جزئیات توافق تسهیل مراودات بانکی و ارزی ایران و روسیه در جلسه روسای بانک مرکزی دو کشور نهایی می‌شود

11:08 - 30 دی 1400
کد خبر: ۷۹۰۶۸۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر اقتصاد گفت: جزئیات توافق ایران و روسیه در حوزه تسهیل مراودات بانکی و ارزی پس از دیدار روسای بانک مرکزی دو کشور نهایی می‌شود.

- سید احسان خاندوزی در ارتباط تصویری از روسیه با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: یکی از پیشنهادات جدی ما به هیئت روسی در مورد تسهیل مراودات بانکی و ارزی بود تا نقل و انتقالات ارزی و بانکی با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه مراودات بانکی نیازمند توافق بانک مرکزی طرفین است، اگر چه رویکرد کاملا مثبت بود، اما مقرر شد که جزئیات این توافق در سفر و جلسه‌ای که فی مابین روسای بانک مرکزی ایران و روسیه شکل خواهد گرفت، نهایی شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: پیش از جلسه آقای رئیسی با آقای پوتین، مقامات اقتصادی و انرژی و نفت دو کشور جلساتی را داشتند تا موضوعات با جمع بندی و توافق کامل، خدمت روسای جمهور دو کشور ارائه شود.

خاندوزی ادامه داد: جلسات دیگری هم با تجار ایرانی فعال در بازار روسیه و شرکت‌های روسی در حوزه نفت و گاز برگزار و نتیجه این جلسات قبل از مذاکرات آقای رئیسی و پوتین، خدمت آقای رئیسی ارائه شد.

وی افزود: بعد از پایان جلسه خبر‌های بسیار خوبی شنیدیم که حکایت از این داشت بخش اعظم موضوعاتی که در حوزه نفت و انرژی، راه آهن و ترانزیت دو کشور و تسریع در استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری که با سرعت کندی حرکت می‌کرد و تکمیل کریدور شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی خلیج فارس به آسیای میانه و اروپا، خط راه آهن رشت_ آستارا و خط راه آهن و اینچه برون_ گرمسار و برخی توافقات جانبی دیگر مانند تامین نهاده‌های اساسی و غلات و همین طور خرید لوکوموتیو، توافقاتی صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد در خصوص نقش روسیه در تامین مالی خط آهن رشت_ آستارا نیز بیان داشت: این خط ریلی طول زیادی ندارد، اما بخش گمشده و مفقوده یکی از کریدورهاست که اگر تکمیل شود می‌تواند تغییر مناسبات تجاری میان تمام کشور‌های اوراسیا با کشور‌های خلیج فارس و حتی پاکستان، هند و چین را در پی داشته باشد؛ تامین مالی این پروژه قرار است از همان خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری از سوی روسیه صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: تعداد دقیق لوکوموتیو‌های مورد خرید از روسیه نیز ۲۰۰ دستگاه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *