موفقیت اعلام رسمی قیمت اقلام خوراکی در گرو نظارت و جدیت/ ستاد تنظیم بازار «تنظیم» می‌شود؟

8:00 - 27 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیر اتحادیه بنکداری مواد غذایی تهران معتقد است اعلام فهرست رسمی اقلام خوراکی مسئله بسیار خوبی است و باعث آرامش بازار می‌شود و امیدواریم که ادامه‌دار باشد، ولی در حال حاضر با توجه به قیمت‌هایی که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، بار به بازار توزیع نشده است و زمانی که بار فراوان باشد کاهش قیمت‌ها را شاهد هستیم.
- این روز‌ها مردم از مشخص نبودن قیمت کالاها، گرانی و کم‌فروشی رنج می‌برند و طی روز‌های اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت برخی کالا‌ها در سطح کشور هستیم این در حالی است که دولت در تلاش است بازار را به ثبات برساند به طوری که یکی از کار ویژه‌های اصلی دولت سیزدهم این موضوع بوده و رئیس جمهور از زمان شروع به کار به دنبال ثبات در بازار  است.
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه ۲۳ آبان در جلسه هیئت دولت، با اشاره به ضرورت ساماندهی سازوکار تعیین قیمت در کشور، گفت که همه دستگاه‌هایی که به نوعی اجازه تعیین قیمت دارند، باید این اختیار و اجازه خود را با نظارت کامل ستاد تنظیم بازار اعمال کنند تا از ایجاد شوک در قیمت‌ها جلوگیری شود.
 
نکته در خور توجه آن است که شوک در قیمت‌ها حساسیت بسیار زیادی را به وجود  می‌آورد به همین دلیل است که دولت برای تثبیت قیمت انواع کالا‌ها بخصوص در زمان وقوع شوک‌های ارزی تلاش دارد.
 
در همین راستا سید داوود موسوی معاون سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص قیمت‌گذاری تثبیتی کالا‌های اساسی ۲۰ آبان در برنامه تلویزیونی در خصوص قیمت‌گذاری تثبیتی کالاهای اساسی گفت: بر اساس ماده ۲۱ قانون الحاق دولت مکلف است قیمت‌گذاری را محدود به برخی کالا‌های اساسی حساس و ضروری کند؛ پیش از این برخی کالا‌ها مانند برنج وارداتی و شکر و... بر اساس سیاست‌های دولت «بحث رقابت و تغییر نرخ ارز و دیگر شرایط حاکم بر کشور» از قیمت‌گذاری تثبیتی خارج شده بودند که بر اساس تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار و امکان نظارت بهینه مقرر شده مجددا در این خصوص بازنگری شود.
 
قیمت‌گذاری تثبیتی و کنترل قیمت برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لازمه اقتصاد است و عبارت فوق در عین حال مصداقی مهم بر این امر است.
 
اخیراً ستاد تنظیم بازار که تا قبل از روی کار آمدن دولت مردمی، تنظیم نبود، بنا دارد با مأموریت جدید به بازار ورود کند چه آنکه ثبات بازار و تأمین اقلام موردنیاز مردم یک امر ضروری است.

پیرو تلاش برای ساماندهی و تنظیم بازار، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار ۱۹ آبان خواستار این شد که قیمت ۲۰ کالای اساسی ظرف ۲۴ ساعت آینده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط محاسبه و بطور رسمی اعلام شود.

این در حالی است که نوسانات قیمت در بازار یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و معظل امروز مردم بوده که باید با اتخاذ تصمیمات لازم جهت رفع آن اقدام کرد.

همان گونه که پیشتر اشاره شد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظف به اعلام قیمت ۲۰ کالا اساسی شدند و به همین سبب معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی را اعلام کرد؛ بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی به شرح زیر است:
 
اجرا و اعمال فهرست رسمی اقلام خوراکی در گرو تزریق بار به بازار است/ واردات تخم مرغ تنظیم بازاری از ترکیه
اجرا و اعمال فهرست رسمی اقلام خوراکی در گرو تزریق بار به بازار است/ واردات تخم مرغ تنظیم بازاری از ترکیه
 
 
با توجه به اینکه فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی اعلام شده است، نظارت درست و مستمر بر عملکردها نهادهای ذی‌ربط ضروری است تا از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود. متأسفانه نظام توزیع کالا و خدمات که از جمله بخش‌های مهم در اقتصاد کشور است، بیمار بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

احمد وحیدی وزیر کشور یکشنبه ۲۳ آبان در نشست استانداران سراسر کشور به همین معظل اشاره کرد و گفت در کشور مشکل کمبود کالا نداریم و چالش اصلی نظام توزیع کالا‌ها و خدمات در کشور، احتکار است که در این عرصه استانداران بایستی با فعال کردن ظرفیت‌های نظارتی اجازه جولان به سوداگران و فعالان این عرصه را ندهد همچنین سیستم توزیع مناسب کالا‌ها باید در استان‌های کشور با راهبری استانداران عملیاتی شود و این طور نباشد که در استان شاهد کمبود برخی اقلام اساسی باشیم.

در همین راستا قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداری مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با میزان گفت: در فهرست رسمی اقلام خوراکی اعلام شده محصول برنج و تخم‌مرغ در حوزه بنکداری است و اگر اعلام نرخ‌ها با تأمین بار همراه باشد خیلی خوب است و زمانی که اعلام نرخ می‌شود بلافاصله باید بار به بازار تزریق شود که این باعث کاهش قیمت، فراوانی کالا و آرامش بازار می‌شود.
 
وی افزود: بیش از ۵ نوع نشان تجاری برنج هندی با اسامی ایرانی در بازار موجود است که نرخ برنج‌های هندی در بازار بین ۲۳ الی ۲۷ هزار تومان بر اساس کیفیت است.

دبیر اتحادیه بنکداری مواد غذایی تهران گفت:  بیشتر در بازار برنج هندی با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
وی بیان کرد: اعلام فهرست رسمی اقلام خوراکی مسئله بسیار خوبی است و باعث آرامش بازار می‌شود و امیدواریم که ادامه‌دار باشد، ولی در حال حاضر باتوجه به قیمت‌هایی که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، بار به بازار توزیع نشده است و زمانی که بار فراوان باشد کاهش قیمت‌ها را شاهد هستیم.
 
حسنی دبیر اتحادیه بنکداری مواد غذایی تهران در ادامه گفت: در حال حاضر در بازار هنوز بر اساس قیمت فهرست اقلام خوراکی، کالا عرضه نمی‌شود، زیرا بار‌های قبلی هنوز در بازار موجود است؛ فهرست جدید اقلام خوراکی اثرات خود را در یک الی دو روز نشان نمی‌دهد و فعلا باید صبر کرد.

وی تأکید کرد: عملکرد توزیع بار توسط شرکت بازرگانی مادر تخصصی ایران و کشش بازار در دو هفته آینده بازخورد این قیمتگذاری را در بازار نمایان می‌کند.
 
حسنی در خصوص قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: در حال حاضر واردات تخم‌مرغ از ترکیه صورت گرفته و قرار است با قیمت ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان به بنکداری عرضه شود، ما نیز ۴۱ هزار تومان به بازار می‌فروشیم. مصرف‌کننده نیز با قیمت ۴۲ یا ۴۳ هزار تومان تخم‌مرغ را دریافت می‌کند.
 
وی در ادامه گفت: بازار اشباع شده و قیمت تخم‌مرغ ایرانی نیز با قیمتی که دولت اعلام کرده یکی است و اختلافی وجود ندارد و در بازار نیز عرضه می‌شود.

دبیر اتحادیه بنکداری مواد غذایی تهران بیان کرد: تخم‌مرغ‌های وارداتی ترکیه در کارتن‌های ۱۲ شانه‌ای به شکل مستطیلی است که با قیمت ۴۲ یا ۴۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

به هر روی، موفقیت تصمیم جدید برای تنظیم بازار که در قالب اعلام ارقام اقلام صورت گرفته است، در گرو اجرا و استمرار است و ثبات بازار در گرو توزیع به موقع و نظارت بر اجرای تصمیمات است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *