رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همه آنچه باید در مورد گزش‌ حیوانات و بیماری«هاری» باید بدانید

1:30 - 13 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۴۸۵۲
یک متخصص بیمار‌ی‌های عفونی و گرمسیری گفت: گاز گرفتگی یا خراش توسط حیوان مبتلا به هاری همچنین تماس مخاطات چشم، دهان و بینی و یا زخم باز با بزاق و قسمت‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی حیوان و یا فرد ناقل می‌تواند سبب انتقال هاری به انسان شود.

فاطمه غنی پور در گفت‌وگو با میزان در رابطه با بیماری هاری گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که صد در صد کشنده است و به سیستم عصبی تمایل دارد و می‌تواند با گزش یک حیوان آلوده به انسان منتقل گردد. هر حیوان خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی می‌تواند عامل این بیماری باشد، اما به طور کلی در کشور‌های در حال توسعه سگ‌ها عامل اصلی این بیماری هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه خفاش هم از نظر انتقال این بیماری به انسان خطر بسیار زیادی دارد، ادامه داد: اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری گاز گرفتن حیوانات است، اما از آنجایی گربه سانان پنجه‌هایشان را به بزاقشان آلوده می‌کنند و پنجه‌های خود را لیس می‌زنند در صورت پنجه کشیدن آن‌ها به افراد هم امکان انتقال این بیماری وجود دارد و به طور کلی گاز گرفتگی یا خراش توسط حیوان مبتلا به هاری همچنین تماس مخاطات نظیر چشم، دهان و بینی و یا زخم باز با بزاق و قسمت‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی حیوان و یا فرد ناقل می‌تواند سبب انتقال هاری به انسان گردد.

 این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ممکن است سگ‌ها و گربه‌هایی که به ظاهر سالم هستند در اواخر دوره نهفتگی بیماری قرار داشته باشند، افزود: اگر دچار حیوان گزیدگی شدیم اولا باید تمام زخم‌ها در ساعات اولیه پس گزش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب تمیز و صابون عمیقا شسته شود که این اقدام مهمترین بخش پیشگیری از هاری است و بهتر است آب شلنگ با فشار روی زخم‌ها گرفته شود تا صابون‌هایی که در لا به لای زخم باقی مانده اند، خارج شوند چرا که باقی مانده‌ها می‌توانند مواد ضدعفونی کننده را بی اثر کند.

غنی پور اظهار کرد: بعد شست‌وشو باید زخم‌ها با بتادین یک درصد و یا سایر ضدعفونی کننده‌ها ضدعفونی شود و زخمی که توسط حیوان ایجاد شده به هیچ وجه نباید پانسمان شود و فرد حتما باید بعد از انجام این اقدامات به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند تا واکسن و سرم پیشگیری از هاری برایش تزریق گردد.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر حیوان دارای قلاده باشد و واکسیناسیون کامل هم برایش انجام شده باشد باز هم باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، توضیح داد: به طور کلی افراد باید در درجه اول در معرض حیوانات ولگرد قرار نگیرند و اگر قرار گرفتند سعی کنند اقدامی انجام ندهند که حیوان تحریک شود و به آن‌ها حمله کند و چنانچه خدایی نکرده مورد حمله حیوان واقع شدند باید این اقدامات را انجام دهند که دچار این بیماری نشوند.

این پزشک متخصص به افرادی که حیوان خانگی دارند توصیه کرد که واکسناسیونشان را انجام دهند و متذکر شد: یکسری از علائم در حیواناتی که دچار بیماری هاری هستند دیده می‌شود اما اینگونه نیست که این علائم در همه آن‌ها یکسان باشد و برای مثال ممکن است حیوان بر اثر این بیماری گوشه‌گیر شده باشد اما اغلب و به طور معمول حیوانی که دچار هاری است مضطرب است و به تدریج درنده و وحشی می‌شود و از دهانش کف سرازیر می‌گردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *