ادامه بن بست سیاسی در سودان/حمدوک آماده استعفا می‎شود

12:46 - 01 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۶۴۹
تحولات سیاسی در سودان به سمت تنش‌ها و بلاتکلیفی بیشتر پیش می‌رود.
سودان در روز‌های اخیر شاهد تشدید ناآرامی‌ها و اعتراض‎هاست.
 
به گزارش «رویترز و آسوشیتدپرس»، ۲ منبع نزدیک به «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان گفته‎اند که وی به تازگی به شماری از شخصیت‌های سیاسی گفته است که قصد دارد در ساعات آینده از سمت خود استعفا بدهد.
 
این منابع افزودند، گروهی که «حمدوک» با آن‌ها همکاری می‌کرد، از او خواستند که در سمت خود باقی بماند، اما او اصرار داشت که این گروه را ترک خواهد کرد.
 
منابع نزدیک به «حمدوک» قبلا گفته بودند که او تنها در صورت حمایت سیاسی و اجرای توافق در سمت خود باقی خواهد ماند.
 
وی از گروه مذکور خواسته بود که زندانیان سیاسی را آزاد کند، از آزادی بیان محافظت کند و او اجازه دهد تا به طور مستقل کابینه جدیدی را تعیین کند.
 
«حمدوک» در بیانیه اخیر خود گفت که سودان به سمت پرتگاه می‌رود و ناسازگاری سیاسی و عدم اجماع بر سر یک توافق سیاسی جدید را مقصر می‌داند.
 
«عبدالله حمدوک» در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، پس از کودتای یک ماه قبل‌تر که منجر به پایان دادن به دوره مشارکت انتقالی با احزاب سیاسی توسط ارتش شد، مجددا به قدرت رسید.
 
به گفته منابع سودانی، با وجود حضور نیرو‌های سیاسی در تهیه پیش نویس توافقنامه مشارکت اخیر، این توافقنامه با انتقاد گسترده احزاب و افکار عمومی مواجه شد.
 
تاکنون ۴۷ سودانی در جریان اعتراض به حکومت نظامی در این کشور جان خود را از دست دادند.
 
اخیرا و در اعتراضات روز یکشنبه گذشته، یک نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند؛ تعداد نامشخصی از معترضان نیز مفقود و صد‌ها نفر بازداشت شدند.
همچنین سازمان ملل اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی یا تجاوز گروهی به ۱۳ زن و دختر در اعتراضات سودان دریافت کرده است.
 
سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت که گزارش‌های نگران‌ کننده‌ای دریافت کرده‌اند، مبنی بر اینکه در تظاهرات روز یکشنبه در «خارطوم»، پایتخت سودان، به ۱۳ زن و دختر تجاوز شده است.
 
هزاران سودانی روز یکشنبه به مناسبت سومین سالگرد اعتراضات منجر به برکناری «عمر البشیر» در سال ۲۰۱۹ تظاهرات کردند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *