رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتخابات پیش رو سرعت حذف ثروتمندان از یارانه را کند کرده است

11:18 - 31 شهريور 1394
کد خبر: ۷۹۲۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی را ندارد، گفت: دلایل متعددی در کند بودن سرعت حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی وجود دارد و یکی از آن، انتخابات پیش رو مجلس است.
ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان کمبود منابع را مهمترین عامل در تاخیرهای مکرر پیش آمده در پرداخت یارانه نقدی خواند و اظهار کرد: دولت در پرداخت یارانه نقدی با مشکلات اساسی مواجه است و با توجه به کاهش درآمدهای دولت که بخشی از آن به دلیل افت قیمت نفت خام در بازار جهانی است، دولت منابع لازم را برای پرداخت یارانه نقدی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ماهانه رقم بسیار بالایی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم تخصیص داده می شود که به طور حتم ادامه این روند غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی به تمام جمعیت ایران غیر قابل قبول است، گفت: مگر می شود در کل کشور هیچ فرد و خانواده بی نیازی وجود نداشته باشد و تمامی جمعیت کشور ماهانه یارانه نقدی که هدف از آن کمک به اقشار ضعیف جامعه بوده است را دریافت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:متاسفانه این روش در اجرای قانون و پرداخت یارانه نقدی به تمامی مردم ایران را تمامی 70 میلیون جمعیت ایران را به کارمند دولت تبدیل کرده است و باید هر چه سریعتر متوقف شود.

وی با تاکید بر کاهش چشمگیر درآمدهای دولت در سال جاری گفت: با توجه به افت شدید قیمت نفت منابع مالی دولت بسیار محدود شده است. دولت در چنین وضعیتی منابع لازم برای بسیاری از امور را در اختیار ندارد چه برسد به منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی و این موضوع به خوبی از توقف این روند در آینده نه چندان دور خبر می دهد.

نکو ادامه داد: البته قانون هدفمند کردن یارانه ها با صراحت محل تامین منابع مالی برای پرداخت یارانه نقدی را افزایش قیمت های حمل های انرژی، آب و برق معرفی کرده است بنابراین دولت نمی تواند منابع دیگر را به پرداخت یارانه ها تخصیص دهد .

وی با اشاره به روند کند حذف ثروتمندان از گردونه دریافت کنندگان یارانه نقدی تاکید کرد: به گفته مسئولان تا به امروز در حدود دو میلیون نفر از ثروتمندان از این گردونه حذف شدند ولی این که این تعداد با چه مکانیسم و روشی حذف شدند و چرا این روند به کندی در حال انجام است موضوعی است که باید مسئولان متولی به آن پاسخ دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: همچنین نامشخص بودن و دشواری های موجود در تعیین مکانیسم مناسب برای حذف ثروتمندان، از جمله دلایل دیگری است که انجام این مهم را تا به امروز کند کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *