رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

در شناسایی و رفع چالش‌های اجتماعی ارتباط مستمر با نخبگان و تشکل‌های مردمی چاره‌ساز است

15:44 - 08 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۰۰۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: در شناسایی و رفع چالش‌های اجتماعی ارتباط مستمر با نخبگان و تشکل‌های مردمی چاره ساز است.
خبرگزار میزان - علی فولیان، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در بازدید از رویداد پیشگام استان قزوین بیان کرد: یکی از مسئولیت‌های قوه قضاییه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است.

وی افزود: جهت پویایی در پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء رضایت‌مندی عمومی باید از ظرفیت نخبگان، اساتید دانشگاه و جوانان در رشته‌ها و علوم مختلف بهره برد که این رویکرد در نگاه جدید قوه قضاییه نمود داشته و در دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی قوه قضاییه به تفصیل محور‌های فعالیت و نقش آفرینی نهاد‌های مردمی تشریح شده و سند تحول قضایی نیز بر مشارکتی و تعاملی بودن فرایند پیشگیری تاکید کرده‌است.

فولیان افزود: رویداد پیشگام می‌تواند مدلی مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان در راستای شناسایی معضلات عمده استان قزوین خاصه در موضوع علل و دلایل جرایم و آسیب‌های اجتماعی باشد که چالش‌ها را مطرح و علل ریشه‌یابی و نهایتاً راهکار‌های مورد نظر را برای تصمیم‌گیری کاربردی پیشنهاد گردد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین بیان کرد: برای آنکه بتوانیم چالش‌ها را بشناسیم و برای پیشگیری از وقوع آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم، لازم است ارتباطات دامنه‌داری با جوانان، تشکل‌ها، نخبگان و دغدغه‌مندان این عرصه برقرار کرده و آن‌ها را با خود همراه کنیم.
 
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی با دانش قضایی خود و با داده‌هایی که در اختیار دارد به‌ تنهایی نمی‌تواند در حوزه پیشگیری از وقوع جرم توفیقاتی داشته باشد. از این رو؛ از آحاد مردم، سازمان‌های مردم نهاد، جوانان و شهروندان مسئولیت پذیر و وظیفه شناس متعهد و متخصص و توانمند برای کمک به پیشگیری از بروز آسیب های مبتلابه جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و نیز ایجاد بازدارندگی از وقوع بزه و جرایم یاری طلبیده است.

وی با اشاره به بازدید خود از روند اجرای رویداد پیشگام عنوان کرد: جوانان حاضر در این رویداد دغدغه مند هستند و در برخی طرح‌ها راهکار‌های قابل‌توجهی نیز در خصوص موضوعات دارند.

فولیان خاطرنشان کرد: وقتی در جامعه جرمی به وقوع می‌پیوندد در واقع تمام جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همه باید کمک کنند، باید یک تلاش سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را داشته باشیم تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و نتایج و یافته‌های رویداد پیشگام می‌تواند ما را در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم یاری کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به کاربردی بودن دستاود‌های این رویداد شاخص گفت: در جرایم و دعاوی اولویت‌دار نظیر سرقت، جرایم مربوط به مواد مخدر، اعتیاد، خشونت، طلاق، مصادیق تضییع حقوق عامه و… می‌توانیم از یافته‌های ارائه‌شده در این رویداد بهره ببریم.

فولیان گفت: ما این آمادگی را داریم که طرح‌های نهایی تایید و تصویب شده از سوی هیات داوران  رویداد پیشگام را که مرتبط با دستگاه قضایی باشد، ارزیابی کنیم و اگر راهکار‌های ارائه‌شده قابل‌استفاده و اجرا باشد قطعاً مورد بهره‌ برداری قرار خواهیم داد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *