بدهی انگلستان به ایران پرداخت شد/ هیچ ارتباطی میان آزادی مبلغ و افرادی که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت شدند، وجود ندارد

18:23 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۷۰۶
دسته بندی: سیاست
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه بدهی انگلستان به ایران پرداخت شد، گفت: هیچ ارتباطی میان ازادی مبلغ و افرادی که به اتهام امنیتی در ایران بازداشتشدند، وجود ندارد.

- حسین امیرعبدالهیان در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١٤٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امورخارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران، در مورد ازادی نازنین زاغری، اظهار داشت: بیش از ٣٩٠میلیون پوند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص برخی خرید‌های دفاعی که از انگلستان داشتیم از این کشور مطالبه داشتیم.

وی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان من و وزیرخارجه انگلیس برقرار بود و هدف ما این بود که بتوانیم این مطالبات را زنده کنیم تا این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود.

وزیر امورخارجه گفت: به صراحت اعلام میکنم که هیچ ارتباطی میان ازادی این مبلغ و ازادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم ان‌ها ثابت شد و قوه قضاییه باید در خصوص وضعیتشان تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.

وی گفت: ما چندروز پیش این مبلغ را دریافت کردیم، اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست ازادی این دونفر ادامه داشت، شاید از نظر زمانی روز‌های ازادی و واریز پول نزدیک بهم بود، اما ارتباطی میان این دو مسئله وجود ندارد.

وزیر امورخارجه افزود: ازادی این دوفرد (نازنین زاغری و انوشه آشوری) در نهایت با نگاه انسانی در جمهوری اسلامی ایران محقق شد.

امیرعبدالهیان افزود: اخباری که مبنی بر گرفتن پول و ازاد کردن این افراد منتشر میشود اخباری نادرست و نا دقیق است.

امیرعبدالهیان گفت: در سفر روسیه پیگیری مسائل دو جانبه را دنبال می‌کردیم، اما در کنار آن تحولات اوکراین و همچنین مذاکرات وین که اکنون به مراحل آن بسیار نزدیک شدیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد:، اما با توجه به اینکه بخشی ازافراد اینگونه از اظهارات اقای لاوروف منعکس برداشت کرده بودند که طرف روس به نوعی هر گونه توافقات احتمالی ما در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته، روشن شدن این مسئله در جریان مذاکرات مهم و حائز اهمیت بود.

وی افزود: کاملا روشن شد و طرف روسی اطمینان داد که هیچ گونه ارتباطی بین این دو موضوع قائل نیست و هر زمانی ایران مطالباتش محقق شود و به نقطه توافق برسد در کوتاهترین زمان آماده هستیم برای تایید توافق در چارچوب کمیسیون مشترک ذیل برجام مورد توافق قرار گرفته است

امیر عبدالهیان گفت: ما چهار موضوع بعنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا خل شده و به مرحله توافق رسیدیم، اما دو موضوع همچنان باقیمانده است از جمله تضمین اقتصادی.

وی ادامه داد: امروز با همکارم اقای باقری گفتگو داشتم و از طریق non paper و از طریق اقای مورا ما به تبادل پیامهایمان به طرف امریکایی ادامه میدهیم و هر زمان که به نقطه توافق در این دو موضوع و در این دو خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم تیم ما به جناب اقای دکتر باقری در وین حضور پیدا خواهند کرد.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقیمانده داشته باشد. آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روز‌های آینده رخ خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *