رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نام‌گذاری دو کتابخانه به نام شهدای غواص در کشور

17:30 - 31 شهريور 1394
کد خبر: ۷۹۴۸۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای هفته دفاع مقدس از نام‌گذاری دو کتابخانه در کشور به نام شهدای غواص خبر داد.
به ، محمد اله‌یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس، گفت:‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تقویم سال جاری خود، بزرگداشت مقام شامخ شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را از برنامه‌های اصلی خود قرار داد؛ لذا با برنامه‌ریزی منسجم دو ماهه با حضور نمایندگان معاونت‌ها و ادارات کل مختلف ستادی و همراهی ادارات استانی برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است.

اله‌یاری در تشریح برنامه‌های نهاد در طول این هفته، با اشاره به افتتاح کتابخانه در نقاط مختلف کشور، گفت: در طول هفته دفاع‌مقدس 11 کتابخانه در شش استان کشور (آذربایجا‌ن شرقی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی) به بهره‌برداری می‌رسند که از این تعداد دو کتابخانه به نام شهیدان معاذی و مرادی در کردستان و یک‌کتابخانه به نام شهدای سادات در چهارمحال و بختیاری افتتاح می‌شوند. همچنین دو کتابخانه نیز با عنوان شهدای غواص در شهر بیدک خراسان شمالی و جندان اصفهان نامگذاری می‌شوند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به برگزاری جلسات «نقد» و «کتاب‌خوان» در این هفته، اضافه کرد:‌ در طی این هفته برنامه‌ریزی جهت برگزاری بیش از 30 جلسه نقد کتاب پیرامون حوزه دفاع‌مقدس در سراسر کشور صورت گرفته است. همچنین 18 نشست کتاب‌خوان (شش نشست استانی و 12 نشست شهرستانی) با محوریت کتب دفاع‌مقدس برگزار می‌شود که در طی این نشست‌ها کتاب‌هایی نظیر «خاک‌های نرم کوشک»، «من زنده‌ام»، «دختر شینا»، «جشن حنابندان»، «پایی که جا ماند»، «گردان قاطرچی‌ها» و... معرفی خواهند شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای جمع‌آوری و تشکیل بانک اطلاعاتی ایثارگران نهاد، تصریح کرد: برای نخستین‌بار آمار و اطلاعات 283 نفر از خانواده‌های شهداء و ایثارگران نهاد جمع‌آوری و سامان‌دهی شد که بر این اساس در آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد از 4 شهید کتابدار (مربوط به قبل از تفکیک کتابخانه‌ها از ارشاد)، 43 نفر از فرزندان شهداء، 87 نفر خواهر و برادر شهید، 3 نفر آزاده، 29 نفر جانباز، 117 نفر رزمنده تقدیر به عمل خواهد آمد.

اله‌یاری رونمایی از کتاب‌هایی با موضع دفاع‌مقدس را از دیگر برنامه‌های نهاد در این هفته عنوان کرد و گفت: رونمایی همزمان از حدود 30 عنوان کتاب تازه چاپ شده در حوزه دفاع‌مقدس در مراسمی ملی به همراه تجلیل از ناشرین این کتب، از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: دبیرکل، معاونین، مشاورین، مدیران کل و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام مقارن با چهلم شهدای غواص با حضور در مزار دو تن از شهدای غواص واقع در حوزه هنری سازمان تبلغات اسلامی با همراهی گروه موزیک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اهدای تاج گل ادای احترام خواهد کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با تاکید بر لزوم اجرای تولیدات محتوایی مطابق با این هفته، تصریح کرد: طراحی و تدوین پوستر "این چند کتاب" با عنوان اسوه‌ها و معرفی 8 کتاب فاخر در حوزه دفاع مقدس و توزیع آن در 3500 کتابخانه و نیز مراکز فرهنگی سراسر کشور به همراه تدوین و چاپ کتابچه "اسوه‌ها" برای معرفی 24 کتاب برجسته دفاع مقدس که برخی از آنها با تقریظ مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بر آنها همراه است، از جمله برنامه‌های نهاد در این حوزه است.

اله‌یاری با اعلام برگزاری آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد در روز دوشنبه ششم مهر، بیان داشت: این مراسم همزمان با هفتمین روز از هفته دفاع‌مقدس و با حضور 400 نفر از ایثارگران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌السلام محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصیت‌های کشوری و لشکری، اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون شاهد و ایثارگر مجلس در حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برنامه‌هایی نظیر تقدیر از کتابداران حوزه دفاع مقدس و اعضای فعال ایثارگر کتابخانه‌های عمومی گفت: در طی این هفته از حدود 30 کتابداری که در بخش‌ها و کتابخانه‌های تخصصی جنگ و دفاع مقدس در سراسر کشور مشغول به خدمت هستند تقدیر خواهد شد ضمن اینکه در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور نیز از اعضای فعال خانواده شهید یا ایثارگر تقدیر به عمل خواهد آمد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد همچنین ضمن اعلام برگزاری نمایشگاه‌هایی با استفاده از کتب موجود در حوزه دفاع‌مقدس در کتابخانه‌های عمومی کشور، از ارسال 10 عنوان جدید از کتب تازه منتشر شده در این حوزه به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

اله‌یاری در پایان با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در لیست برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس، از ارسال طرح‌های ترویجی در حوزه کتب مربوط به دفاع‌مقدس برای چاپ در نشریات به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های نهاد در هفته دفاع‌مقدس نام برد.

شورای برنامه‌ریزی هفته دفاع‌مقدس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دو ماه پیش، به منظور گرامیداشت این هفته تشکیل شده بود. گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس، همه ساله از روز سی و یکم شهریور لغایت هفتم مهرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *