پنجره‌ای که دمای اتاق را تنظیم می‌کند

12:05 - 20 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۴۳۱
محققان موفق به ساخت پنجره‌ای شده‌اند که دمای اتاق را متناسب با دمای هوا تنظیم می‌کند.

_ روزنامه همشهری نوشت: پنجره‌ها ممکن است برای ورود نور طبیعی و گرما به اتاق مهم باشند، اما گاهی اوقات این موضوع بیش از حد است و یا برعکس اجازه خروج گرما از خانه را می‌دهد.

به‌گزارش وب‌سایت نیواطلس، محققان در آکسفورد یک پوشش پنجره هوشمند جدید ساخته‌اند که می‌تواند تنظیم شود تا گرما را از خورشید در مقادیر مختلف بگیرد یا منعکس کند و هزینه‌های انرژی گرمایش و سرمایش را تا یک‌سوم کاهش دهد.

کلید فناوری جدید یک ماده مبتنی بر کالکوژنید است که در پاسخ به گرما تغییر فاز می‌دهد. در هوای سرد، این ماده اشعه مادون قرمز نور خورشید را جذب کرده و به‌عنوان گرما به داخل اتاق می‌فرستد. اما وقتی هوا گرم است، می‌توان مواد را تغییر داد تا گرمای خورشید را به بیرون منعکس کند و فضای داخلی ساختمان را خنک نگه دارد.

در هر دو مورد، ایده کاهش استفاده از کنترل آب و هوا ست که یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود. این تیم تحقیقاتی همچنین واحد‌های بخار کوچک و شفاف را در پوششی تعبیه کرد که مواد تغییر فاز را به درجات مختلف فعال می‌کند.

با این کار، پوشش را می‌توان برحسب تقاضا تنظیم کرد تا گرما را با سرعت‌های مختلف جذب یا منعکس کند. بنابراین، برای مثال، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که ۳۰ درصد گرما را جذب کند درحالی‌که ۷۰ درصد آن را منعکس می‌کند. مهم نیست که ماده در چه حالتی باشد، چراکه همچنان به همان مقدار نور مرئی اجازه عبور می‌دهد.

این تیم تخمین می‌زند که حتی با احتساب انرژی مورد نیاز برای تنظیم مواد، پنجره‌های مجهز به این نوع شیشه در مقایسه با پنجره‌های دوجداره سنتی، سالانه بین ۲۰ تا ۳۴ درصد در مصرف انرژی یک خانه یا ساختمان صرفه‌جویی می‌کنند.

هاریش باسکران، محقق ارشد این مطالعه درخصوص این طرح می‌گوید: «اگرچه قبل از تجاری‌سازی این فناوری، تحقیقات قابل‌توجهی در آینده ضروری است، اما نتایج نشان می‌دهد که این مفهوم بسیار امیدوارکننده بوده و با تحقیقات بیشتر می‌توان به کارایی بسیار خوبی دست یافت.»


برچسب ها: فناوری پنجره

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *