سرخابی‌ها باید با مشارکت مردم و مدیریت حرفه‌ای به جایگاه خود برسند

11:48 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۵۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان خصوصی سازی، گفت: ریل گذاری صحیح در موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح است؛ اتفاقی که موجب می شود تا این دو باشگاه بتوانند با مشارکت مردم و مدیریت حرفه‌ای به جایگاه خود برسند.
- نشست خبری آغاز واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به مردم با حضور رئیس کل سازمان خصوصی سازی، مدیر عامل شرکت فرابورس و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.

قربانزاده در ابتدای نشست اظهار کرد: ریل گذاری صحیح در موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح است اتفاقی که این دو باشگاه بتوانند با مشارکت مردم و مدیریت حرفه‌ای به جایگاه خود برسند.

وی بیان کرد: این دو باشگاه میراث ورزشی کشور هستند و در قلب میلیون‌ها هوادار جا دارند و این وظیفه مسئولان امر در وزارت اقتصاد و وزارت ورزش را چندین برابر می‌کند.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی تأکید کرد: تشکیل ستاد هماهنگی یکی از مهم‌ترین کارها در سه ماه گذشته برای واگذاری باشگاه‌ها در سازمان خصوصی‌سازی بوده است که در این راستا از دست‌اندرکاران دعوت شد حضور پیدا کنند و اصلاح مشکلات سر راه واگذاری دو باشگاه یکی از وظایف این ستاد است.

قربانزاده گفت: مهم‌ترین دستاورد این اتفاق شفافیت بود که بدون کم وکاست صورت‌های مالی دو شرکت در کدال منتشر شد.

وی افزود: نظارت مردم بر وضعیت اقتصادی دو باشگاه مهم‌ترین اتفاق فردا خواهد بود و باتوجه به اینکه ۱۰ درصد سهام به مردم عرضه می شود مردم مالک باشگاه هستند و امیدواریم با اغاز مشارکت مردم تا شهریور به گونه ای پیش رود که سهم دولت به زیر ۵۰ درصد نزدیک شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ارزش واقعی دو باشگاه بیشتر از رقم تعیین شده است چراکه دو باشگاه در قلب همه هواداران جا دارند.

قربانزاده تاکید کرد: برای ارزشگذاری سازمان خصوصی سازی باید قوانینی رعایت شود و در این راستا برای شرکت‌هایی که طی سه سال گذشته سودآور نبوده اند از ارزش روز خالص دارایی‌ها استفاده شده یعنی دارایی‌های قبلی، دارایی‌های ثابت، املاک و مستغلات و برند دو باشگاه ارزشگذاری شده است.

وی در خصوص تفاوت دو قیمت باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: تفاوت قیمت دو باشگاه بر اساس اسناد و مدارکی است که معطوف بر درآمدزایی است و توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت گرفته است، سپس در هیئت واگذاری مطرح شد و هردو کارشناس اذعان کردند که از روش یکسانی برای ارزشگذاری دو باشگاه استفاده شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: میزان سهام اختصاص داده شده به پیشکسوتان در هفته‌های آینده تصمیم‌گیری می شود و ۵ درصد سهام ترجیحی به کارکنان هر شرکت داده می‌شود که می‌تواند تا ۱۰ درصد افزایش یابد و ۵ درصد مابقی به مدیران متخصص داده می‌شود.

قربانزاده در خصوص کاهش سهم دولت تا شهریورماه به زیر ۵۰ درصد نیز گفت: عرضه تا شهریور به صورت خَُرد و بلوکی ادامه می یابد وشرکت‌های تعاونی در این فرایند می توانند مشارکت داشته باشند و اهلیت و صلاحیت خریداران باید تأیید شود.

در ادامه نشست خبری میثم فدایی گفت: شرکت فرابورس قوانینی که باید دو باشگاه رعایت کنند را اعلام کرده است و هفته قبل هردو باشگاه همه افشاییات خود را انجام دادند و درحال تکمیل آن هستند.
 
وی از مدیران عامل دوباشگاه، هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان در خواست کرد در عرضه اولیه و در معاملات ثانویه از ایجاد هرگونه هیجان روی قیمت تابلو اجتناب کنند تا ضرر و زیانی شامل کسی نشود، چراکه اثرات هیجانی که در سال ۹۹ دیدیم بسیار ناگوار بود.
 
مدیرعامل فرابورس گفت: در عرضه اولیه سهام ۱۰ تا ۱۲ درصد به سهامداران خرد تعلق می‌گیرد وهر سهامدار خُرد می‌تواند برای هر باشگاه ۳۰۰ هزار تومان سفارش بگذارد.
 
فدایی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت فرابورس هیچ توصیه‌ای برای خرید و فروش و نگه داری این سهام یا هیچ سهام دیگری ندارد.
 
وی افزود: قیمتی که فردا عرضه می‌شود توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده است و در بازار سرمایه قیمت بر اساس انتظارات سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود و باید تمرکز مدیران عامل دو باشگاه اقتصادی کردن فعالیت‌های باشگاه‌ها باشد و اجازه دهند قیمت‌گذاری را عرضه و تقاضا تعیین کند.
 
مدیرعامل فرابورس گفت: معاملات فردا در قالب افزایش سرمایه خواهد بود و منابع حاصل از آن به داخل شرکت برمی گردد و معاملات ثانویه توسط سهام‌داران ثبت شده انجام می‌شود و منابع به داخل باشگاه بر نمی‌گردد.
 
در صورتی که در عرضه فردا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشارکت کنند و هر نفر ۳۰۰ هزارتومان سفارش بگذارد عرضه تکمیل می‌شود و در صورتی که ۵۰۰ هزار نفر شرکت کنند مابقی توسط متعهد پذیره نویس خریداری می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *