نمایش واگذاری سرخابی‌ها به دو وزارتخانه بزرگ؛ همچنان دولت مالک استقلال و پرسپولیس است

6:45 - 07 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۸۸۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
موضوع طرح شده از سوی دستگاه ورزش برای از بین بردن مالکیت یگانه منطقی نیست، چون عملا صورت مساله در این بخش پاک شده و گرنه همچنان وزارت ورزش و جوانان عهده دار مسئولیت تصمیم‌گیری کلان درباره این دو باشگاه بزرگ است.

- واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه بزرگ صمت و اقتصاد نه تنها جای امیدواری ندارد بلکه با نگرانی بزرگ صاحبنظران و کارشناسان مواجه شد، چون این اتفاق تنها پاک کردن صورت مساله از سوی دولت به حساب می‌آید تا به صورت مقطعی مشکل به وجود آمده برای این دو باشگاه را برطرف کند.

پس از آنکه کنفدراسیون فوتبال آسیا به مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان ایراد گرفت و تاکید کرد آن‌ها باید دارای ساختار مدیریتی مجزا و مستقل شوند، وزارت ورزش و جوانان با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان بالادستی در دولت سیزدهم، تصمیم گرفتند مالکیت این دو باشگاه را به دو وزارتخانه دیگر منتقل کنند تا اصطلاحاً ایراد حقوقی به وجود آمده را برطرف کنند، اما این موضوع بعید است مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گیرد.

اصلی‌ترین مساله این است که این دو باشگاه همچنان هویت دولتی دارند حتی اگر وزارتخانه دیگری از جمله وزارت صمت و وزارت اقتصاد مالکیت آن‌ها را برعهده داشته باشد، مساله‌ای که کارشناسان حوزه ورزش نیز به آن اشاره مستقیم داشتند و پیش‌بینی کردند این روش راهکار مناسبی برای حل ایراد وارده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست.

از آنجا که مدیران ورزشی در دولت‌های قبل در جریان مذاکرات خود با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد‌های متعددی را مبنی بر واگذاری این دو باشگاه ارائه داده‌اند، اما هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداد و همچنان مالکیت دو باشگاه در ید اختیار دولت است چنین شیوه‌هایی نه تنها کارآیی لازم را ندارد بلکه می‌تواند اتهام سندسازی را نیز به پرونده سنگین هر دو باشگاه نزد کنفدراسیون فوتبال آسیا اضافه کند.

ملاک کنفدراسیون فوتبال آسیا جدایی کامل و منفک شدن هر دو باشگاه از سیستم دولتی است، اتفاقی که تا به امروز هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است؛ از این رو موضوع مطرح شده از سوی دستگاه ورزش برای از بین بردن مالکیت یگانه منطقی نیست، چون عملا صورت مساله در این بخش پاک شده و گرنه همچنان وزارت ورزش و جوانان عهده دار مسئولیت تصمیم‌گیری کلان در خصوص این دو باشگاه بزرگ است.

با این حال ممکن است طراحان این پروژه مدعی شوند که متعاقب این اتفاق اعضای مجامع هر دو باشگاه نیز تغییر خواهند کرد، اما باید دید آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا تا به این حد منتظر می‌ماند که مدارک ثبت شرکت‌ها و الزامات قانونی سپری شود یا اینکه با حذف این دو مجموعه به دلایل متعدد از جمله مالکیت مشترک فرصت حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا را از آن‌ها سلب خواهد کرد تا به این ترتیب ایراد‌های وارده را مرتفع سازند و به معنای واقعی مالکیت خود را تغییر دهند.

اگر بنا به تغییر مالکیت این دو مجموعه بزرگ ورزشی بود، چرا این اتفاق به دقیقه ۹۰ موکول شد در حالی که این مساله از ماه‌ها قبل قابل انجام بود و پس از روی کار آمدن دولت جدید مدیران وزارت ورزش و جوانان می‌توانستند با سرعت بیشتری این حرکت را انجام دهند نه اینکه در فاصله کوتاهی تا پایان اولتیماتوم کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو باشگاه این تصمیم عملیاتی شود تا حساسیت‌های داخلی و بین المللی به این موضوع به این ترتیب افزایش پیدا نکند.

نکته تامل برانگیزتر اینجاست که معاون وزارت اقتصاد نیز با تائید تلویحی نمایشی بودن واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه صمت و اقتصاد در این خصوص آب پاکی را روی دست همگان ریخت که همچنان این دو باشگاه مالکیت دولتی دارند تا اندک شانس این دو باشگاه نیز به کلی از بین برود!

«حسین قربان‌زاده، معاون وزیر اقتصاد در این زمینه گفت: وزیر اقتصاد مسئولیت و اختیار مالکانه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به وزیر ورزش تفویض کرده است. یکی از ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دو باشگاه، بحث مالکیت یگانه مطرح شده و به آن ایراد وارد کرده‌است. به همین جهت اختیار مالکانه باشگاه پرسپولیس به وزیر اقتصاد و باشگاه استقلال به وزیر صمت سپرده شد تا مشکل مالکیت یگانه برطرف شود. استفاده از واژه سپرده شدن «مالکیت» باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد اشتباه است. دولت مالک این دو باشگاه محسوب می‌شود.»

از شواهد و اتفاقات موجود پیداست که کابوس حذف استقلال و پرسپولیس لحظه به لحظه واقعی‌تر می‌شود و انگار باید آبی‌ها و قرمز‌های پایتخت فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را از طریق گیرنده‌های تلویزیونی خود در منزل تماشا کنند تا یک شکست بزرگ در فوتبال ایران به این شکل به ثبت برسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *