پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در کشور

16:02 - 29 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۲۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آن‌ها هم در حال اجرا است.

- خیراله خادمی در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری گفت: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محور‌های ریلی ازادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است که ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و هزار و ١۵٠ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجرا است.


وی بیان کرد: برای تکمیل ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژه‌ها در دست ساخت است حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم است.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آن‌ها هم در حال اجرا است.

خادمی گفت: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه‌های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیر‌های مورد نیاز در اختیار پیمانکاران قرار گیرد.

وی افزود: هزار و ١۵٠ کیلومتر آزادراه در دست احداث است که حدود ۴٠ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که امیدواریم بهره‌برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور درخصوص آخرین وضعیت تخصیص قیر اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد در ۶ ماه دوم قیر به پروژه‌ها تزریق شود بنابراین در ۶ ماهه ابتدای امسال ما هیچ حواله‌ای برای دریافت قیر نداشتیم؛ در حال حاضر نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک سوم از پروژه‌ها می‌شود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.

خادمی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر از پروژه‌های آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها آسفالت نشده است؛ در حال حاضر که در ۶ ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم.

وی در خصوص وضعیت راه‌آهن چابهار زاهدان گفت: این مسیر ریلی حدود ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۷۰ درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۶ درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود ۵۵۴ کیلومتر است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور با اشاره به آخرین وضعیت منطقه ۲ آزادراه تهران شمال اظهار کرد: این پروژه ۲۲ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۶ و نیم کیلومتر آن نیز باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی داشته است و امیدواریم با همکاری بنیاد مستضعفان و به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ یک باند از آن را بهره برداری کنیم.

خادمی گفت: کل باند این آزادراه ۱۶ کیلومتر است که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تا کنون ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.


وی در خصوص مسیر‌های ریلی گفت: درحال حاضر ۴۷۲ کیلومتر از مسیر‌های ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده است و ۲۰۰ دستگاه سوزن که نقش موثری در پروژه‌های ریلی دارد به واسطه تولید داخل تامین شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *