آمادگی ایران برای لغو روادید عام با اتباع کشور عراق

15:34 - 02 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۹۳۲
دسته بندی: سیاست
وزیر امورخارجه کشورمان بعد از دیدار با وزیر امور خارجه عراق در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: از طرف ایران لغو روادید عام برای کشور دوست و همسایه عراق وجود دارد.

- «حسین امیرعبداللهیان» بعد از دیدار با فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران درباره این دیدار، اظهار کرد: امروز در ترکیب هیئت همراه وزیر امور خارجه برخی مسئولین امنیتی کشور عراق و مقامات وزارت خارجه این کشور را داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوی دقیقی را پیرامون پرونده‌های قابل پیگیری داشتیم ادامه داد: قرار شد وزیر راه و شهرسازی ایران به بغداد سفر کند و راه آهن شلمچه به بصره راه‌اندازی شود. 

وی ضمن اشاره به اینکه در آستانه دومین سالگرد سردار سلیمانی دو طرف تاکید بر پیگیری این پرونده داشتیم تصریح کرد: بسیار خرسندیم که در آستانه ترور شهیدان والامقام ابومهدی المهندس و سلیمانی اخبار خوبی را از وزیر خارجه عراق شنیدیم، خبری که خروج نیرو‌های نظامی امریکا را از این کشور تأیید می‌کند.

امیرعبداللهیان در مورد لغو روادید میان ایران و عراق، گفت: در این مورد گفت‌وگو‌هایی را داشتیم. از طرف ایران لغو روادید عام برای کشور دوست و همسایه عراق وجود دارد.

ما در خصوص لغو روادید عام گفت‌وگوهایی داشتیم. در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور، لغو روادید عام بین دو کشور اجرایی شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از طرف جمهوری اسلامی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با اتباع کشور دوست و همسایه عراق وجود دارد. جناب آقای وزیر و مقامات ذیربط که در ترکیب هیئت ایشان هستند قرار شد این موضوع را به دقت پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در دیدار با فؤاد حسین گفت‌وگوهایی درباره آخرین تحولات افغانستان به ویژه با توجه به دیدارهایی که در حاشیه نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد برگزار شد به عمل آوردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: همچنین درباره آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه، آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ در وین گفت‌وگو داشتیم. ما همواره در خصوص مذاکرات وین با جناب آقای فؤاد حسین و مقامات عالی رتبه عراق در مشورت و تماس هستیم.

در ادامه فؤاد حسین گفت: روز گذشته دیدار‌هایی متعددی را با مسوولان ایرانی در همه زمینه‌ها انجام دادیم.

وی افزود: در نشست امروز ما بر گسترش روابط بین ایران و عراق، بخصوص مسایل تجاری و عراقی تاکید کردیم.

وزیر امورخارجه عراق ادامه داد: امروز فرصت خوبی برای ما بود تا در رابطه با روابط منطقه و بخصوص اوضاع امنیتی عراق در منطقه صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: عراق نقش مهمی در حمایت از گفت‌وگو‌هایی که میان عربستان و ایر ان انجام شد، داشت.

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق گفت: از طرف جمهوری اسلامی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با اتباع کشور دوست و همسایه عراق وجود دارد.

فواد حسین افزود: تشکر می‌کنم از وزیر خارجه که روی بحث روابط ایران و آذربایجان متمرکز شده‌اند. همچنین گفتگو در خصوص اوضاع افغانستان و تحولاتی که در این کشور صورت گرفته داشتیم. همچنین علاوه بر این مساله، در رابطه با روابط عراق و آمریکا و گفتگو‌هایی که با طرف آمریکایی داشتیم و توافقی که در خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق صورت گرفت داشتیم.

وزیر امور خارجه عراق گفت: همچنین در رابطه با گفتگو‌های هسته‌ای ایران که در حال اجرا است صحبت کردیم و امیدواریم این مذاکرات ادامه داشته باشد.

وی افزود: برای ما مهم است که در خصوص مساله روابط ایران با کشور‌های همسایه عراق صحبت کنیم. عراق نقش مهمی در حمایت از گفتگو‌های عربستان و ایران دارد و امیدواریم دور پنجم مذاکرات صورت بگیرد. همچنین بر گفت‌وگوی ایران با سایر کشور‌های همسایه عراق تاکید داریم. اینجا هستیم که بر روابط تاریخی و فرهنگی و دینی با ایران تاکید کنیم.

فواد حسین در پاسخ به سوالی در خصوص وساطت عراق میان ایران و آمریکا گفت: روابط آمریکا و ایران برای عراق مساله خارجی محسوب نمی‌شود و تنش ایران و آمریکا مستقیما بر وضعیت سیاسی و اقتصادی عراق تاثیر می‌گذارد و هر گشایشی بر وضعیت داخل کشور ما تاثیر مثبت دارد و ما براساس منافع عراق، در خصوص روابط تهران و واشنگتن صحبت می‌کنیم. ما فقط پیام‌رسان نیستیم و دیدگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به آقای امیرعبداللهیان گفتیم خوب است آمریکا و ایران مستقیما گفتگو کنند.

وی ادامه داد: در تلاش برای ارتباط مستمر بین دو طرف هستیم و تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد. ایرانی‌ها به عراقی‌ها اعتماد دارند و آمریکا نیز همچنین. این اعتماد وجود دارد، ولی آن چه وجود ندارد سازوکار ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

وزیر امور خارجه عراق در خصوص خسارات وارد شده به کنسولگری‌های ایران در جریان اعتراضات در این کشور گفت: در حال بررسی هستیم که خسارت را برآورد کنیم و پس از آن خسارت را به طرف ایرانی پرداخت می‌کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *