اجرای اساسنامه فدراسیونها متوقف میشود؟
- اساسنامه فدراسیونهای ورزشی که به یک چالش برای ورزش کشور تبدیل شده و وزارت ورزش برای اجرا یا عدم اجرای آن بلاتکلیف مانده است. روز گذشته و در حاشیه حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در کمیته ملی المپیک، محمدرضا داورزنی در صحبتهای خود به این اساسنامه به خصوص آییننامه هیئتهای استانی اشاره کرد و خواستار اصلاح آن شد.
داورزنی گفت: اساسنامه یک نکته است و آیین نامه اجرایی اساسنامه بخش دیگری است. اینها نباید در تعارض با هم باشند. ما در اساسنامه فدراسیونها میبینیم که نقش دولت کمرنگ است و روحیه دموکراسی دیده میشود، اما دستور العمل اجراییای که برای آن مخصوصا برای هیاتهای استانی تعریف شده، مقداری با روح حاکم بر اساسنامه فدراسیونها در تعارض است، چون اعضا مجمع میخواهند رای بدهند و هر کدام باید در شرایط خاص خود انتخاب شوند. اگر شرایطی ایجاد کنیم که دست دولت را در آن پررنگ کنیم، مقداری در منظر نهادهای بینالمللی ما را با چالش مواجه میکند. به همین دلیل دوستان درخواست کردند این اتفاق به شکل دیگری رقم بخورد و ما شرایط بهتری را برای اجرای اساسنامه فدراسونها و آیین نامه هیاتهای استانی داشته باشیم تا از مداخله نهادهای بینالمللی جلوگیری کنیم و بهانهای در مورد پررنگ بودن نقش دولت در اساسنامه به آنها ندهیم.
هفته گذشته هم بود که تعدادی از روسای فدراسیونهای ورزشی در نامهای خطاب به وزیر ورزش و و جوانان خواستار اصلاح آییننامه انتخابات هیئتهای استانی شدند. در این نامه آمده: در خصوص دخالت حداکثری دولت در اداره فدراسیونها و چیدمان اعضا بر اساس اختیارات مشخص شده توسط وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی به استحضار میرساند پیرو بررسیهای صورت گرفته مواردی بر خلاف مصالح کشور در برابر تصمیمات آتی سازمانهای بین المللی در مواجهه با اساسنامه موجود شناسایی شده است که امکان تعلیق ورزش ایران را به حداکثر ممکن رسانده است که برخی از آنها به شرح ذیل ارائه میگردد:
ارائه تعریف فدراسیون، تحت عنوان نهاد عمومی غیر دولتی در ماده یک، اما تقویت نقش وزارت ورزش و جوانان در اعطای مجوزهای دولتی برای ورود اعضا در مجامع عمومی فدراسیونها که برای مثال تعیین شرایط عضویت حقوقی برای فدراسیونهای ورزشی در ماده ۸ با اختیارات قانونی که در وزارت ورزش و جوانان برای صدور مجوز باشگاهها از طریق کمیسیون ماده ۵ تعیین شده است. به این معنا که از طریق دولت یک باشگاه میتواند به عضویت در یک فدراسیون ورزشی نائل شود که همانا دخالت دولت در انتصاب اعضاست فلذا میتوانند برابر صدور مجوز و یا ابطال مجوز فعالیت باشگاهها اعمال فشار یا دخالت مشخص اعمال نمایند.
الزام به انجام تعهدات و داشتن شرایط خاص طی مادههای ۹ و ۱۰ برای اعضای فدراسیونهای ورزشی بدون داشتن جایگاه در بین اعضای مجمع دارای حق رای، با توجه به اینکه طبق اساسنامههای بین المللی فدراسیونهای ورزشی اعضایی که توسط هیئت رئیسه برای تایید عضویت به مجمع عمومی معرفی میشوند، باید پس از پذیرش دارای حق رای شوند که به دلیل حفظ جایگاه وزارت ورزش و جوانان برای دسترسی به تعداد مشخصی از جایگاههای دارای حق رای در مجامع عمومی از افزایش تعداد بیشتری اعضا جلوگیری شده است تا امکان اعمال نظرهای دولتی بی اثر نگردد.
تعیین اعضایی مشخص در مجمع عمومی فدراسیونها بدون توجه به عملکرد آنها در انجام وظایف تعیین شده در ارائه عضویت و مشخص نبودن وضعیت عضویت آنها طبق ماده ۱۳ که برای مثال اعطای حق رای به سرپرستان هیئتهای استانی در مجامع عمومی و تصویب آیین نامهای با حداکثر دخالت ادارات کل استانی و ادارات شهرستانی ورزش و جوانان در تعیین روسای هیئت ها، مبین هدفمند بودن تعیین جایگاهها برای وزارت ورزش و جوانان و دخالت حداکثری دولت در اداره فدراسیونها و چیدمان اعضا بر اساس اختیارات مشخص شده جهت حفظ حداکثری توان انتخاب یا عزل اعضای هیئت رییسه برای تداوم دخالتهای مورد نیاز آتی دولت است؛ لذا با تاکید بر وجود اینگونه مواد و بندهای ثبت شده در اساسنامه ابلاغی، مقتضی در سریعترین زمان ممکن کارگروهی برای رفع آنها تشکیل شود که در غیر اینصورت عواقب احتمالی تعلیق ورزش ایران به عهده وزارت ورزش و جوانان است.
با توجه به این مسائل شاید تنها راه پیش رو برای وزارت ورزش و جوانان، توقف اجرایی شدن اساسنامه فدراسیونها و آییننامه انتخابات هیئتهای استانی است.