۳ محکوم به قصاص با میانجیگری رئیس عدلیه و گذشت شاکیان از زندان بندرعباس آزاد شدند

8:58 - 13 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۳۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
همزمان با سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان، سه محکوم به قصاص دارای شاکی خصوصی پس از تحمل چندین سال حبس با وساطت و میانجیگری رئیس عدلیه و گذشت شاکیان خصوصی از زندان بندرعباس آزاد شدند.

- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، همزمان با سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان هرمزگان، سه محکوم به قصاص دارای شاکی خصوصی پس از تحمل چندین سال حبس با وساطت و میانجیگری رئیس عدلیه و گذشت شاکیان خصوصی از زندان بندرعباس آزاد شدند.

یکی از این سه زندانی که به جرم قتل عمد محکوم شده بود، ۱۹ سال از دوران محکومیتش می‌گذشت و کماکان به علت عدم گذشت اولیای دم در حبس به سر می‌برد که در نتیجه وساطت و میانجیگری رئیس قوه قضاییه و گذشت شاکیان خصوصی، این پرونده منتهی به صلح و سازش شد.

قوه قضاییه در دوره جدید بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین، توسعه فعالیت‌های شورا‌های حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و متخصصان، تمرکز دارد؛ امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، ۲۴ تیر در جریان سفر یک روزه خود به استان ایلام در جلسه‌ای که با قضات و کارکنان قضایی این استان داشت، در بخشی از سخنانش بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص حق اولیای دم است، اما قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد؛ لذا اگر، ولی یا اولیای‌دم در مرحله اول راضی به صرفنظر از قصاص نشدند، قضات و مسئولان امر و بانیان صلح و سازش نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند.

همچنین در جریان سفر اوایل بهمن ماه رئیس قوه قضاییه به استان خراسان رضوی و بازدید وی از زندان مرکزی مشهد نیز ۱۶۸ زندانی به آغوش خانواده برگشتند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *