حضور رئیس دستگاه قضا در مساجد؛ الگویی برای نزدیکی سیاستگذاران به مردم

12:53 - 18 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۷۶۳
حضور در میان مردم بدعت خوبی است که متاثر از رئیس دستگاه قضا در میان سایر مسئولان این دستگاه نیز رواج داشته. حضور رئیس کل دادگستری و دادستان تهران در بین مردم نمونه‌های دیگری از اهتمام مسئولان این دستگاه به شنیدن بی‌واسطه مشکلات است.

- روزنامه فرهیختگان نوشت: بعد از نشستن حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای بر کرسی ریاست قوه‌قضائیه یک دفتر سیار ملاقات مردمی با رئیس دستگاه قضا نیز گویا شروع به‌کار کرده است. این دفتر، اما سازوکار رسمی ندارد و فارغ از بروکراسی اداری عمل می‌کند؛ دفتری که به مردم فرصت می‌دهد بدون وقت قبلی رودررو با رئیس دستگاه قضا در هوا و زمین به گفتگو بنشینند. احتمالا تا الان منظور نگارنده را متوجه شده‌اید، اما برای شرح بیشتر ماوقع بد نیست گزارش کار مختصری از ملاقات‌های مردمی رئیس دستگاه قضا نیز ارائه شود.

دست‌به‌دست شدن یک تصویر از حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مسجد امیرالمومنین محله نوبنیاد تهران در چندروز اخیر اقدام خوبی است که می‌تواند تصویر تلویزیونی مسئولان را از افکار عمومی خارج کرده و قرابت بیشتری بین سیاستگذار و مردم به‌وجود بیاورد؛ قرابتی که با ایجاد یک فهم مشترک از چالش‌های مردم و دستگاه‌ها می‌تواند ضمن کمک به رفع مسائل مردم حجم اعتراضات مردمی را نیز کاهش دهد.

این البته نخستین دیدار مردمی رئیس دستگاه قضا با مردم نیست. پیش از این نیز مساجد دیگری همچون مسجد جامع جمهوری و مسجد امام‌موسی بن‌جعفر (ع) میزبان رئیس دستگاه قضا بوده‌اند.

همچنین سفر‌های بی‌تکلف و بدون کادر تشریفات نیز امکان دیدار حجت السلام و المسلمین اژه‌ای با مردم را فراهم کرده است که نمونه‌ای از آن را در ویدئویی که از حضور بدون تشریفات اژه‌ای در هواپیما و پاسخگویی او به مطالبات مردمی در رسانه‌ها بازنشر شد، شاهد بودیم. حضور در میان مردم بدعت خوبی است که متاثر از رئیس دستگاه قضا در میان سایر مسئولان این دستگاه نیز رواج داشته.

حضور رئیس کل دادگستری و دادستان تهران در بین مردم نمونه‌های دیگری از اهتمام مسئولان این دستگاه به شنیدن بی‌واسطه مشکلات است که می‌تواند در راستای گسترش هرچه بیشتر عدالت در جامعه موثر واقع شده و با افزایش امید جامعه را از انفعال سیاسی خارج کرده و به میدان کنش اجتماعی بکشاند.

محور قرارگرفتن نقش مسجد در دیدار‌های پاسخگویی رئیس دستگاه قضا یادآور خاطرات سال‌های آغازین انقلاب است؛ سال‌هایی که طی آن جای خالی خطوط آنلاین مجازی در ایجاد بستری برای تعامل مستقیم با مسئولان را صفوف نماز پر می‌کرد و متعاقبا نمازگزار نیز صفوف مساجد را. حضور رئیس دستگاه قضا در مساجد از این جهت که می‌تواند به‌عنوان الگویی مطلوب موردتوجه قرار گرفته و رونق را به سطح مساجد بازگرداند، اقدامی شایسته تحسین است.

باوجود اثرات مثبتی که دیدار‌های مردمی مسئولان بر افکار عمومی برجای می‌گذارد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که دیدار‌های مردمی یکی از شروط ایجاد سرمایه اجتماعی است و صرفا تکیه کردن به آن و غافل شدن از اقدامات اصلاحی کلان نمی‌تواند چنین هدفی را تحقق ببخشد. همچنین این امر نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که حضور میدانی میان مردم و دادن وعده‌های بهبود اگر با اقدامات عملی موثر همراه نشود، می‌تواند همان مقدار اندک امید را نیز از بین برده و در راستای عدم تحقق هدف گسترش سرمایه اجتماعی عمل کرده و به ضد خودش تبدیل شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *