احتمال رو در رویی ارتش سرخ روسیه و ناتو در سوریه

9:34 - 25 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۱۶۲
خبرگزاری میزان-همه خود را ضد تروریسم و ضد داعش نشان می دهند، اما هیچ کاری علیه گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق انجام نمی شود.
به گزارش گروه بین الملل آمریکا مبارزه با داعش بدون اسد را می خواهد و روسیه اعتقاد دارد اسد خود در مقابل تروریست ها ایستادگی و مقابله کرده و باید از آن حمایت هم شود. بیش از 4 سال سال است که سوریه در وضعیت دشواری قرار دارد.

این وضعیت باعث شده است تا تعدادی از مردم این کشور دست به مهاجرت بزنند. البته تعداد آنها زیاد نیست اما تبلیغات رسانه های غربی این موضوع را بزرگ نمایی می کند تا باعث واکنش های منفی علیه ورود آوارگان جنگی شود.

بسیاری از این آوارگان از کشورهایی دیگری همچون لیبی و چند کشوری آفریقایی به سوی اروپا سرازیر شده اند و سهم مردم سوریه بسیار اندک است.

بحرانی که برای سوریه ساخته شده و مسبب آن هم آمریکایی ها و کشورهای همپیمان او در منطقه هستند، اکنون برای بسیاری از کشورهای منطقه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. حتی آمریکا و اروپا هم خود را در مسیر صدمات این بحران می بینند. اما اگر چنین است پس چرا هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق ناگوار از خود نشان نمی دهند؟ چرا برای مقابله با تروریست ها کاری صورت نمی گیرد؟

منطق بسیار نادرستی در وجود آمریکایی ها دیده می شود که اعتقاد دارد مبارزه با داعش و تروریست ها بدون بشار اسد! البته این خواسته برای آمریکایی ها منطقی قوی دارد چون بدون اسد آمریکا به همه اهداف خود در سوریه دست خواهد یافت. برای این است که اصرار دارد اسد باید برود. همانطور که در لیبی چنین اتفاقی افتاد و قذافی با توطئه آمریکایی ها سرنگون شد.

در این میان چند کشور با نقش آفرینی قوی خود آمریکا را در شرایط سخت قرار داده اند و باعث شده اند که نتواند سوریه را نیز همانند لیبی کند. ایران و روسیه دو کشوری هستند که با حمایت های خود از دولت و مردم سوریه مقابل زیاده خواهی های آمریکا و اروپا ایستادند و چالشی جدی را ایجاد کردند که نشان دهنده قدرت و توانایی های این دو کشور در مقابل جبهه ای است که با مشارکت بسیاری از کشورهای منطقه و فرا منطقه علیه سوریه و بشار اسد شکل گرفته است.

اکنون حمایت های نظامی و دفاعی روسیه از سوریه مخالفت های شدید آمریکا را در پی داشته است. به گونه ای که آمریکایی ها را به شدت نگران کرده و واکنش آنها را به همراه داشته است.

در همین زمینه «جاش ارنست»سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اخباری مبنی بر کمک نظامی مسکو به دمشق برای مبارزه با تروریسم گفت: رئیس جمهور آمریکا ترجیح می‌دهد شاهد نقش سازنده‌تر روسیه با ائتلاف ضدداعش که دارای 60 عضو است، باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است؛ نمی‌توان با رئیس‌جمهور سوریه در نبرد علیه تروریست‌های افراطی همکاری کرد.

اما در این میان روسیه و سوریه هم به این مواضع آمریکایی ها پاسخ دادند. پوتین رئیس جمهور روسیه از کمک های نظامی کشورش به سوریه دفاع کرد. او گفت اگر روسیه دخالت نمی‌کرد، شمار پناهجویان در اروپا بیشتر از آنچه هست و وضعیت سوریه بدتر از لیبی می‌بود.

پوتین اعلام کرد که روسیه کمک‌های نظامی خود به دولت سوریه را ادامه می‌دهد و از بشار اسد پشتیبانی می‌کند.

پوتین در سخنرانی خود اظهار داشت که بشار اسد مایل است با "گروه‌های اپوزیسیون سالم" مذاکره کند و به جنگ داخلی چهارساله پایان دهد.

او با اعلام آمادگی روسیه برای ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه گروه تروریستی داعش تاکید کرد که در حال حاضر نه سقوط دولت اسد بلکه مبارزه با تروریسم اولویت دارد.

در چند روز گذشته ارتش روسیه چندین تانک پیشرفته را در شهر لاذقیه مستقر کرده است همچنین به خاطر جلوگیری از پرواز هواپیماهای کمک رسان روسیه به سوریه بر فراز اروپا این هواپیماها با اجازه ایران و عراق از راه هوایی دو کشور به سوریه فرستاده می شود.

بشار اسد که با مقاومت ارتش و مردم سوریه در کنار حمایت های ایران و روسیه بیش از 4 سال است که برای توطئه های آمریکا مانع بزرگی ایجاد کرده است در واکنش به مواضع آمریکایی ها و اروپایی ها در باره توافق سیاسی در سوریه گفت: توافق سیاسی در سوریه تنها با شکست تروریسم امکانپذیر است.

رئیس جمهوری سوریه به نقش حمایتی اروپا و آمریکا از تروریست ها اشاره کرد و  گفت: اروپا برای حل بحران مهاجران باید دست از پشتیبانی تروریسم در سوریه بکشد.

حمایت های غرب از تروریسم در منطقه بحران های غرب آسیا را باعث شده است و اگر این حمایت ها از تروریست ها برداشته شود، طول عمر این گروه های جنایتکار تروریست بسیار کوتاه خواهد بود و از بین خواهند رفت.

ادامه وضعیت بحرانی در سوریه، گسترش بحران به دیگر کشورهای غرب آسیا و کشورهای اروپایی نزدیک به صحنه درگیری را هم در پی خواهد داشت و این بحران تبیدل به یک بحران گسترده خواهد شد که مهار آن هم مشکل و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

البته آمریکایی ها و اروپایی ها تنها راه حل خود را برای پایان بحران هایی مانند سوریه کنار کشیدن اسد از قدرت را پیشنهاد می کنند و راهبرد آنها در این ماجرا همین است و تلاش عملیاتی آنها هم بر همین محور استوار است.

در همین زمینه ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، خواهان استراتژی‌ای برای سوریه شد که گزینه‌های عملی نظامی قابل اعتمادی را دربرگیرد. به گفته او خاورمیانه در آستانه انفجاری بزرگ است.

او معتقد است که غرب مدت‌ها به سوریه بی‌توجه بوده و اکنون باید به اقدامی عملی دست بزند.

ایشینگر گفت: استراتژی ما در بحران سوریه فقط هنگامی قابل اعتماد است که با گزینه‌های عملی نظامی قابل اعتماد همراه باشد.

این سیاست از سوی آلمان نشان می دهد که غرب خود را برای ورد مستقیم نظامی به بحران سوریه آماده می کند اما مانع بزرگ این اقدام حضور و حمایت روسیه از بشار اسد و سوریه است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد و ناتو و آمریکا وارد عمل شوند آیا جنگی میان ارتش سرخ روسیه و غرب روی خواهد داد؟ تاکنون هم اگر آمریکایی ها نتوانستند نظامی وارد عمل شوند به خاطر مخالفت هایی است که روسیه با آنها دارد ضمن این که به خوبی می دانند که اگر موضوع حمله نظامی با ارائه طرحی به شورای امنیت سازمان ملل برود روسیه مانند زمان حمله به لیبی با آن موافقت نخواهد کرد و وتو می کند.

همانگونه که غرب همواره و همیشه برای اهداف خود طرح های کوتاه مدت و بلند مدت دارد و برای اجرای آنها دست به هر کاری می زند، روسیه و ایران هم برای حمایت از همپیمانان خود طرح و برنامه هایی دارند اما آن را آشکار نمی کنند.

سوریه هم برای روسیه و هم برای جمهوری اسلامی ایران حیاتی است. این گشور اکنون در شرایطی قرار گرفته است که نیازمند یاری در مقابل ترویرست هایی است که اگر سوریه را به طور کامل اشغال کنند غلاوه بر این که این کشور تکه تکه می شود، یک کشور محور مقاومت خذف می شود و استقرار گروه های ترویرستی تکفیری در خاک سوریه با ایدئولوژی که آنها دارند، برای ارواپایی ها هم معضل بزرگ و دشواری خواهد بود.

اکنون باید اولویت، مبارزه با گروه های تروریستی باشد با وجود اسد، نه این که اسد باید سرنگون شود آنگاه آمریکایی ها قصد مبارزه با داعش را پیدا کنند. اسد نباشد سوریه ای هم باقی نخواهد ماند.





علی
|
-
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
روسیه برو جلو ما هم پشتت هستیم ما به تو خیلی مدیونیم
ایوب
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
همه به فکرمنافع خودهستندکسی به فکرجان مردم بیچاره نیست
علی
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
روسیه هم به دنبال منافع خودش است هم کمک به مردم ودولت سوریه ازخداوند متعال عاجزانه ظهور اقا امام زمان را میخواهیم به داد مسلمین برسد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *