رشد ۱۳۹ درصدی صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف استان یزد

13:01 - 14 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۹۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان یزد، گفت: با ثبت میانگین ۶۷ درصد سازش پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان یزد این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۳۹ درصد رشد داشته است.
- محمدرضا حداد در نشست آموزش مدل تعالی دادگستری استان یزد، اظهار کرد: میانگین صلح و سازش درپرونده‌های وارده به شورای حل اختلافاین استان  در ۹ ماه سال گذشته ۴۷ درصد بوده است که این عدد در ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۶۷ درصد است.

وی از تلاش در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین و حرکت در مسیر قوه قضاییه هوشمند در اداره توسعه حل اختلاف استان یزد خبر داد و گفت:در حال حاضر درصد ابلاغ الکترونیک در شعب شورای حل اختلاف ۹۳ درصد است و این آمار در اجرای احکام شورا‌ها به ۹۸ درصد رسیده است.

این مقام قضایی بر ارتقای عملکرد اداره توسعه حل اختلاف از حیث کمی و کیفی تأکید کرد و گفت: بر اساس شاخص‌های تعیین شده معاونت راهبردی قوه قضاییه و اختصاص دو شاخص از ۶ شاخص به مجموعه توسعه حل اختلاف، برنامه ریزی و هدف گذاری صورت گرفته و حرکت در این مسیر با شتاب انجام می‌شود.

وی از ورود ۵۶ هزار پرونده در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به شورا‌های حل اختلاف استان یزد خبر داد و افزود: عملکرد مجموعه شورا‌های حل اختلاف یزد با مثبت عملکرد ۶۷۵ قریب به ۵۷ هزار پرونده را رسیدگی و مختومه کرده اند که به این آمار باید ورود ۱۲ هزار پرونده به اجرای احکام شورا و خروج ۱۳ هزار پرونده از این واحد را نیز اضافه کرد.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان یزد، به دائر بودن شعب حل اختلاف در همه زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در ۶ شعبه مربوط به زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این استان ۸۱ درصد سازش رقم خورده است که ماحصل آن، آزادی ۴۸۹ زندانی از زندان بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۲ فقره قتل عمد و غیر عمد در شعب حل اختلاف زندان‌های استان یزد به سازش رسیده است، افزود: از مجموع ۱۲ فقره ۹ مورد آن مربوط به پرونده‌های قتل عمد بوده است و ۳ مورد آن نیز درخصوص پرونده‌های قتل غیر عمد بوده که با تلاش مجموعه شورای حل اختلاف به سازش رسیده است.

حداد با اشاره ثبت تنها ۲۰۱۱ مورد اعتراض نسبت به آراء صادره در شعب شورای حل اختلاف، گفت: از مجموع ۵۵ هزار و ۸۶۳ فقره رأی صادر شده در شورا‌های حل اختلاف استان تنها نسبت به ۲۰۱۱ مورد اعتراض شده که این نشان از اتقان آراء مجموعه شورای حل اختلاف دارد.

وی از ۳۸۴ نفر داور انفرادی و یا عضو در موسسات داوری در استان یزد خبر داد و تاکید کرد: در سال گذشته ۵۸۰ فقره دادخواست ارجاع به داوری ثبت شده است و در ۹ ماهه سال جاری این عدد ۵۲۱ فقره بوده که تا پایان سال نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، استفاده از نهاد‌های سازشی و بهره گیری از ظرفیت داوری و میانجیگری را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: باید با استفاده از ابزار‌های مختلف به ویژه هنر و رسانه در جهت سوق دادن شهروندان به سمت استفاده از ظرفیت داوری و میانجیگری بود.

برچسب ها: یزد حل اختلاف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *