مجازات جایگزین حبس نقش مهمی در بازاجتماعی کردن فرد دارد

20:01 - 18 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۶۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک حقوقدان گفت: استفاده از ظرفیت مجازات جایگزین حبس زمینه بازگشت فرد به جامعه را تسهیل می‌کند. این موضوع علاوه بر کاهش جمعیت کیفری نقش مهمی در بازاجتماعی کردن فرد دارد.
محسن مرادی در گفت‌وگو با میزان در خصوص استفاده از مجازات جایگزین حبس گفت: هدف از مجازات متهم،اصلاح و باز اجتماعی کردن اوست.صدور آرای مجازات جایگزین حبس به راحتی می‌تواند در سهیم کردن وی در فعالیت‌های اجتماعی،فرهنگی وحرفه آموزی با شخصیت دادن به او به جای زندان محقق شود.

این حقوقدان با بیان اینکه صدور آرای مجازات جایگزین حبس به عنوان یکی از سیاست‌های کلان قوه قضاییه با هدف کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی مورد توجه است، تاکید کرد: در بسیاری از موارد حبس نه تنها اثر تنبیهی و بازدارنده ندارد بلکه باعث سرخوردگی فرد و سوق دادن او به سوی انجام بزه می‌شود و مشکلاتی برای جامعه و خانواد خود ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی در جرایم سبک و خرد می‌توان از ظرفیت‌های جایگزین حبس استفاده کرد، افزود: وقتی فردی به زندان می‌رود خانواده آن شخص نیز دچار چالش و مشکلاتی می‌شود،اما استفاده از ظرفیت مجازات جایگزین حبس زمینه بازگشت فرد به جامعه را تسهیل و تسریع می‌کند. این موضوع علاوه بر کاهش جمعیت کیفری نقش مهمی در بازاجتماعی کردن فرد دارد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *