مدرک گرایی مانع پذیرش دانشجو بر مبنای نیاز‌های جامعه است

9:03 - 06 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۸۳۷
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه وصنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:با توجه به جو نسبی که در مورد مدرک گرایی و تحصیلات عالی در کشور وجود دارد، بیش از نیمی از دانشجویان کشور شهریه پرداز هستند و در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، اما باید تلاش کنیم که این پذیرش بر اساس نیاز‌های کشور تعریف شود چرا که بیکاری خیلی از این فارغ التحصیلان ناشی از این است که رشته‌هایی را خواندند که خارج از نیاز‌های جامعه بوده است.
محمدسعید سیف در گفت‌وگو با میزان در مورد پیوند صنعت و دانشگاه گفت: رغبت خوبی نسبت به پیوند این دو حوزه وجود دارد، اگر صنعت صنعت انحصاری باشد شاید این رغبت به میزان کمتر باشد، اما الزاماتی وجود دارد که برخی از شرکت‌های دولتی یکسری بودجه‌های پژوهشی را برای این بخش‌ها تعریف کنند.
 
وی ادامه داد: از این رو بحثی تحت عنوان اختصاص میزان بودجه از این مراکز به بودجه پژوهشی وجود دارد، اما میزان آن کم است.

سیف گفت:، اما باید توجه کنیم وقتی میلیارد‌ها دلار صرف پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی وصنایع فولاد می‌شود دانشگاه‌ها می‌توانند نقش‌های خیلی جدید را در امر پژوهش این نهاد‌ها و صنایع داشته باشند که متاسفانه در کشور ما این نسبت به دنیا بسیار ناچیز است و طبیعتاً اثربخشی پایینی را  هم در این حوزه رقم خواهد زد چرا که اینگونه  نمی‌توان به دنبال حل معضلات و مشکلات بزرگ کشور بود.

سیف گفت:از این رو هر جا که این نیاز احساس شد از دانشگاه هم باید دعوت به عمل آید تا بیاید و به نوعی بتواند درگیر پروژه‌های بزرگتری شود و در بخش‌های تحقیق و توسعه عملکرد موثرتری داشته باشد.

وی گفت: فراتر از این حتی اگر مبنای پذیرش دانشجویان با توجه به نیاز‌های صنعت تعریف شود ارتباط بیشتر میان دانشگاه و صنعت ایجاد خواهد شد، اما این روند در پیش گرفته نشده است چرا که یکی از اهداف مهم ایجاد آموزش‌های آزاد است.

وی اظهار کرد: با توجه به جو نسبی که در مورد مدرک گرایی و تحصیلات عالی در کشور وجود دارد، بیش از نیمی از دانشجویان کشور شهریه پرداز هستند و در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، اما باید تلاش کنیم که این پذیرش بر اساس نیاز‌های کشور تعریف شود چرا که بیکاری خیلی از این فارغ التحصیلان ناشی از این است که رشته‌هایی را خواندند که خارج از نیاز‌های جامعه بوده است.

سیف گفت:اما در هر صورت این سیاست خوبی است که به دنبال پذیرش دانشجویان در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف باشیم یک دفعه نمی‌توان صفر و صدی به آن رسید، اما می‌توانیم حالت موجود را تغییر دهیم و به شکلی مطلوب آن را دنبال کنیم از این رو طرح مشوق‌هایی برای برخی از اساتیدی که بتوانند این پیوند را میان دانشگاه و صنعت ایجاد کند باید ایجاد شود همان چیزی که در پژوهشگاه‌ها شاهد آن هستیم.

سیف در پایان گفت:با این همه این را هم باید  در نظر داشته باشیم که دانشگاه‌ها وظایف دیگری را هم مثل آموزش نیروی انسانی، ارتقای علمی کشو، و مرجعیت علمی دارند نمی‌توانیم همه توان را در این راستا هزینه کنیم، اما بخش‌هایی می‌شود به آموزش‌ها را هدفمند کرد.

برچسب ها: دانشگاه صنعت سیف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *