مسجد جامعی: ما نباید برای بسته بندی و چاپ به کشورهای دیگر متوسل شویم

12:23 - 24 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۸۷۴
خبرگزاری میزان - عضو شورای شهر تهران گفت: ما نباید برای بسته بندی و چاپ به کشورهای دیگر همچون چین متوسل شویم.
ما نباید برای بسته بندی و چاپ به کشورهای دیگر متوسل شویمبه گزارش مراسم اختتامیه پانزدهیمن جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محمد حسن فکری دبیر جشنواره، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، محمدحسین نوش  آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، علی جنتی وزیر ارشاد، ژاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، علی فاضلی عضو اتاق اصناف تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ و ناشران در حال برگزاری.

بنابراین گزارش احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در ابتدای این مراسم گفت: خوشحالم که بعد از 15 سال در این سالن در محضر شما هستم در سالهای دورتر اولین بار در محل ساختمان پیشین روزنامه اطلاعات جشن صنعت چاپ را برگزار کردیم و مجموعه کتابهایی منتشر شد که به تعداد انگشتهای دو دست هم نمی رسید.

وی افزود: پایان نامه هایی هم در زمینه های مرتبط پیدا  کردیم صنعت چاپ توانایی بالایی داشت و این بیشتر متکی به دانش و تجربهای مربوط به این زمینه بود که اساتید بزرگ این رشته در طول سالها آموخته بودند و در محضر آنها دیگران آموزش می دیدند و به نشاط رنگ و کار کمک می کردند.

مسجد جامعی ادامه داد: از آن سالها ما یک نمونه شاهنامه داریم که به عنوان شاخص از آن یاد می شود همان سالهایی که هیچ رشته و کتاب آموزشی برای صنعت چاپ نداشتیم آنچه که این فضارا ایجاد می کرد عشق به این کار بود و ایمانی حاصل از ممارست عاشقانه  در صنعت چاپ بود صنعت چاپ  در این کشور با عشق به ایمان و ایران رشد پیدا کرد در تبریز اولین بار شاهد شکل گیری چاپ و چاپخانه بودیم این به این دلیل است که مردم آنجا در برابر تجاوز بیگانگان ایستاده بودند و از مردم وحرمت ایران و ایمان دفاع می کردند.


عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: اولین کتاب چاپ شده جهادیه نام داشت و ضرورت دفاع از این مرز و بوم را بیان می کرد صنعت چاپ به کمک این جهاد کردن آمد و در آنجا  چاپخانه ای شکل گرفت و به نظرم این خوب است که در سال آینده سالگرد دویستمین سال صنعت چاپ درتبریز برگزار می شود.

مسجد جامعی ادامه داد: این رسالت صنعت چاپ با پشتوانه مردمی ادامه پیدا کرد از یک حیث با روشنفکران، نخبگان حوزه علمیه ارتباط دارد و از طرف دیگر با مردم و آموزش عمومی و گسترش فرهنگ ارتباط دارد شاخص سنجش میزان فرزانگی دانش است از این حیث وضعیت ویژه ای دارد.

وی تصریح کرد: از یک رو پای در صنعت اقتصاد، افکار عمومی وهنر دارد و همه اینها را در خود جمع کرده به دنبال صنعت، دانش کشور رشد پیدا کرد روزنامه ها چاپ شد و نسبتی بین این فضا و صنعت چاپ وجود داشت و شاهد شکوفایی صنعت چاپ در سالهای شکوفایی علم و دانش هستیم.

مسجد جامعی ادامه داد: در همان سالهایی که نمایشگاه کتاب برگزار می شد نمایشگاه صنعت چاپ هم در کنار آن برگزار می شد اما کم کم به صورت مستقل دایر شد و از همان روزها مسئولیت برگزاری نمایشگاه به عهده اتحادیه تعاونیها بود در دولت زمانی این بحث مطرح شد که حوزه صنعت چاپ در وزارتخانه دیگر باشد بدنه صنعت چاپ به ما کمک کرد به دلیل اینکه یک صنعت مردمی این موضوع مطرح می شد که در وزارت ارشاد باشد در مبحاثتی که من به عنوان نماینده مردم و دولت با وزرای صنعت داشتم این مورد نمود پیدا کرد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: صنعت چاپ مردمی است برای نمونه استاد فرشچیان کتابی را از آثارشان چاپ کردند که این کتاب با سرمایه گذاری ناشر هلندی چاپ شد و کیفیت آن با نمونه غربی تطبیق داشت به دنبال این اتفاق از این استاد بزرگوار خواهش کردم نمونه دیگر از اثرش را در ایران چاپ کند که این اتفاق افتاد و با همان کیفیت غربی ارائه شد.

وی ادامه داد: دراین سالها صنعت چاپ رشد و گسترش پیدا کرده ماشین آلات جدید وارد شده و رشته های دانشگاه کم و بیش برای این صنعت تعریف شده اند  این را هم باید بگویم که پایان نامه های این صنعت نیز رشد پیدا کرده است در این بین افرادی بودند که سالهای زیادی را زحمت کشیدند که از جمله آن می توان به مهندس دری اشاره کرد توانایی و ظرفیت صنعت چاپ به گونه ای بود که همزمان با گسترش ماشین آلات بهره وری هم صورت بگیرد و شهرکی بنام شهرک شهابیه در استان قم شکل بگیرد این طرح در تهران هم وجود داشت در تبریز هم می تواند در این زمینه قدمهای اساسی بردارد.

مسجدجامعی اظهار داشت: امروز صنعت چاپ در بسته بندی و در اکثر وسایلی که شما ها با آن کار می کنید دنیای جدیدی را تجربه می کند این را هم باید بگویم که صنعت چاپ قبل از سینما و جهانگردی به عنوان یک صنعت شناخته شده امیدوارم شرایط جدیدی که ایجاد شده اقتصاد فرهنگ و هنر قدمهای جدیدی بردارد.

وی ادامه داد: کالاهایی از ایران به عنوان پشتوانه مطرح است که در حوزه فرهنگ و هنر هم بوده است این موضوع مربوط به زمان حال نیست از گذشته وجود داشته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: صنعت چاپ در این زمینه می تواند نقش بیشتری داشته باشد ما نباید برای بسته بندی و چاپ به کشور دیگر برویم الان به مدد تدبیر دولت ما که فضاهای دیگر کشورها به روی ما باز می شود یک فرصت است و باید برای آن تلاش کنیم ما نباید برای بسته بندی به کشورهای دیگر همچون چین متوسل شویم.

وی خاطر نشان کرد: می توانیم در این زمینه نگاهی اقتصادی به سایر کشورها داشته باشیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *