رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محدود کردن کشت‌های قراردادی به یک سری کالاهای خاص تأثیری در بازار تولید محصولات کشاورزی نخواهد داشت

15:06 - 08 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۷۸۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشور گفت: این که فقط صرفاً کشت‌های قراردادی را به یک سری کالا‌های خاص که جزء خرید‌های تضمینی محدود کنیم اگر چه موثر است، ولی تاثیر کافی را در محصولات کشاورزی و بازار تولید محصولات کشاورزی نخواهد داشت.

پیمان عالمی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اجرای کشت قراردادی در تولید محصولات کشاورزی، گفت: اهداف کشت قراردادی رسیدن به اقتصادی کردن کشاورزی و برون رفت از کشاورزی معیشتی است همچنین برای کشاورزان مسیری را ترسیم می‌کنیم تا به هدف عالی جهت فروش محصولات کشاورزی برسند و توجیه اقتصادی برای فعالیت شان داشته باشند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان قم گفت: مسیر ترسیم شده برای کشاورزان، اطمینان خاطر کشاورزان از فروش محصولات است.

وی افزود: اگر کشاورزان در ابتدای کشت برای فروش محصولات دچار نگرانی باشند قطعاً در مسیر نیز برای نوع کشت، کیفیت و سرمایه گذاری موفق نخواهند بود و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کشاورزان با بالاترین کیفیت محصولات خود را وارد بازار کنند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشور بیان کرد: کشت قراردادی یکی از ملزومات رسیدن به اهداف عالی بخش کشاورزی است و نکته حائز اهمیت این بوده که کشت قراردادی را باید به سمتی سوق دهیم تا انگیزه و رغبت  محصولات دارای برنامه ریزی و آمایش سرزمینی را در کشاورزان ایجاد کنیم که به سمت این محصولات بروند تا به اهداف کلان برای بازار مصرف برسیم.

عالمی اظهار کرد: باید بازار مصرف و توانمندی کشاورزان را در نظر بگیریم و بر این اساس برنامه مدون و جامع‌ای را داشته باشیم و سپس بحث کشت‌های قراردادی را مطرح کنیم.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان قم خاطر نشان کرد: به صورت خام، بدون بررسی و برنامه اگر کشت قراردادی را انجام بدهیم اگر چه شاید خوب باشد، ولی با برنامه اصلی هدف و نقطه نهایی فاصله دارد.

وی افزود: کشت قراردادی برای محصولاتی که هر ساله برای کشاورزان چالش و مشکل ایجاد می‌کند خوب است و این محصولات دارای چالش شامل سیب زمینی ، پیاز و گوجه فرنگی بوده که در سبد خانوار دارای ارزش است که متاسفانه  وقتی یک سال میزان تولید این محصولات از تقاضا بیشتر می‌شود در مقابل بازار فروش وجود ندارد بنابراین کشاورزان دچار ضرر می‌شوند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشور بیان کرد: بنابراین سال بعد دیگر کشاورزان زیاد محصول کشت نمی‌کنند و  تقاضا نیز بیشتر از عرضه شده و قیمت‌ها برای مصرف کننده صعودی می‌شود بنابراین مصرف کننده و تولید کننده دچار ضرر می‌شوند

عالمی تاکید کرد: بایداز ظرفیت کشت قراردادی به میزان مشخص، بر اساس آمایش سرزمینی و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استفاده کنیم، زیرا این موضوع خیلی حائز اهمیت است و کشاورزان نیز این موضوع را حمایت می‌کنند.

سرپرست نظام صنفی کشاورزی استان قم بیان کرد: این که فقط صرفاً کشت‌های قراردادی را به یک سری کالا‌های خاص که جزء خرید‌های تضمینی محدود کنیم اگر چه موثر است، ولی تاثیر کافی را در محصولات کشاورزی و بازار تولید محصولات کشاورزی نخواهد داشت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *