بازخوانی اقدامات دستگاه قضا در سالی که گذشت/ ارتباط بی‌واسطه با مردم رویکرد عدلیه در دوره تحول و تعالی

9:33 - 02 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۹۵۰۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
ملاقات‌های بی‌واسطه مردمی به رأس هرم و عالی‌ترین مقام قوه منحصر نشده و به عملکرد لایه‌های زیرین و سطوح مدیران میانی و مسئولان استانی نیز راه یافته است.

- یکی از اقداماتی که دستگاه قضا در دوران مدیریت جدید در دستور کار خود قرار داده است برگزاری مستمر ملاقات‌های بی‌واسطه و گفت‌وگوهای چهره به چهره مسئولان با مردم است.

اهتمام به دیدارهای رو در رو از آن رو صورت می‌گیرد که مسئولین تراز اول مملکتی تصویر واقع‌بینانه‌ و درستی هم از مشکلات و مسائل مردم، هم از اوضاع و احوال ساختار و مجموعه و افراد ذیل مدیریت خویش حاصل کرده، و بر مبنای این یافته‌ها و داشته‌ها به اداره امور بپردازند. چه اینکه تدوین سیاست‌های اصولی و کارآمد ایجاب می‌کند سیاست‌گذاران با واقعیات جامعه و مسائل مبتلابه مردم از نزدیک آشنا شده و با آن ارتباط برقرار کنند. امری که از خلال گزارش‌های خبری و تحلیلی به دست نمی‌آید و لازمه آن مواجهه انضمامی مدیران با مسائل و جزئیات است.

 

 

ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولین متذکر شده‌اند. معظم له در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

از این رو از زمان تصدی رئیس جدید عدلیه، مرکز ارتباطات مردمی این قوه با هدف برنامه‌ریزی برای برگزاری مستمر ملاقات‌های مستقیم مردمی با رئیس قوه قضاببه فعال‌تر شده، و خروجی این جلسات نیز تا حصول به نتیجه قطعی به نحو جدی و دقیق پیگیری می‌شود.

بازخوانی اقدامات دستگاه قضا در سالی که گذشت/ ملاقات‌های مردمی

 در نتیجه این ملاقات‌ها رئیس دستگاه قضا از مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان کسب اطلاع کرده و دستورهایی نیز مبنی بر اصلاح وضعیت زندان‌ها، کاهش هزینه‌های دادرسی، پیگیری پرونده‌های خاص و... صادر کرده است. مواردی نیز پیش آمده که رئیس عدلیه شخصا و فی‌المجلس پرونده‌‌ای را پیگیری کرده است. علاوه بر آن ضمن این ملاقات‌ها رئیس قوه در جریان بررسی یک پرونده با مواردی مواجه شده که ماهیتا،،, مبتلابه پرونده‌های متعددی بوده‌اند، از این رو علاوه بر دستور پیگیری آن پرونده خاص، تدابیری نیز برای رفع این گره‌ها و موانع قانونی در سطح عام و موارد مشابه در نظر گرفته شده است.

آن‌چه مسلم است این اصلاحات و مواردی از این دست در سایه تعامل بی‌واسطه با ملت و کسب اطلاع از بازتاب اقدامات دستگاه قضا و خروجی‌ آن در میان مردم حاصل شده، و یقینا در صورتی که چنین ارتباطی وجود نمی‌داشت مقام عالی قضا نیز در جریان مشکلات و کمبودهای مجموعه ذیل مدیریتش قرار نمی‌گرفت و بالطبع اقدام اصلاحی‌ای هم در راستای رفع این کاستی‌ها انجام نمی‌گرفت.

در مجموع گره‌گشایی از مشکلات مردم و آشنایی با نواقص قانونی موجود و بعضا قصور و تقصیر عوامل انسانی و اتخاذ تمهیدات لازم برای حذف این موارد و اصلاح مدام و نو به نو عملکردها و رفع نواقص اجرایی از برکات دیدارهای چهره به چهره و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم است که پیامد آن را می‌توان در افزایش میزان رضایت مردمی از نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی می‌توان مشاهده کرد.

لازم به ذکر است ملاقات‌های بی‌واسطه مردمی البته به رأس هرم و عالی‌ترین مقام قوه منحصر نشده و به عملکرد لایه‌های زیرین و سطوح مدیران میانی و مسئولان استانی نیز راه یافته است. چنان‌که در چند ماهه اخیر دیدارهای مکرری میان مردم با مسئولان قضایی در استان‌های مختلف صورت گرفته است.

از جمله این موارد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- دیدار دادستان تهران با ۸۵ نفر از شهروندان در برنامه ملاقات مردمی

- رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با ۶۲ نفر از مراجعان دستگاه قضایی دیدار کرد

- در دیدار مردمی با رئیس کل دادگستری استان کرمان مشکلات قضایی ۸۱ نفر از مردم شهرستان سیرجان رسیدگی شد

- مشکلات ۵۰ نفر در دیدار عمومی با رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی رسیدگی شد

- مشکلات ۹۱ نفر در ملاقات مردمی توسط رئیس کل دادگستری گلستان بررسی شد

و موارد متعدد دیگری مربوط به سایر استان‌ها اشاره کرد که طی این دیدارها مراجعان مشکلات قضایی خود را با مسئولان محلی در میان گذاشته و به این مطالبات رسیدگی شده است. برنامه مستمری که روند رو به رشدی را در این قوه و در دوره مدیریت جدید آغاز کرده و امید تداوم آن می‌رود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *