تحقیق و پژوهش محرک اصلی در رشد اقتصاد کشور است/ تجربه فناوری‌های نوین موجب توسعه تولید می‌شود

9:00 - 22 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۵۰۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس اقتصادی گفت: باوجود بخش تحقیق و پژوهش در بسیاری از واحدهای صنعتی، مهم این است که به چه میزان به این موضوعات به‌طور جدی و حرفه‌ای توجه می‌شود تا حوزه تحقیق پژوهش به‌عنوان یک محرک اصلی در رشد اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.
محسن حاج محمدی در گفت‌وگو با میزان، در تشریح راهکارهای توسعه تولید و آثار آن بر اشتغال و اقتصاد کشور گفت: به‌طور کلی انجام پروژه‌های بزرگ در کشور با استفاده از دانش نوین زمینه حرکت ما را در مسیر توسعه تولید هموار خواهد کرد.

وی بابیان اینکه در انجام پروژه‌های بزرگ باید به نحوی به سمت جلو حرکت کنیم تا هم‌تراز با دانش‌های نوین دنیا به توسعه در تولید دست پیدا کنیم، افزود: لذا لازم است دانش و فناوری‌های نوین را تجربه کنیم زیرا یکی از راهکارهای توسعه تولید پرداختن به همین موضوع دانش‌های نوین است.

این تحلیل‌گر حوزه کسب‌وکار عنوان کرد: در صنایع مادر مانند ذوب‌آهن و فولاد برای دستیابی به توسعه در تولید باید ضمن استفاده بهینه از نیروی کار به آنان مهارت‌آموزی در حوزه فناوری داشته باشیم تا علاوه بر تحول در ایجاد اشتغال به افزایش بهره‌وری اقتصادی در کشور نیز دست پیدا کنیم.

حاج محمدی موضوع تحقیق و پژوهش را جز برنامه توسعه‌ای و موضوعاتی که در حوزه تولید می‌تواند به ما کمک کند دانست و گفت: باوجود بخش تحقیق و پژوهش در بسیاری از واحدهای صنعتی، مهم این است که  به چه میزان به این موضوعات به‌طور جدی و حرفه‌ای توجه می‌شود تا حوزه تحقیق پژوهش به‌عنوان یک محرک اصلی در رشد اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

به گفـتهٔ این کارشناس اقتصادی در فرایند رشد برای حرکت  رو به بالا استفاده از فناوری‌های جدید دانش‌محور در صنعت برای ما بسیار جدی است. 

وی موضوع تشویق کارکنان و نیروی انسانی به مهارت‌آموزی و آموزش حرفه‌ای را نیز از مواردی برشمرد که به ما در توسعه تولید کمک می‌کند و افزود: واحدهای تولیدی باید نیروی کار خود را آموزش دهند به دلیل اینکه حوزه توسعه یک حوزه کاملاً علمی است که توجه به آن نتایج جدی و خوبی را در پی خواهد داشت.
 
حاج محمدی استفاده از ظرفیت‌های انسانی داخلی سازمان‌های صنعتی و تولیدی در حوزه جانشین پروری مهم را نیز دانست و اضافه کرد: زیرا اطمینان کارکنان سازمان‌ها و واحدهای تولیدی به این‌که در سطح رشد قرار خواهند گرفت و در آینده به‌عنوان مدیر و تصمیم‌گیرنده فعالیت خواهند کرد آنها را تشویق می کند تا با عملکرد خلاقانه و طرح ایده‌های جدید به توسعه تولید کمک کنند.
 
این تحلیل‌گر حوزه کسب‌وکار با اشاره به این انحصار موضوع مهمی است که در حوزه تولید باید از آن پرهیز شود به دلیل این‌که مانع توسعه تولید می‌شود، اضافه کرد: به‌عنوان مثال در صنعت خودروسازی متأسفانه به دلیل انحصارهای موجود این صنعت نتوانسته است آن‌چنان که شایسته و در شأن ملت ایران است عمل کند.
 
وی در ادامه بابیان این‌که متأسفانه راه‌های انتقال دانش و فناوری‌های جدید در صنعت خودروسازی بسته‌شده است افزود: درحالی‌که اگر در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم ضمن دستیابی به توسعه اشتغال، اقتصاد و درآمدزایی بیشتر  به بحث ارزآوری و صادرات هم می‌رسیم.

این مدرس دانشگاه در پایان بابیان این‌که  درنتیجه  اقدامات ذکر شده تولید ناخالص داخلی ملی  و سطح اقتصاد کشور افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: اگر اشتغال برای مردم دغدغه نباشد و دستیابی به شغل موردعلاقه برای جوانان امکان‌پذیر باشد مطمئناً بهره‌وری بیشتر خواهد شد و در اقتصاد خُرد هم ضریب جینی به سمتی حرکت می‌کند که موجب رفاه بیشتر مردم بشود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *