جزئیات اجباری بودن درج کد شناسایی بر روی مصنوعات طلا

13:12 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۲۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: اخطاری که اداره استاندارد جدیداً ابلاغ کرده به این دلیل است که تعدادی از کد‌های باطل شده واحد‌های تولیدی دیگر مجاز به استفاده نیستند بنابراین کلیه خریداران باید به کد‌های درج شده توجه کنند و اگر مصنوعی دارای این کد نباشد یا قاچاق است یا خارج از استانداردهای لازم تولید شده است.
- محمد کشتی‌آرای در برنامه تلویزیونی در خصوص اجباری بودن درج کد شناسایی بر روی مصنوعات طلا، گفت: اداره استاندارد کد‌هایی را به واحد‌های تولیدی طلا و جواهر در سطح کشور اعطا می‌کند و تولیدکنندگان موظف هستند این کد‌ها را بر روی مصنوعات و تولیدات خود هک کنند به طوری که هر شهرستانی دارای یک کد لاتین است مثلا تهران که از کلمه T استفاده می‌کند.

وی افزود: در کنار حروف لاتین عددی نیز بر روی مصنوعات باید هک شود که نشان دهنده واحد تولیدی است که توسط اداره استاندارد شناسایی شده و به هر واحد تولیدی یک کد اختصاص داده می‌شود تا اگر تخلفی صورت بگیرد کد واحد تولیدی ابطال شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: اخطاری که اداره استاندارد جدیداً ابلاغ کرده به این دلیل است که تعدادی از کد‌های باطل شده واحد‌های تولیدی دیگر مجاز به استفاده نیستند بنابراین کلیه خریداران باید به کد‌های درج شده توجه کنند و اگر مصنوعی دارای این کد نباشد یا قاچاق است یا خارج از استانداردهای لازم تولید شده است.

وی اظهار کرد: این کد‌ها توسط سازمان استاندارد و اتحادیه‌های شهر‌های مختلف به طور مرتب شناسایی و بازرسی می‌شود تا از نظر عیار، کیفیت عیار و کیفیت ساخت بررسی شود.

کشتی آرای در خصوص علت ابطال کد شناسایی بر روی مصنوعات طلا تأکید کرد: بعضی از واحد‌های تولیدی یا تغییر آدرس می‌دهند یا ممکن است تخلفی از نظر نوع ساخت داشته باشند و یا همچنین واحد تولیدی تعطیل شده باشد به همین دلیل باطل می‌شوند. سازمان استاندارد این هشدار را می‌دهد که فروشندگان از کد‌های باطله استفاده نکنند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر عنوان کرد: شهروندان کد‌های لازم در مصنوعات را باید کنترل کنند و کد‌های باطله توسط اتحادیه‌ها و بازرسین اتاق اصناف کنترل می‌شود. مردم باید در کد شناسایی طلا ۷۵۰ یا ۱۸ عیار حروف لاتین مربوط به شهرستان و عدد نشان دهنده واحد تولیدی را کنترل کنند.
 
وی در ادامه گفت: برای اصالت کد باید از طریق سایت اتحادیه طلا و سامانه اداره استاندارد کد‌های باطله را بررسی کرد، زیرا در این سایت‌ها اعلام می‌شوند.

کشتی‌آرای بیان کرد: فروشگاه‌های در سطح شهر و استان مجاز هستند کد‌های مجاز را به فروش برسانند اگر مصنوعاتی کد نداشته باشد یا تولیدات قدیمی بوده یا طلای دست دوم است و یا اینکه به صورت قاچاق وارد کشور شده فقط این مصنوعات دارای کد نیستند و بقیه مصنوعات تولیدی در کشور دارای کد هستند.

وی افزود: در فاکتور فروش طلا باید آدرس و شماره تلفن وجود داشته باشد و مشخصات طلا (عیار، کد‌های استاندارد) و قیمت روز طلا درج شده باشد. از فردا ۱۳ دی ماه که قانون جدید مالیات ارزش افزوده اجرایی می‌شود میزان مالیات ارزش افزوده نیز که به اجرت و سود تعلق می‌گیرد باید در فاکتور قید شود.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *