پرداخت ۳۸ درصد عوارض برای صادرات زعفران به چین و هند/صادرکنندگان در بازار‌های جهانی باید با قاچاقچیان رقابت کنند

9:00 - 18 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۹۳۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: قاچاقچیان، زعفران را به راحتی از کشور خارج می‌کنند؛ و در بازار‌های جهانی زیر قیمت می‌فروشند این مسئله باعث می‌شود صادر کنندگان نتوانند بازار خود را در کشور‌های دیگر توسعه بدهند.
غلامرضا میری درگفت‌وگو با میزان، در خصوص توسعه تولید زعفران در سال جدید، گفت: باید موانع و مشکلات این صنعت را برطرف کنیم تا میزان صادرات افزایش پیدا کندو بازار‌های هدف را نیز گسترش بدهیم.

وی افزود: در حال حاضر مشکل عمده صادرات زعفران این است که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد، بازگشت ارز به کشور مانعی ندارد، ولی صادر کننده باید ارز را در سامانه نیما تسویه حساب کند و به دلیل این که این سامانه از ۱۰ الی ۲۰ درصد اختلاف قیمت با بازار آزاد را دارد بنابراین برای صادر کنندگان مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان کرد: اختلاف قیمت در سامانه نیما باعث می‌شود صادر کننده رقم بالایی برای هر کیلو زعفران پرداخت کند بنابراین قاچاقچیان از این موقعیت سوء استفاده کرده و زعفران را به راحتی از کشور خارج می‌کنند؛ و در بازار‌های جهانی زیر قیمت می‌فروشند این مسئله باعث می‌شود صادر کنندگان نتوانند بازار خود را در کشور‌های دیگر توسعه بدهند.

میری اظهار کرد: زعفران ایران با نشان‌های تجاری کشور‌های دیگر به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود همچنین تاجران ایرانی برای صادرات زعفران به چین و هند باید ۳۸ درصد عوارض پرداخت کنند.

وی در ادامه گفت: تاکنون زعفران را مستقیم به چین صادر نمی‌کردیم، ولی در حال حاضر کشور چین با در نظر گرفتن شرایطی اجازه داده است که زعفران مستقیم از ایران به چین صادر شود این در حالی است که تاجران زعفران باید کد ریجستری دریافت کنند و دریافت کد ریجستری نیاز به مدارکی دارد که تمامی صادر کنندگان توان دریافت این کد را ندارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران عنوان کرد: تمامی این موارد بازدارنده و مخالف توسعه صادرات زعفران است و اگر این موارد و مشکلات برطرف شود می‌توانیم صادرات زعفران را تا مرز ۵۰ درصد را افزایش بدهیم.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *