ایران و فرانسه به حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعتقاد دارند

15:07 - 28 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۱۵۷
خبرگزاری میزان-رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران و فرانسه به حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعتقاد دارند، گفت: مشکلات کشورهای منطقه راه حل نظامی ندارد.
ایران و فرانسه به حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعتقاد دارند

به گزارش ، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با ژان پیر شونمان سناتور اسبق فرانسوی در جمع خبرنگاران، با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و فرانسه اظهار کرد : روابط بین ایران و فرانسه از سابقه طولانی برخوردار است و فرانسه همواره سیاست نسبتاً مستقلی دارد و توقع ما هم همین است. هرچند که یکی از مجموعه کشورهای غربی است و طبیعی است که با کشورهای غربی هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: از زمان ژنرال دوگل به آن طرف فرانسه سیاست متناسب با منافع ملی این کشور را در پی گرفته است و اکنون هم روابط طولانی بین دو کشور برقرار است و مردم دو کشور  روابط و خاطرات خوبی در زمینه توسعه دارند و هیئت‌های مختلفی به ایران سفر می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو طرف می‌توانند همکاری‌های مهمی را در جهت ایجاد صلح و رفع تنش با یکدیگر داشته باشند و ما این آمادگی را در ایران و فرانسه می‌بینیم و قرار شده گفت‌وگوها بین دو طرف همچنان ادامه یابد.

ولایتی تصریح کرد: مبانی اصلی سیاست‌های منطقه‌ای‌ دو کشور وجه مشترک بین ایران و فرانسه است که هر دو کشور به حفظ تمامیت ارزی کشورهای منطقه‌ای به ویژه عراق و یمن معتقد هستند و همچنین معتقدیم مشکلات این کشورها راه حل نظامی ندارد بلکه می‌تواند با راه حل سیاسی بین خود مردم این کشورها حل شود.

ژان پیر شونمان وزیر و سناتور اسبق فرانسه در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر هیئت فرانسه به ایران، گفت: اطلاع داریم که هیئت فرانسوی به ریاست دو وزیر طی روز‌های آینده از ایران بازدید می‌کنند و وزیر کشاورزی فرانسه ریاست این هیئت را برعهده دارد.

وی ادامه داد: این دیدار موجب می‌شود که بتوانیم برای توسعه روابط ایران و فرانسه موقعیت بهتری داشته باشیم.

وزیر و سناتور اسبق فرانسه گفت: فرزانگی رهبران جمهوری اسلامی را تحسین می‌کنیم و از رهبران غربی به ویژه رئیس جمهور اوباما و تمامی کشورهایی که در توافق هسته‌ای دست داشتند و به توافقی دست یافتند که مطابق با معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است و این توافق به ما امکان خواهد داد که همه مشکلات را حل کنیم.

پیر شونمان تأکید کرد: در دیدار با دکتر ولایتی درباره موضوعات سیاسی و دیپلماتیک از جمله سوریه، عراق، یمن و لبنان و همچنین وضعیت کشورهای آفریقایی صحبت کرده و به موقعیت کشورهایی مانند لیبی و مالی اشاره کردیم.

وی افزود: ایران و فرانسه دو کشور قدیمی هستند که تاریخ هزار ساله دارند و یکدیگر را تحسین می‌کنند؛ فکر می‌کنم برای ایجاد صلح در جهان و منطقه باید باید مفید باشیم و بهروز و سعادت کامل برای جمهوری اسلامی آرزو داریم.

وزیر و سناتور اسبق فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن هستم می‌توانیم با یکدیگر همکاری در خصوص منافع ملی کشورهایمان و منطقه که با مشکلات زیادی روبرو است، و ایجاد صلح در جهان داشته باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *