پلنگ ماهان با بیل شکنجه شد/ به همیاران اجازه کمک ندادند

15:28 - 16 دی 1400
کد خبر: ۷۸۷۲۴۳
دامپزشکان پس از بررسی تصاویر عکسبرداری از پلنگ نحیفی که به یک گاوداری در ماهان نزدیک شده بود اعلام کردند که بر اثر ضربات مکرر بیل، دندان‌های پلنگ شکسته، به فک آسیب جدی وارد شده، یکی از دنده‌ها شکسته و بر اثر شدت ضربات پشت جمجمه این حیوان آب آورده است.

- وضعیت پلنگی که توسط کارگران یک گاوداری در ماهان مورد آزار قرار گرفته بود، رضایت‌بخش نیست. متاسفانه کارگران گاوداری به همیاران محیط زیست اجازه کمک نداده‌اند و تا زمان رسیدن مسئولان محیط زیست آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به حیوان وارد کرده‌اند.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3406426_376.mp4']
 

پلنگ ماهان ۲ ساعت تمام با بیل شکنجه شد

مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان به میزان گفت: عصر دوشنبه ۱۳ دی، همیاران اطلاع دادند که یک پلنگی وارد یک دامداری در ماهان شده و درخواست کمک کردند. از آنجا که کارگران به همیاران اجازه ورود به گاوداری را نداده بودند طی تماس تلفنی با صاحب گاوداری خواستیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم به حیوان کمک کنیم.

وی افزود: زمانی که به گاوداری رسیدیم ماده پلنگی که به گفته کارگران دو ساعت و نیم از ورودش به گاوداری گذشته بود، را با دست و پای بسته به قفس سگ‌های گاوداری منتقل کرده بودند و حیوان از هیاهوی کارگرانی که اطراف قفس تجمع کرده‌ بودند به شدت دچار استرس شده بود.

شاکری با اشاره به لاغری این ماده پلنگ گفت: به ما گفتند که حیوان را با دست گرفته‌اند اما بعد مشخص شد که با بیل ضرباتی به حیوان وارد کرده‌اند. بیل را روی گردن و فک پلنگ گذاشته بودند که منجر به شکستن دندان‌هایش شده بود.

وی ادامه داد: دست و پای حیوان را با طناب بسته و به قفس سگ‌ها منتقلش کرده بودند. از آنجا که عدم آموزش و آگاهی سبب شده بود از ضرب و جرح حیوان احساس قدرت کنند اطراف قفس تجمع کرده بودند که این هیاهو به حیوان استرسی مضاعف تحمیل کرده بود.

پلنگ ماهان ۲ ساعت تمام با بیل شکنجه شد

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: از آنجا که هوا تاریک شده بود دامپزشکان و کارشناسان که از کرمان آمده بودند نتوانستد وضعیت حیوان را بررسی کنند. بنا شد حیوان تا صبح همانجا بماند. طناب را از دستش باز کردیم اما با توجه به عصبانی بودن حیوان نتوانستیم طناب پاهایش را باز کنیم. قرار شد دو محیط‌بان هم تا صبح در ماشین بمانند و از تجمع کارگران که خانواده‌هایشان را هم آورده بودند در اطراف حیوان جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: این پلنگ صبح سه‌شنبه توسط کارشناسان بی‌هوش شد و پس از عکسبرداری به قرنطینه اداره کل انتقال یافت. به هوش نیامدن حیوان پس از ساعت‌ها باعث نگرانی‌مان شده بود اما سرانجام نیمه شب به هوش آمد. کمی حرکت کرد اما چیزی نخورد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با ابراز تاسف از آسیب‌های وارده به این ماده پلنگ گفت: بررسی گراف‌ها نشان داد که بر اثر ضربات وارده، دو دندان حیوان شکسته، فکش به شدت آسیب دیده، پشت جمجمه آب آورده و یکی از دنده‌ها شکسته است.

وی ادامه داد: ظهر چهارشنبه با مشورت دامپزشک یک خرگوش زنده در اختیار حیوان گذاشتیم که توانست شکار کند. ما هم امیدوار شدیم که زنده خواهد ماند. آب هم خورد. برایش هیتر گذاشتیم و سعی کردیم تا جای ممکن استرسی به حیوان که نامش را ماهانا گذاشته بودیم وارد نشود. به خبرنگاران هم گفتیم تک‌تک به حیوان نزدیک شوند.

شاکری یادآور شد: امروز صبح رفتم تا ماهانا را ببینم اما به قبراقی روز قبل نبود. هنوز هم غذایی نخورده. آنقدر لاغر است که به نظر می‌رسد دستکم دو هفته است غذای کافی به بدنش نرسیده. نمی‌دانیم بیماری دیگری هم دارد یا نه. فعلا توجه‌ها روی شکستگی‌هایش متمرکز است. اما با توجه به نوع خرخر کردنش احتمال می‌دهم مشکل ریوی هم داشته باشد.

وی درباره سرنوشت پلنگ ماهان گفت: پیشنهادات و نظرات متعددی برای این پلنگ مطرح است. یکی از پیشنهادات، انتقال حیوان به تهران بود که به دلیل ریسک به‌هوش نیامدن پس از بیهوشی نپذیرفتم. گفتیم با توجه به اینکه قرنطینه‌ اداره کل محیط زیست کرمان قرنطینه مناسبی است و بهترین قرنطینه در جنوب شرقی کشور به حساب می‌آید اگر بناست از دستش بدهیم بهتر است در همین قرنطینه و بدون استرس باشد تا اینکه در هواپیما تلف شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *