توصیه پلیس مبنی بر استفاده رانندگان از حواس پنج گانه؛ عدم توجه به جلو ۳۰ درصد علت بروز تصادفات

11:24 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۴۱۰۶
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: بی توجهی و عدم توجه به جلو در حین رانندگی به طور تقریبی در ۲۵ تا ۳۰ درصد تمامی حوادث جاده‌ای موثر است.
سرهنگ عین اله جهانی در گفت‌وگو با میزان گفت: پیشگیری از تصادفات رانندگی نیاز به تمرین، مهارت، رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی، تمرکز حواس و حفظ خونسردی دارد.

وی افزود: انجام بازدید‌های ایمنی، استفاده مداوم از آیینه، تمرکز حواس، تسلط روی فرمان، کنترل سرعت، زمان واکنش، سرعت مجاز، رعایت حق تقدم، رعایت فاصله همگی از عوامل پیشگیری از سوانح خودرویی هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تصریح کرد: راننده خوب و مطمئن کسی است که در هر شرایطی اعم از بی توجهی رانندگان دیگر، شرایط جوی یا وضعیت بد جاده، همواره به گونه‌ای عمل کند که موقعیتی برای تصادف به وجود نیاورد.

وی افزود: باید تمام حواس خود را در حین رانندگی به کار بگیریم. تمام انسان‌ها از پنج موهبت الهی بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی به عنوان حواس پنجگانه که در اختیار دارند، ۴ حس بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه از این حواس بصورت مستقیم در رانندگی به کار می‌آیند.

سرهنگ جهانی با تاکید بر اینکه بی توجهی و عدم توجه به جلو در حین رانندگی به طور تقریبی در ۲۵ تا ۳۰ درصد تمامی حوادث جاده‌ای موثر است، گفت: حدود ۹۰ درصد از اطلاعات مورد نیاز انسان از محیط اطراف در شرایط رانندگی، توسط چشم‌ها برای مغز فراهم می‌شود؛ بنابراین ضعف بینایی شامل دوربین، نزدیک بینی، کور رنگی و شب کوری از جمله موارد و مشکلات بینایی هستند که بر میزان و میدان دید راننده تاثیر مستقیم دارند.

وی افزود: شنوایی حسی است که قبل از لمس چیزی ما را نسبت به آن آشنا می‌کند و می‌توان گفت نزدیک به ۶ درصد دانسته‌های مغز به هنگام رانندگی از راه می‌آید.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور بیان کرد: حس لامسه حدود ۳ درصد آگاهی راننده از مسیر با وجود این حس تکمیل می‌شود.

وی افزود: شناخت سطح مسیر از راه فرمان، احساس ایراد در قسمت‌های مختلف مثل جعبه دنده، اطلاع از پنچر شدن چرخ یا کشیدن فرمان، درک لرزش‌های بدون توجیه در زمره داده‌های تکمیل کننده اطلاعات مغز توسط حس لامسه قرار دارند.

سرهنگ جهانی اظهار کرد: حس بویایی بسیار حساس است و انسان را قادر می‌سازد به تشخیص بیش از ۱۰ هزار بوی مختلف و با این وجود، حدود یک درصد از اطلاعات مورد نیاز سفر هنگام رانندگی کمترین نقش را در این بخش به عهده دارد.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، اما همین مقدار کم نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد جز آنکه تجربه نشان می‌دهد با تشخیص به موقع بو‌هایی مانند صفحه کلاج، بروز سوختگی، لاستیک، لنت ترمز و ... راننده قادر خواهد بود از بروز حوادث مهم پیشگیری کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *