جایگاه علوم انسانی در پیوند صنعت و دانشگاه

1:30 - 02 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۲۲۵۴
معاون پزوهشی وزارت علوم گفت:بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی ما امروزه نیازمند اثربخشی بیشتر تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.
پیمان صالحی در گفت‌وگو با میزان در مورد برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه علوم انسانی گفت: شاید به نظر برسد این امکان محتمل نیست اما باید بگویم که حتی در حوزه های صنعتی نیز حضور پژوهشگران علوم انسانی به وفور دیده می شود .
 
وی ادامه داد: در بازدیدی که به تازگی از یکی از حوزه‌های صنایع نفتی داشته ام برای من بسیار جالب بود که بسیاری از موضوعات مبتلا به آن سازمان با متخصصان حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، روانشناسی، جامعه شناسی و ... اداره شده بود.

وی ادامه داد: بنابراین بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی ما امروزه نیازمند اثربخشی بیشتر تحقیقات درحوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند، این حوزه از علوم فنی و مهندسی و علوم پایه اصلا جدا نیست.

صالحی گفت: سامانه نان یا طرح نیاز‌ها و ایده‌ها در حوزه فناوری و نوآوری در حال پیگیری است اگر آن نظام نیاز‌ها و ایده‌ها بتواند فعالیت خودش را شروع کند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا این امکان که پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بر مبنای نیاز‌های جامعه و صنعت انجام بگیرد وجود دارد، گفت: یکی از مأموریت‌های نظام نیاز‌ها و ایده‌ها همین است یعنی اینکه این نیاز‌ها احصا بشود قبل از اینکه پذیرش اتفاق بیفتد.

صالحی گفت: از این رو در قالب این طرح باید ابتدا حوزه‌های تحقیقاتی مورد نیاز برای دانشگاه یا پژوهشگاه مشخص شود، مثلا مشخص شود که برخی از دانشگاه‌ها در چه حوزه‌هایی می‌خواهند ورود پیدا کنند و برای حل چه مسائلی می‌خواهند گام بردارند.

صالحی در پایان گفت: به طور کلی این یک برنامه ملی است یعنی یک بخشی از آن کشش بازار است  و یک بخشی دیگر از آن فشار حوزه علم و فناوری در نتیجه زمانی که  این دو حوزه با هم  مرتبط شوند می‌توانند اثربخشی مثبتی داشته باشند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *