چرا کلمبیا کانون کارتل‎های مواد مخدر جهان است؟

12:39 - 04 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۹۷۵
کارتل‌های مواد مخدر در سراسر جهان نه تنها برای کنترل بازار این مواد غیرقانونی می‌جنگند بلکه دست به جنایت‌های دیگری می‌زنند.
اگرچه به تازگی رئیس جمهور کلمبیا از دستگیری «دایرو آنتونیو اوساگا» به عنوان پیروزی تاریخی کلمبیا در مبارزه با تجارت مواد مخدر یاد کرد، اما این فقط باز کردن یک گره از کلاف سردرگم تجارت مواد مخدر در کلمبیاست.
 
به گزارش «گاردین»، رئیس جمهور کلمبیا از عملیات اخیر این کشور، به عنوان بزرگترین ضربه به تجارت مواد مخدر در در بیش از ۲۰ سال گذشته یاد کرده و تحت تعقیب‌ترین قاچاقچی مواد مخدر کلمبیا در انتظار استرداد به آمریکاست.
 
«دایرو آنتونیو اوساگا»، معروف به «اوتونیل»، که تا زمان دستگیری در روز‌های نخست هفته جاری، ریاست کارتل مخوف «Clan del Golfo» در کلمبیا را بر عهده داشت، با اتهام‌هایی مانند تولید و قاچاق مقادیر ناشناخته، اما بالای کوکائین، اخاذی، استخراج غیرقانونی معدن و قاچاق اسلحه مواجه است.
 
کارشناسان تاثیر دستگیر شدن «اوتونیل» بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر را اندک می‌دانند؛ زیرا وقتی رئیس یک کارتل دستگیر می‌شود، نفر دیگری جایگزینش می‌شود.
 
به باور این کارشناسان، شبکه‌های جنایی بین‌ المللی انعطاف‌ پذیر هستند و ساختاری هرمی ندارند.
 
دستگیری رئیس کارتل مواد مخدر، می‌تواند باعث جنگ‌های داخلی در شبکه منجر به خشونت بیشتر در بخش‌هایی از کلمبیا شود.
 
کارتل‌های مواد مخدر تنها برای کنترل بازار غیرقانونی مواد مخدر نمی‌جنگند بلکه دست به اخاذی، تصرف اراضی، ... می‌زنند و خطر این اقدام‌ها متوجه جمعیت غیرنظامی است.
براساس گزارش دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کلمبیا، همچنان بزرگترین تولید کننده کوکائین در جهان است و در سال گذشته هزار و ۲۲۸ تن از این نوع ماده مخدر تولید کرده است.
 
این میزان تولید در حالی به دست آمد که سطح زیر کشت «کوکا» (ماده اصلی مورد استفاده در تولید کوکائین) کاهش یافت که خود این موضوع نشانه رشد کارتل‌ها در تولید مواد مخدر است.
 
تولید کوکائین در کلمبیا پیش از رسیدن به میزان اوج خود، در سال ۱۹۹۳ پس از کشته شدن «پابلو اسکوبار» ملقب به «پادشاه کوکائین کلمبیا»، برای مدت کوتاهی کاهش یافت.
 
دستگیری «خواکین گزمن لوئرا» ملقب به «ال چاپو»، سلطان مواد مخدر مکزیک در سال ۲۰۱۶، سبب ثبت رکورد‌های جدیدی از قتل در این کشور شد؛ هرچند جریان مواد مخدر به اروپا و آمریکا به سختی تحت تاثیر قرار گرفت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *