تاثیر بازی‌های رایانه‌ای کودکان بر سلامت آینده جامعه

8:07 - 20 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۵۴۱
یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با اشاره به مضرات بازی‌های رایانه‌ای گفت: کودکان با استفاده از فضای مجازی و انجام بازی‌های کامپیوتری، خشونت، خودخواهی و خودمداری را می‌آموزند، به انزوا کشیده می‌شوند و در آینده شخصیت‌های بیماری خواهند بود، چراکه در روابط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

- بازی‌های رایانه‌ای از زمره محبوب‌ترین فعالیت‌ها میان کودکان و نوجوانان است و کودکان آسیب‌پذیرترین قشر در برابر اینترنت و بازی‌های کامپیوتری هستند، چراکه عنصر خشونت، از مهمترین محرک‌های جذابیت بازی‌های رایانه‌ای به‌ویژه در انواع ژانر‌های اکشن، جنگی و... است که آسیب‌های بسیاری بر رفتار و واکنش کودکان و نوجوانان دارد و این گروه سنی را با انواع شیوه‌های رفتار‌های تهاجمی آشنا می‌سازد.

از آنجایی که بخشی از شخصیت فرد در کودکی شکل می‌گیرد، کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند والدین باید به رده بندی بازی‌های رایانه‌ای فرزندان خود اهمیت دهند تا در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نشوند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در این خصوص به میزان گفت: پس از گسترش پاندمی کرونا، خانه‌نشینی و عدم حضور در مدارس سبب بروز بی حوصلگی در کودکان و نوجوانان شد.

وی افزود: در این مواقع بهترین راه حل از نگاه خانواده‌ها، بازی‌های کامپیوتری است که در گوشی‌های هوشمند یا توسط لپ تاپ و ... در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

این آسیب شناس اجتماعی خشونت رفتاری را از عوارض این بازی‌ها خواند و گفت: انجام بازی‌های کامپیوتری که مناسب سن کودکان نیست، علاوه بر زیان‌های فیزیکی و عصبی برای کودکان و نوجوانان، باعث بروز خشونت‌های رفتاری نیز می‌شود.

ابهری بروز تیک‌های عصبی، لرزش پلک، لرز دست و چشم‌ها، ناراحتی‌های استخوانی به سبب نشستن بیش از اندازه و کاهش و افزایش وزن و بیماری‌های گوارشی را از دیگر عوارض این بازی‌ها برشمرد و عنوان کرد: ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان، بروز افسردگی در نوجوانان و جوانان، بروز رفتار‌های عصبی و غیرمتعادل، بی میلی به امر تحصیل و فعالیت‌های ورزشی از آسیب‌های جسمی و روحی و روانی بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: کودکان با استفاده از فضای مجازی خودخواهی و خودمداری را می‌آموزند، به انزوا کشیده می‌شوند و در آینده شخصیت‌های بیماری خواهند بود، چراکه در روابط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

ابهری با تاکید بر نقش خانواده‌ها در جلوگیری از این آسیب اجتماعی، گفت: تا بیش از این دیر نشده است، خانواده‌ها باید همراه و همکار با مراکز و سازمان‌های مربوطه در ابتدا بر بازی‌های رایانه‌ای نظارت و کنترل مستقیم کنند تا هرکس نتواند بازی‌های سرایر خشونت را به فرزندانشان ارائه دهد و سپس باید طیف سنی در بازی‌های رایانه‌ای مشخص شود؛ چراکه جوانان باید سرگرمی خود را داشته باشند.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای خشن در زمان کوتاه و با ماندگاری طولانی است، حتی ممکن است فرد را در زندگی زناشویی آینده خود نیز دچار مشکل کند، از این رو کنترل و نظارت بر این بازی‌ها و یافتن جایگزین مناسب برای آن‌ها توسط خانواده‌ها ضرورت دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *