رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روغن حیوانی؛ روغنی که به سادگی کاهش وزن را به شما هدیه می‌دهد!

0:50 - 29 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۵۶۲
روغن حیوانی علاوه‌بر چربی محتوی مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین E و ویتامین D است و از این رو پیشنهاد می‌شود این چربی سالم را جایگزین چربی‌های مصنوعی کنید.

_ بسیاری عاشق روغن حیوانی و روغن زرد هستند و از سوی دیگر نیز بسیاری از بو و خود این روغن فراری اند و سعی می‌کنند از آن استفاده نکنند.

طعم روغن حیوانی به نحوه خوراک و چرای دام وابسته است، اما آیا می‌دانستید روغن حیوانی می‌تواند به سادگی سبب کاهش وزن شما شود.

روغن حیوانی؛ روغنی که به سادگی کاهش وزن را به شما هدیه می‌دهد!

معرفی روغن حیوانی یا روغن زرد

روغن حیوانی، یا همان روغن زرد که معروف‌ترین نوع آن روغن کرمانشاهی نامیده می‌شود. در حقیقت نوعی از انواع روغن خوراکی محسوب می‌شود که در استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و کردستان از شیر گاو و گوسفند تولید می‌شود.

روغن حیوانی از کره حیوانی به دست می‌آید و پس از هم زدن دوغ در مَشک تهیه می‌شود.

طعم روغن حیوانی به نحوه خوراک و چرای دام وابسته است و با توجه به اینکه چرای گله‌های گوسفند از گیاهان معطر مناطق مرتفع کوهستانی در منطقهٔ کرمانشاه، بو و مزهٔ خاصی به روغن می‌دهد.

طرز تهیه روغن حیوانی

ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک ریخته و پس از تکان دادن مشک، کره را از دوغ جدا می‌کنند و پس از آن کره را درون دیگ‌های بزرگ ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند. در اثر حرارت، آب کره تبخیر شده و ضایعات و اضافات آن گرفته‌شده و روغنی که باقی می‌ماند چربی حیوانی است.

ارزش تغذیه‌ای روغن حیوانی

ممکن است روغن حیوانی از چربی ساخته شده باشد، اما باید بدانید که علاوه‌بر چربی محتوی مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین E و ویتامین D است.

بسیاری از افراد چربی را به عنوان بخش ناسالمی از غذا می‌شناسند، اما بدن برای عملکرد مناسب به چربی نیاز دارد.

اسید‌های چرب امگا ۳ (چربی‌های چنداشباع‌نشده) شکل سالمی از چربی هستند که می‌توان آن‌ها را در روغن حیوانی یافت و علاوه‌بر این «اسیدلینولئیک کونژوگه» و «بوتریک اسید» موجود در روغن حیوانی، فواید بسیاری برای سلامتی دارند.

روغن حیوانی؛ روغنی که به سادگی کاهش وزن را به شما هدیه می‌دهد!

انواع روغن حیوانی

روغن حیوانی از فرآوری شیر گاو و گوسفند حاصل می‌شود و در بازار در ۳ نوع، روغن حیوانی گاوی، روغن حیوانی گوسفندی و روغن حیوانی مخلوط، که ترکیبی از ۲ روغن گاوی و گوسفندی است، یافت می‌شود.

تفاوت روغن گاوی، گوسفندی و مخلوط

تفاوت عطر و طعم روغن گاوی و گوسفندی

روغن حیوانی گاوی، عطر و طعم ملایمی دارد در حالی که روغن حیوانی گوسفندی، عطر و طعم تند و تیزی دارد از سوی دیگر، روغن مخلوط نیز، بسته به اینکه چه میزان روغن گاوی و چه میزان روغن گوسفندی، در تهیه آن به کار رفته باشد، از لحاظ عطر و طعم بین این ۲ روغن قرار می‌گیرد.

البته پیشنهاد می‌شود که اگر نسبت به عطر روغن حیوانی حساس هستید، روغن گاوی را که عطر و طعم ملایم‌تری دارد، انتخاب کنید و اگر به دنبال روغنی هستید که عطر و طعم زیادی داشته باشد، روغن گوسفندی را انتخاب نمایید.

تفاوت طبع روغن حیوانی گاوی و گوسفندی

طبع روغن‌های حیوانی با هم متفاوت است و برخلاف شیر و گوشت گاو که سردی هستند، طبع روغن حیوانی گاوی گرم است و برخلاف شیر و گوشت گوسفند که طبع گرمی دارند، طبع روغن حیوانی گوسفندی سرد است. روغن حیوانی مخلوط نیز که ترکیبی از دو روغن قبلی است، دارای طبع معتدل است.

تفاوت رنگ و غلظت روغن گاوی و گوسفندی

رنگ روغن گاوی، زرد پررنگ است و بطور معمول در دمای اتاق سفت‌تر از دو روغن دیگر است.

رنگ روغن گوسفندی نیز، متمایل به سفید بوده و در دمای اتاق شل‌تر و رقیق‌تر از دو روغن دیگر است.

جالب است بدانید که، روغن حیوانی مخلوط نیز زرد کمرنگ بوده و غلظت آن از روغن گوسفندی بیشتر و از روغن گاوی کمتر است.

تفاوت قیمت روغن حیوانی گاوی و گوسفندی

روغن حیوانی گوسفندی، در بین روغن‌های حیوانی بالاترین قیمت را دارد و در نقطه مقابل آن قیمت روغن حیوانی گاوی، از سایر روغن‌ها کمتر است، اما این نشان‌دهنده بهتر بودن روغن گوسفندی نیست.

روغن حیوانی؛ روغنی که به سادگی کاهش وزن را به شما هدیه می‌دهد!

چرا روغن گوسفندی از روغن گاوی گران‌تر است؟

یکی از دلایل گران بودن روغن گوسفندی نبست به روغن گاوی را می‌توان این دانست که؛ چربی شیر گوسفند بسیار کمتر از شیر گاو است و در نتیجه میزان تولید روغن گوسفندی نیز کمتر است.

هم‌چنین گوسفند در طول سال، فقط ۲ ماه شیر دارد در صورتی که گاو، در تمام طول سال شیر می‌دهد و همواره امکان تولید روغن گاوی فراهم است. البته که طعم و عِطر خاص روغن گوسفندی هم در قیمت آن تاثیرگذار است.
خواص روغن حیوانی

افزایش انرژی

خواص روغن حیوانی در افزایش انرژی موثر است، در حقیقت روغن حیوانی از دامنه‌ی وسیعی از اسید‌های چرب با زنجیره‌ی کوتاه و متوسط ساخته شده اس که این چربی‌ها برای بدن بسیار مفید بوده و توسط کبد برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، درحالی‌که بیشتر چربی‌های موجود در غذا‌ها در بدن به بافت چربی تبدیل شده و سبب افزایش وزن می‌شوند.

روغن حیوانی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ی ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، فراهم آورد.

کاهش حساسیت یا آلرژی

کاهش حساسیت، یکی دیگر از خواص روغن حیوانی است.

روغن حیوانی عاری از شیر یا دوغ است و از این رو افرادی که بیماری عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند کره مصرف کنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی بابت بروز مشکلات گوارشی روغن حیوانی را مورداستفاده قرار دهند تا از طعم دلپذیر آن لذت ببرند.

سلامت قلب

روغن حیوانی با کاهش کلسترول بد به سلامت قلب کمک می‌کند.

بیشتر افراد کره و روغن حیوانی را مشابه می‌دانند و تصور می‌کنند هر دوی آن‌ها برای سلامت قلب مضر هستند. درحالی‌که روغن حیوانی سرشار از چربی‌های مفیدی است که به سلامت قلب کمک می‌کنند. اسید‌های چرب امگا ۳ می‌توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهد و کیفیت چربی مصرفی‌تان را افزایش بدهد.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

روغن حیوانی محتوی «بوتریک اسید» است و «بوتریک اسید» از اسید‌های چرب کوتاه‌زنجیر مفیدی است که بدن به آن نیاز دارد.

طبق مطالعات اخیر «بوتریک اسید» در کاهش التهابات مخصوصا التهابات دستگاه گوارش مؤثر است و به‌همین علت امروزه برخی متخصصان تغذیه به افرادی که از کولیت زخمی (کولیت روده) رنج می‌برند، مصرف روغن حیوانی را توصیه می‌کنند.

همین ویژگی‌های روغن حیوانی سبب شده تا در طب سنتی از این روغن برای درمان التهاب استفاده شود.

همچنین افزودن روغن حیوانی به غذا‌های محتوی کربوهیدرات (مانند نان) قابلیت هضم آن‌ها را افزایش داده و از این رو روغن حیوانی می‌تواند شاخص گلوکز این غذا‌ها را کاهش داده و در نتیجه قند خون پس از مصرف این غذا‌ها دیرتر افزایش یافته و فرد برای مدت بیشتری سیر می‌ماند.

یکی دیگر از خواص روغن کرمانشاهی درمان یبوست است و با توجه به این موضوع مصرف روغن حیوانی همراه با شیر راه مناسبی برای کاهش یبوست است.

در حقیقت مصرف یک یا ۲ قاشق روغن حیوانی به همراه یک فنجان شیر داغ قبل از خواب، راه مؤثری برای کاهش یبوست است.

نابودی رادیکال‌های آزاد

ویتامین A و «کاروتنوئیدها» نقش چشمگیری در نابودی رادیکال‌های آزاد در بدن دارند و وجود «اسیدلینولئیک کونژوگه» و «بوتریک اسید» در کنار ویتامین A به روغن حیوانی خواص ضدسرطانی بالایی بخشیده است.

درنتیجه روغن حیوانی با مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس «اکسیداتیو» موجب کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان می‌شود.

سلامت چشم

یکی دیگر از خواص روغن حیوانی، کمک به سلامت چشم است.

در حقیقت در روغن حیوانی مقادیر چشمگیر ویتامین A وجود دارد که برای مراقبت از چشم بسیار مفید است.

«کاروتنوئیدها»، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در نابودی و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثرند و رادیکال‌های آزاد به سلول‌های ماکولا (یا لکه‌ی زرد که بخشی از شبکیه است) آسیب می‌زنند؛ از این رو مصرف روغن حیوانی می‌تواند از بروز «دژنراسیون ماکولا» (تباهی لکه‌ی زرد) و پیشرفت آب مروارید جلوگیری کند.

تقویت دستگاه ایمنی

«بوتریک اسید» شاید مهمترین بخش موجود در روغن حیوانی باشد. این چربی موجب افزایش تولید لنفوسیت‌های T می‌شود.

این سلول‌ها بخش مهمی از دستگاه ایمنی هستند. به‌عبارت دیگر باید تقویت دستگاه ایمنی را نیز به خواص روغن حیوانی اضافه کنید.

کمک به تحمل سرما

طبق دانش «آیورودا» که نوعی دانش کهن در هندوستان است و از غذاها، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌کند، مصرف روغن حیوانی کمک می‌کند تا از درون گرم شوید و راحت‌تر بتوانید سرمای بیرون را تحمل کنید. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از غذا‌های زمستانه هندوستان ردپایی از روغن حیوانی به چشم می‌خورد.

کمک به درمان گرفتگی بینی

سرماخوردگی و گرفتگی بینی امر آزاردهنده‌ای است. سختی در تنفس، کاهش حس چشایی، سردرد و خستگی از بدترین جنبه‌های سرماخوردگی هستند. اما روغن حیوانی می‌تواند به بهبود وضع‌تان کمک کند. برای کاهش گرفتگی بینی و بهبود سرماخوردگی صبح‌ها چند قطره از روغن حیوانی گرم را در داخل حفره‌ی بینی‌تان بریزید.

این کار سبب می‌شود روغن حیوانی مسیر تنفسی را پایین برود و با عبور از گلو، به نابودی عفونت‌ها کمک کند. البته یادتان باشد که برای این کار باید روغن حیوانی خالص باشد و قبل از استفاده آن را حرارت بدهید تا ولرم بشود.

روغن حیوانی؛ روغنی که به سادگی کاهش وزن را به شما هدیه می‌دهد!

منبع خوبی از چربی‌های مفید

یکی از توصیه‌های رایج برای کاهش وزن، کاهش مصرف چربی‌هاست و از این رو بسیاری از افراد برای کاهش وزن تمام چربی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مضرات این اقدام بیشتر از فواید آن است.

پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها از درشت‌مغذی‌هایی هستند که بدن برای ادامه فعالیت‌اش به آن‌ها نیازمند است.

حذف دسته‌ای از این غذا‌ها راه مناسبی برای کاهش وزن نیست. شما باید چربی‌های مضر مانند غذا‌های سرخ‌کردنی و هله‌وهوله‌ها را حذف کنید و آن‌ها را با چربی‌های سالم مانند روغن حیوانی و آووکادو جایگزین کنید.

کمک به سلامت پوست

شاید جالب باشد که بدانید، روغن حیوانی به پوست طراوت و نرمی می‌بخشد و در حقیقت یکی از مهم‌ترین فواید روغن حیوانی کمک به سلامت پوست است.

به این صورت که از گذشته‌های دور از روغن حیوانی برای زیبایی پوست استفاده می‌شده است.

اسید‌های چرب حیاتی موجود در روغن حیوانی موجب تقویت پوست شده و طراوت و نرمی را به آن می‌بخشد و روغن حیوانی برای هر پوستی مفید است و به آبرسانی به پوست و سلول‌های آن کمک می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *