رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

13:10 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۱۹۹
متخصصان می‌گویند سال ۲۰۲۲ می‌تواند به سال مهم فضایی تبدیل شود و پروژه‌های مهمی به مرحله واقعیت برسند.

_ روزنامه همشهری نوشت: دستیابی بشر به فضا هرگز تا این اندازه نبوده است؛ بنابراین باید امیدوار بود که سال ۲۰۲۲ بتواند یکی از هیجان انگیزترین سال‌های تاریخ بشر در اکتشافات فضایی باشد. سایت گیزمودو در این متن شما را با رخداد‌هایی آشنا می‌کند که طی ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود.

اولین پرواز سامانه پرتاب فضایی ناسا

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین رویداد‌های سال‌جاری میلادی در بهار آینده اتفاق می‌افتد، یا حداقل امیدواریم که اتفاق بیفتد. ناسا اقدام به پرتاب نخستین موشک SLS به ارتفاع ۱۰۱ متر خواهد کرد که عملاً آغازگر دوران آرتمیس (یک برنامه فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ها ازجمله نخستین زن به ماه) است. این یک صحنه نفس‌گیر خواهد بود، زیرا موشک در هنگام بلند شدن ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش را اعمال می‌کند که ۱۵ درصد بیشتر از موشک زحل V ناساست. برای این منظور، آرتمیس‌یک (فضاپیمای بدون سرنشین اوریون) ۴۵۰ هزار کیلومتر را تا مدار ماه طی می‌کند و بلافاصله به زمین بازمی‌گردد. پرتاب موفقیت آمیز SLS زمینه را برای آرتمیس ۲ که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده، فراهم می‌کند.

اولین پرواز مداری استارشیپ

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

شرکت اسپیس ایکس هم احتمالاً در ژانویه یا فوریه یک موشک بزرگ را پرتاب خواهد کرد. موشک بزرگ استارشیپ که قابل استفاده مجدد است، از تقویت‌کننده Super Heavy Booster ۴ و نمونه اولیه SN۲۰ تشکیل شده است. این موشک با ارتفاع ۱۲۰ متر، بلندترین موشک ساخته شده تا امروز است. این موشک با پرتاب از مقر استاربیس شرکت اسپیس ایکس که در بوکا چیکای تگزاس واقع شده، وارد مدار زمین می‌شود، اما کمتر از یک چرخش کامل را انجام می‌دهد. تقویت‌کننده این موشک در خلیج مکزیک شناور می‌شود و مرحله دوم آن در اقیانوس آرام (نزدیک هاوایی) غوطه‌ور می‌شود. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، می‌گوید که «خطرات زیادی در ارتباط با نخستین پرتاب» وجود دارد و او به صراحت شکست را پیش‌بینی می‌کند.

دومین آزمایش بدون خدمه بوئینگ

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

همه نگاه‌ها به بوئینگ دوخته شده تا روشن شود که آیا این شرکت بالاخره کپسول CST-۱۰۰Starliner خود را توسعه خواهد داد یا نه. بوئینگ در حال توسعه این کپسول، به‌عنوان بخشی از برنامه تجاری سرنشین‌دار ناساست، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که سال‌ها از برنامه عقب مانده است. یک شکست بزرگ در اکتبر ۲۰۲۱ رخ داد، یعنی زمانی که آزمایش پرواز مداری بوئینگ ۲ (OFT-۲) پس از باز نشدن ۱۳ دریچه از ۲۴ دریچه اکسیدکننده در سیستم پیشران فضاپیما، ناکام ماند. تست اولیه استارلینر در سال ۲۰۱۹ هم یک شکست کامل بود. با این حال، به‌گفته ناسا، بوئینگ اکنون خود را برای پرتاب استارلینر در ماه می‌۲۰۲۲ آماده می‌کند.

کنترل تقویت‌کننده موشک با هلی‌کوپتر

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

در سال ۲۰۲۲، شرکت Rocket Lab که یک سازنده در حوزه هوافضا به شمار می‌رود، تلاش خواهد کرد تا یک تقویت‌کننده موشک Electron در حال سقوط را در هوا بگیرد و سپس آن را برای استفاده مجدد به سرزمین اصلی بازگرداند (Rocket Lab این ایده را با موفقیت در آوریل ۲۰۲۰ آزمایش کرده است.) پس از تلاش هلی‌کوپتر برای گرفتن تقویت‌کننده به شکلی ایمن، یک سیستم چتر نجات، سرعت سقوط تقویت‌کننده را در طول فرود کاهش می‌دهد. همچنین یک مخزن سوخت کمکی به هلی‌کوپتر اضافه می‌شود که امکان پرواز طولانی‌تر را فراهم می‌کند. شرکت Rocket Lab انتظار دارد این شکار جسورانه را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ انجام دهد.

سفر به ماه!

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

هیچ انسانی در سال ۲۰۲۲ به ماه سفر نخواهد کرد، اما فرودگر‌ها و روبات‌ها از این موضوع مستثنا هستند چراکه ایالات متحده، روسیه، هند و ژاپن همگی برای ماموریت‌های ماه در سال آینده آماده می‌شوند. شرکت آستروبوتیک که در پیتسبورگ مستقر است، در حال برنامه‌ریزی برای ارسال کاوشگر Peregrine Lunar Lunar در مقطعی از سال ۲۰۲۲ به ماه است. این ماموریت بخشی از ابتکار خدمات تجاری انتقال بار به ماه (CLPS) از سوی ناساست که در آن این آژانس فضایی با شرکای تجاری قرارداد خواهد بست. این فرودگر که مجهز به ۱۴ محموله متنوع است، با موشک United Launch Alliance Centaur پرتاب خواهد شد. Intuitive Machines هم در حال برنامه‌ریزی برای ارسال فرودگر Nova-C به ماه در نیمه اول ۲۰۲۲ است.

یک مریخ‌نورد دیگر در راه مریخ

آغاز سال ۲۰۲۲ و شمارش معکوس برای مهیج‌ترین رخداد‌های فضایی

مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین که متعلق به آژانس فضایی اروپاست، همراه با فرودگر کازاچوک روسیه، قرار است در ۲۹ سپتامبر به فضا پرتاب شود. روزالیند فرانکلین پس از رسیدن به مریخ، نمونه‌های سطحی را جمع‌آوری و آن‌ها را خرد می‌کند. سپس آزمایشگاه آن، تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی، طیفی و فیزیکی دقیق را انجام خواهد داد. قابلیت‌های ناوبری این مریخ‌نورد باید این امکان را فراهم کند که در هر روز مریخی، این مریخ‌نورد بتواند ۱۰۰ متر را طی کند. در عین حال، می‌توانیم منتظر اکتشافات جدیدی به وسیله مریخ‌نورد‌های کنجکاوی و استقامت ناسا (و شاید پرواز‌های بیشتر هلی‌کوپتر نبوغ) و البته مریخ‌نورد Zhurong چین باشیم. ماموریت InSight ناسا هم در سال ۲۰۲۲ به فعالیت خود ادامه خواهد داد.


برچسب ها: فضا فضانوردی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *