وزیر نیرو: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات مناسبی برای توسعه صنعت نیروگاه‌های تجدید‎پذیر در نظر گرفته شده است

12:43 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۲۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای توسعه صنعت نیروگاه‌های تجدید‎پذیر اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده است.
- علی‌اکبر محرابیان در جمع خبرنگاران، گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر امروز یک ضرورت محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای توسعه صنعت نیروگاه‌های تجدید‎پذیر اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه برنامه تدوین شده برای توسعه ١٠هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۴ سال در نظر گرفته شده است افزود: تدوین این برنامه برای حمایت از صنایعی که اقدام به ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت نیروگاه ضرورت دارد که مشوق‌هایی برای عزیزانی که در ساخت نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری و تولید برق می‌کنند پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
محرابیان تاکید کرد: از جمله این مشوق‌ها استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید است که براساس ماده ١٢این قانون امکان برگرداندن کل سرمایه‌گذاری و سود دوره ساخت تا سقف سوخت صرفه جویی وجود دارد.
 
وزیر نیرو گفت: از برخی از نیروگاه‌های کوچک هم به صورت خرید تضمینی، از آن‌ها برق خریداری می‌شود.
 
وی عنوان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر توسعه صنعت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأکید شده و اعتبارات مناسبی در نظر گرفته‌شده است. همگام با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سرمایه‌گذاران زیرساخت‌ها نیز حمایت می‌کنیم.
 
وزیر نیرو گفت: اخیراً واحدی در کشور به مرحله بهره‌برداری رسید که تولید سلول خورشیدی می‌کرد.

وی با اشاره به افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها، افزود: در راستای اجرای بند "ی" تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت روز گذشته آیین نامه‌ای را با هدف اصلاح مصرف، توزیع عادلانه یارانه و ایجاد مدیریت برای مصارف مردم تصویب کرد، مصرف‌کننده‌هایی که بر اساس الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت.
 
محرابیان بابیان اینکه مشترکینی که در ماه‌های گرم سال اقدام به‌صرفه جویی کنند تشویق خواهند شد، تصریح کرد: هموطنانی که در اوج زمان بحرانی صرفه‌جویی کنند ۲ برابر خرید برق تضمینی مورد تشویق قرار خواهند گرفت که عدد قابل‌توجهی است.

وزیر نیرو تأکید کرد: اگر مشترکی صرفه‌جویی کند نه تنها می‌تواند قبض خود را رایگان کند، بلکه بستانکار هم می‌تواند باشد و به‌صورت نقدی میزان صرفه‌جویی‌اش را از توانیر مطالبه کند.
 
وی افزود: پیش‌بینی‌شده افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ازجمله کمیته امداد و بهزیستی هستند نیمی از الگوی مصرفشان به‌صورت رایگان خواهد بود.

محرابیان بیان کرد: مشترکانی که مصارفشان بیش از الگوی مصرف است نرخ تعرفه‌هایشان به‌صورت پلکانی رشد می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به میزان مصرف برق رمز ارزها، ادامه داد: میزان مصرف برق رمزارز‌ها باید ساماندهی شود.
 
وی گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ای که تقدیم هیئت دولت کرده‌ایم امکان تأمین برق کسانی که اقدام به استخراج رمز ارز‌ها می‌کند به چند روش انجام خواهد شد که یکی از این روش‌ها استفاده از برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *