رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش 15 درصدی تولید چای در کشور

10:12 - 29 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۳۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - رئیس اتحادیه چایکاران با تاکید بر افزایش 15 درصدی تولید برگ سبز چای در سال جاری گفت: میزان تولید چای کشور در حدود 13 هزار تن است و این میزان با تولید 70 هزار تنی دو دهه گذشته کشور تفاوت بسیارمعنی دار و غیر قابل قبولی دارد.
ایرج هوسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان از افزایش 15 درصدی تولید برگ سبز چای در سال جاری خبر داد و گفت: اگرچه هنوز به صورت دقیق میزان خرید تضمینی برگ چای از کشاورزان اعلام نشده است ولی به نظر می رسد با توجه به شرایط مناسب بارندگی میزان محصول چایکاران از رشد 15 درصدی برخودار باشد.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور افزود: قیمت خرید تضمینی از سوی دولت برای یک کیلو برگ سبز چای درجه یک 2 هزار و 180 تومان و برای برگ سبز چای درجه دو هزار و 120 تومان اعمال شده که این قیمت بخش قابل توجهی از مشکلات سالهای پیش چای‌کاران را حل کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای حمایت از چایکاران انجام شده است، گفت: با تمام اقدامات انجام شده و خرید تضمینی محصولات چای کاران ولی تا تحقق شرایط مطلوب برای چایکاران فاصله زیادی باقی است و این موضوع به خوب در میزان تولید چای کشور نمایان است.

هوسمی تصریح کرد: میزان تولید چای کشور در حدود 13 هزار تن است و این میزان با تولید 70 هزار تنی دو دهه گذشته کشور تفاوت بسیارمعنی دار و غیر قابل قبولی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات چایکاران کشور عدم همخوانی سطح درآمد با میزان هزینه ها در این بخش است، گفت: برای مثال 30سال پیش با درآمد فروش 4 کیلو برگ سبز چای دستمزد یک روز کارگر پرداخت می شد ولی هم اکنون دستمزد یک روز کارگر در باغات چای با فروش 20 کیلو برگ سبز چای نیز تامین نمی شود و این موضوع به خوبی وضعیت پیش آمده در اقتصاد این بخش را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور به حجم وسیع قاچاق چای به کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها میزان مصرف چای در کشور سالانه 130 هزار تن است که از این مقدار تنها 13 تا 15 هزار تن آن در کشور تولید و در حدود 120 هزار تن آن از طریق چای خارجی که بخش عمده از آن به صورت قاچاق به کشور وارد شده، تامین می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *