رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس اتاق ایران: دولت به تأمین ارز از طریق پشتیبانی از صادرکنندگان توجه کند

15:24 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۴۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از دولت این انتظار را داریم که در شرایط فعلی و کاهش درآمد‌های نفتی توجه بیشتری به تأمین ارز کشور از طریق پشتیبانی از صادرکنندگان، رفع موانع و مشکلات داخلی به کار گیرد.
- غلامحسین شافعی در بیست و پنجمین مراسم روز ملی صادرات گفت: زمانی می‌توانیم تغییر مثبت را در روند حرکت صادرات مشاهده کنیم که حرف‌های امسال با حرف‌های سال گذشته متفاوت شود و امیدواریم روند حرکت به گونه‌ای باشد که صادرکنندگان در سال آینده حرف‌ها و خواسته‌های جدیدی داشته باشند.

وی افزود: وضعیت صادرکنندگان این سه سال خیلی متفاوت بوده است، زیرا صادرات با مشقت، مرارت، نامهربانی و برخورد‌های اهانت‌آمیز رو به رو بوده اندو در چنین شرایطی صادراتشان جای تقدیر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: در ۳۰ سال گذشته از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ اگر روند صادرات را مقایسه کنیم رشدی در صادرات نداشته‌ایم در سال ۲۰۱۹، ۵۸ میلیارد و در سال ۲۰۲۰، ۵۹ میلیارد صادرات صورت گرفته در حالی طی این ۳۰ سال کشورهایی که با ما هم‌تراز بودند مثل ترکیه ۷ برابر، مالزی ۵ برابر، نیجریه ۲ برابر افزایش صادرات را داشته‌اند.

شافعی اظهار کرد: آمار داده‌ها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد صادرات ما صادرات نفت بوده و بخشی دیگر خام فروشی است بنابراین از نظر درجه اعتبار بازار بین‌المللی، زنجیره ارزش جهانی در صادرات از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده ایم.

وی گفت: یک ونیم درصد صادرات ما صادرات دانش بنیان است که برای آینده صادرات خطرناک است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از دولت این انتظار را داریم که در شرایط فعلی و کاهش درآمد‌های نفتی توجه بیشتری به تأمین ارز کشور از طریق پشتیبانی از صادرکنندگان، رفع موانع و مشکلات داخلی به کار گیرد اگر بخش‌های صادرات نتوانند از رشد مناسب برخوردار باشند و منابع ارزی تأمین کنند آینده اقتصاد با خطر مواجه می‌شود.

شافعی خاطر نشان کرد: آنچه در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده این است که نگاه بودجه‌ای به این صندوق نداشته باشیم آیا تا کنون بر این اساس عمل شده است؟ طی سال ۹۰ تا ۹۹ از ۲۲.۸ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی ۱۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده است که در این ارتباط صادرات مظلوم‌تر از دیگر بخش‌های اقتصادی است.

وی افزود: از سال ۹۷ تا ۹۹ نیز تقاضایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی برای بخش صادرات صورت نگرفته است و ۱۰ درصد از ریسک صندوق توسعه ملی را استفاده‌کنندگان بخش خصوصی متحمل می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرعت حرکت حمل ونقل ریلی بین ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت است که برای صادرکنندگان خیلی هزینه‌بر است و از سال ۹۷ تا کنون صادرکنندگان حرفه‌ای به حاشیه رفته‌اند.

شافعی اظهار کرد: اشتباه مهلک دولت‌ها در گذشته در خصوص تعهد ارزی این است که به جای افزایش صادرات و تسهیل استفاده از ارز در اقتصاد ملی و افزایش عرضه ارز به فکر کنترل قیمت ارز بودند.

وی بیان کرد: وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت باید متولی اصلی صادرات باشند و دولت نیز باید حکم کند تا بقیه دست‌اندرکاران خود را با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت هماهنگ کنند همچنین تقاضا دارم مشارکت ما به عنوان بازیگر باشد نه به عنوان بازی شونده و اگر صادرات مهم است جلسات شورای عالی صادرات را به موقع برگزار کنید.
 
 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *