیاری از صاحبنظران دارای نقاط ضعف و نقصان هایی است که همه مسئولان ذیربط از دولتمردان تا مجلسیان، باید نسبت به رفع این نواقص و کاستی‌ها اهتمام ورزند.

طلاب و دانشجویان پیشگام در گوشزد نقاط ضعف و کاستی‌های برجام
 

حدود 5 روز است که جمعی از طلاب و دانشجویان مقابل مجلس متحصن شده‌اند تا پیگیر وضعیت برجام باشند؛ سندی که مخالفان آن معتقدند معایب و کاستی‌هایش بر مزایای آن رجحان دارد؛ متحصنین مقابل مجلس با استدلال و احتجاج، رای به رد برجام می‌دهند و از نمایندگان مجلس تقاضا دارند تا مانع از تصویب و اجرای برجام شوند.

آنان چنین استدلال می‌کنند که  تناسب و توازنی میان تعهدات ایران و طرف مقابل در سند برجام وجود ندارد و طبق سند مزبور اقدامات اعتمادساز و زودتر از موعد ایران از جمله خروج 98 درصد اورانیوم غنی‌شده از کشور و ازهم گسیختن 14 هزار دستگاه سانتریفیوژ، با اقدامات محدود و مبهم طرف مقابل از جمله تعلیق 13 درصد تحریم‌ها، انطباق و تجانسی ندارد.

متحصنین همچنین به نوع رفتار دولت در قبال مجلس پیرامون چگونگی بررسی و تصویب برجام نیز انتقاد دارند و معتقدند استنکاف دولت از ارائه لایحه برجام به مجلس، خلاف اصول مصرح قانون اساسی از جمله اصول 77 و 125 است؛ همچنین طلاب و دانشجویان متحصن به بیانات متعدد رهبری در این خصوص و تاکیدات معظم‌له مبنی بر ضرورت بررسی و ملاحظه دقیق متن فراهم آمده، در مجاری قانونی و رفع راه‌های نقض عهد طرف بدعهد غربی در صورت تصویب توافق، استناد می‌کنند و معتقدند بنا به فرمایش رهبری، نظر مُتبّع در رابطه با برجام نظر نمایندگان ملت است.

خیمه‌هایی با تاروپود مطالبات دانشجویی

اما فارغ از محتوای تحصن دانشجویان و طلاب، نوع و شکل این تحصن و مواضع مسئولان دولتی در قبال آن قابل توجه است. در روز نخست یک طلبه قمی همراه با خانواده‌اش در اعتراض به جزئیات توافق هسته‌ای مقابل ضلع شمال‌شرقی مجلس شورای اسلامی تحصن کرد.روز دوم تحصن، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و همچنین طلاب تهرانی به طلبه قمی پیوستند.

دانشجویان پس از حضور در تحصن مقابل مجلس، خیمه‌هایی را با عنوان «خیمه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر»، «خیمه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف» و «خیمه خانواده‌های شهدا» برپا کردند.تحصن‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی همچون «آمریکا قابل اعتماد نیست»، «با برجام تحریم‌ها لغو نمی‌شود»، «اگر بناست تحریم‌ها لغو شود برجام را برای چه بپذیریم»، «توافق نکردن بهتر است توافق بد» و ... در دست دارند.

تحصن‌کنندگان پنجشنبه شب نخستین بیانیه خود را منتشر و در آن تاکید کردند که اجرای برجام باعث لغو تحریم‌ها نمی‌شود، از اینرو سند مزبور فاقد شاخصه مطلوبیت و انطباق با منافع و مصالح ملی است.

اگر برجام فاجعه‌آفرین است باید آن را دربست رد کنیم

اما برخی حاضران، شرکت کنندگان و سخنرانان تحصن دانشجویان در مقابل مجلس، در زمره شخصیت‌های وزین و با وجاهت عرصه سیاسی و رسانه‌ای کشور هستند که پس از جمع بندی مذاکرات و حصول سند برجام در وین، نقدهای مستدل و ارزشمندی را در باب نواقص و کاستی های سند مزبور به رشته تحریر درآوردند؛ حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان از جمله این منتقدان است.

وی که در چهارمین روز تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی در بین متحصنین حاضر شده بود، با بیان اینکه امیدوار هستم مجلس برجام را یکجا رد کند، گفت: این فقط یک نگاه ایده‌آل و شعارگونه نیست بلکه نگاهی مبتنی بر واقعیت است.

شریعتمداری با اشاره به اهمیت حضور نیروهای انقلابی در صحنه گفت: از نخستین روزهای بعد از انقلاب اسلامی همین نیروهای پاک، به تعبیری نیروهای کف خیابان، از باشعورترین و با بصیرت‌ترین افراد جامعه هستند و موقع نیاز در صحنه‌اند و در مواقع دیگر هم توقعی ندارند.

مدیر مسئول کیهان  افزود: یک موقعی می‌گفتند که بسیجی بی ترمز هستند، من در پاسخ آن ها می‌گفتم رفاه طلبی و آسایش گرایی ترمز شماست و بسیجی ها این ترمز را ندارند.

وی در ادامه با اشاره به بی معنی بودن قبول مشروط برجام گفت: بعضی از دوستان ما می‌گویند ما برجام را با برخی شروط می‌پذیریم، ببینید شرط یا به تعبییر حقوقی تحفظ زمانی است که معاهده چندجانبه باشد و چند طرف در آن شرکت داشته باشند، اما در معاهدات دوجانبه شرط نیست، به این معنی که در معاهده دوجانبه می‌گویید من این را نمی‌پذیرم یا می‌پذیرم ، یا همه‌اش را قبول دارم یا اصلا قبول ندارم اما اینکه در مورد برجام بگوییم بخشی را قبول داریم و بخشی را نه بی‌معنی است .

شریعتمداری تصریح کرد: دوستان می‌گویند بیانیه دادیم و این بیانیه در سازمان ملل ثبت شد، دوستان بیانیه ندهند، چرا که این بیانیه صرفا برای ثبت در تاریخ است و کارکرد دیگری ندارد، وقتی موقع عمل برسد شما باید همه تعهدات را اجرا بکنید.

نماینده رهبری در موسسه کیهان ضمن بازخوانی مواضع مرحوم مدرس در مجلس مشروطه گفت: به قول مدرس چرا باید ما از ترس مرگ خودکشی کنیم؛ اگر می دانیم که برجام برای ما فاجعه آفرین است باید آن را دربست رد کنیم و مطمئن هم باشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه رد برجام است و نگران هیچ چیز هم نباید بود، از نفوذ از طریق برجام ابراز نگرانی کرد و گفت: قضیه هسته‌ای تابلوی چالش است، موضوع اصلی هسته‌ای نیست، نگرانی دشمن از اقتدار ایران بعنوان قدرت اول منطقه‌ای است.

شریعتمداری خاطرنشان کرد:‌ چند وقت پیش خبرنگار واشنگتن پست به دفتر کیهان آمد و پرسید که چرا شما معتقدید که در مذاکرات منافعتان تضمین نمی‌شود، گفتم چون نمایندگان شما در میز مذاکرات دنبال پرونده هسته‌ای نیستند، بلکه دنبال مسئله یمن و سوریه هستند.

مدیرمسئول کیهان با اشاره به سخنان اخیر رهبری در ماجرای کشتار منا گفت: موضع رهبری در مورد منا موضع سختی بود، آقا با کسی شوخی ندارند و پای مسائلی که مطرح کردند ایستاده‌اند. پیام آقا تایید دیگری بود بر آنچه که در مقاطع مختلف در چند ماه اخیر مطرح کرده اند که رویای دشمن تسلیم شدن ماست، اما این را نمی‌بینند، همینطور نیز موضع ما تغییری نمی‌کند.

وی در پایان ضمن تاکید بر گزینه رد برجام در مجلس گفت: اینکه دشمن می‌گوید گزینه نظامی روی میز است و برخی باور دارند که سایه ی جنگ را دور کرده‌اند صحیح نیست، همانطور که حضرت آقا فرمودند ما در اوج اقتدار هستیم، لذا بهترین گزینه رد برجام است.

مسئول دولتی:تجمع مقابل مجلس در اعتراض به برجام غیرقانونی است

اما آنگونه که از اظهارات مسئولان دولتی برمی‌آید، آن‌ها چندان موافق تحصن دانشجویان و تقویت روحیه مطالبه‌گری آن‌ها نیستند؛ احمدرضا یوسفی مدیر کل سیاسی استانداری تهران اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته است: تجمع مقابل مجلس در اعتراض به برجام غیرقانونی است و هیچ درخواستی برای تجمع مقابل مجلس به استانداری ارایه نشده است. البته مشارالیه مشخص نکرده است که تجمع دانشجویان و طلاب فرهیخته که بدون ایجاد کوچکترین مزاحمت و اغتشاش و اصطکاکی، صرفا با استدلال و احتجاج عقلانی به مخالفت با سند برجام می‌پردازند، به مجوز از چه دستگاه و مجموعه‌ای نیاز دارد؟

اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که فارغ از تصویب و یا رد برجام، آن‌ چیزی که ارزشمند است روحیه مطالبه‌گری و آرمانخواهی دانشجویان ایران اسلامی است؛ روحیه‌ای که نباید با مشی سیاست‌گونه آمیخته با منافع زودگذر دولت‌ها، سرکوب و منکوب شود.




شادمهر
|
-
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
مجلس اگر برجام را رد کند وطالب تغییرات اساسی درمتن وجزئیات برجام باشد ، این امکان باعنایت به ماهییت برجام قابل حصول نیست وتائید ویاعدم تائید ازسوی مجلس کاری غیر ضروری ووقت تلف کردن میباشد چرا که براساس مفاد توافق هیچکدام از طرفین نمی توانند برجام رارد ویااصلاح نمایند طرفین محکوم به تائید هستند باید دنبال راهکاردیگری باشیم تاازاین تله ای که غربیها برای ما ایجاد کردند باکمترین آسیب خلاص شویم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *