مجوز‌ها و نبود رقابت، اصلی‌ترین مانع تولید و رونق اقتصادی در کشور

9:00 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۱۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صدور برخی مجوز‌ها را اصلی‌ترین مانع تولید دانست و عنوان کرد: ساماندهی مجوز‌های کسب‌وکار مهم‌ترین لازمه‌ی توسعه وگسترش کارآفرینی و رونق در کشور است. ***

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برای آن‌که کشورمان پاسخ‌گوی تقاضای افراد باشد، باید زمینه عرضه را افزایش داد. این فرآیند نیازمند تسهیل‌گری در امور تولید است. یعنی اگر تولیدکننده و کارآفرینی قصد فعالیت دارد، نباید در آغاز فعالیتش، درگیر مجوز‌ها باشد. ممکن است صدور این مجوز‌ها زمان زیادی از او بگیرد و یا روند آن‌قدر طولانی شود که باعث ایجاد رانت شود. این موضوع نگرانی‌هایی را برای حوزه‌ی کسب و کار ایجاد می‌کند.

وی افزود: سخت‌گیری برای مجوزدهی برخی مشاغل باعث شده است کارآفرینان و تولیدگنندگان ناامید شوند؛ چرا که ممکن است به دلیل طولانی شدن فرآیند مجوزدهی، فرصت‌هایی را که ممکن بود به آن دست پیدا کنند را از دست بدهند و یا بعضاً به خارج از کشور همچون گرجستان مهاجرت کنند. چرا که در آن‌جا بر اساس فرآیندی که تعریف شده عمل می‌کنند و در زمان کوتاهی شرکت را تأسیس و حساب بانکی افراد را باز می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: برخی مجوز‌ها نوعی دلالی را در بازار ایجاد کرده و باعث شده است که قیمت صدور برخی از آنان افزایش پیدا کند. در این حوزه می‌توان به قیمت صدور مجوز داروخانه و یا دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد.

امضای طلایی

صالحی گفت: البته در برخی موارد هم شاهد هستیم که دوستان بدون حساب و کتاب به افراد مجوز داده‌اند و توقعی را در آن‌ها ایجاد کرده‌اند. در ادامه این اقدام صاحب کار بدون آن‌که بازار و شرایط کارش را بسنجد این مجوز را گرفته و اکنون که رونق در کسب و کارش صورت نگرفته، از دولت متوقع است. همچنین ممکن است مجوزی صادر شود که برای اقتصاد به صرفه نبوده است. به عنوان مثال، در حوزه‌ی کشاورزی این اتفاق افتاده است که ظرفیت آبی یک منطقه‌ای توانایی تأمین آب شرب را داشته، اما این آب صرف کشاورزی شده است. مثلاً به فردی مجوز کشت هندوانه در منطقه‌ای را داده‌اند که آب آن منطقه، توانایی تأمین آب شرب را داشته است، اما این آب صرف کشاورزی شده که این از نظر اقتصادی به صرفه نبوده است. این مجوز‌ها باعث شده است که افراد را به مسیر اشتباه هدایت کنند و به منافع کشور آسیب بزنند.

وی ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت که صدور مجوز بدون بررسی و امضای طلایی و یا سخت‌گیری اعطای برخی مجوز‌ها بسیاری از فرصت‌ها را از جامعه می‌گیرد. ساماندهی مجوز‌های کسب و کار مهم‌ترین لازمه‌ی توسعه وگسترش کارآفرینی و رونق در کشور است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی عنوان کرد: اصلی‌ترین مانع تولید، سخت‌گیری در مجوز‌ها و عدم رقابت است. اگر چارچوب آغاز مشاغل را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بروکراسی اداری برای افراد تسهیل گردد و همچنین رقابت را ذات کارآفرینی قرار دهیم، به موفقیت‌های بسیاری در کشور دست پیدا می‌کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا نمی‌توان مانند تجربه ماسک و الکل بسیاری از کسب وکار‌ها و کارآفرین‌ها را از شر مجوز‌های آغاز فعالیت خلاص کرد؟»، بیان کرد: قطعاً زمینه‌هایی در کشور وجود دارد که می‌توان مجوز‌های یک سری از کسب و کار‌ها را حذف کرد. تجربه ماسک و الکل از تجربه‌هایی بود که علاوه بر تأمین نیاز جامعه، قادر به صادرات آن هم شدیم. یعنی علاوه بر فعالیت در بازار کشور خودمان، فعالیت در بازار کشور‌های دیگر را هم آغاز کردیم. باید اقداماتی صورت بگیرد که افراد به آن هدفی که دارند راحت‌تر دست پیدا کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *