رئیس سازمان ملی بهره وری مطرح کرد: سهم ۳.۵ درصدی بهره وری از رشد اقتصادی سال آینده

23:28 - 24 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۴۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: دولت برای سال آینده، رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف قرار داده که باید ۳.۵ درصد آن از بهره وری حاصل شود.

_ سامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در خصوص راه اندازی سامانه آینه بهره وری و افزایش سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور اظهار داشت: دولت برای سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف قرار داده که ۳.۵ درصد آن از محل بهره وری حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه آینه بهره وری ایران، حرکتی بود تا بتوانیم یک عزم ملی را در حوزه مطالبه گری بهره وری ایجاد کنیم، ادامه داد: تا الان اطلاعات مربوط به شاخص‌های بهره وری کلان و بخشی کشور و عملکرد ۳۴ دستگاه مادر دولتی و زیر مجموعه‌های آن، صرفا در اختیار مسئولان کشور قرار می‌گرفت، اما با رویکرد دولت سیزدهم در راستای حکمرانی مردم، این سامانه راه اندازی شده و اطلاعات آن را به صورت آزاد در اختیار مردم و نخبگان قرار دادیم تا ضمن اینکه حرکت دستگاه‌ها و شاخص‌های ملی در حوزه بهره وری را رصد می‌کنند، به تحقق رشد ۳.۵ درصدی از محل بهره وری کمک دهند و در این زمینه از مسئولان مطالبه گری کنند.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در پاسخ به این پرسش که دولت قرار است با چه برنامه ای، سهم بهره وری از رشد اقتصادی را از ۲.۵ درصد به ۳.۵ درصد برساند و اینکه آیا شفافیت و نظارت تنها ابزار شماست، گفت: خیر، ایجاد شفافیت تنها ابزار نیست؛ متاسفانه متوسط شاخص رشد بهره وری طی ۱۰ سال گذشته منفی بوده، اما در سال ۹۹ رشد ۵.۷ درصدی را در رشد شاخص کل بهره وری شاهد بودیم که باید ادامه پیدا کند.

پیشوایی با تاکید بر اینکه برنامه ما صرفا سامانه آینه بهره وری نیست، بیان کرد: برنامه اصلی ما استقرار چرخه بهره وری در ۳۴ دستگاه مادر و زیر مجموعه‌های آن‌ها در ۳۱ استان است که این کار از سال ۹۹ شروع شده و دستگاه‌ها موظف هستند گزارش بهره وری ارائه دهند.

وی افزود: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱، شرکت‌های دولتی هم به این حرکت اضافه شدند و باید شاخص‌های بهره وری شان را گزارش بدهند و ما اندازه گیری کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران خاطر نشان کرد: سهم ۳.۵ درصدی از رشد ۸ درصدی اقتصاد در بلند مدت قطعا خوش بینانه است، اما تحقق یک ساله آن با توجه به شاخص رشد بهره وری در سال ۹۹ دور از دسترس نیست.

پیشوایی همچنین درباره اینکه عملکرد امسال حوزه بهره وری چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: ما سهم بهره وری از رشد اقتصاد را بعد از اسفند ماه گزارش می‌کنیم و معمولا در اردیبهشت ماه قابل محاسبه و اعلام است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *