قیمت بلیت هواپیما دوباره پرواز کرد

13:16 - 29 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۹۰۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد ایرلاین‌ها بدون نظارت و مصوبه خاصی قیمت بلیت‌ها را تا ۳۰ درصد در مسیر‌های مختلف افزایش دادند.

_ روزنامه همشهری نوشت: سفر با هواپیما از گذشته تا همین امروز، جزو سفر‌های گران محسوب می‌شود. هنوز هم مسافرت با این وسیله نقلیه، نسبت به قطار و اتوبوس خرج بیشتری دارد. اما امسال به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی و اینکه افراد نمی‌توانستند با خودروی شخصی سفر کنند و مجبور بودند برای رفتن به برخی از شهر‌ها بلیت هواپیما تهیه کنند، ایرلاین‌ها بدون نظارت و مصوبه خاصی قیمت بلیت‌ها را تا ۳۰ درصد در مسیر‌های مختلف افزایش دادند.

حالا بعد از گذشت فقط چند‌ماه از گران شدن بلیت هواپیما، به‌نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی باز هم قیمت‌ها را بالا برده‌اند. ولی همچنان خبری از رعایت پروتکل‌ها و البته برخورد با نقض آن‌ها در هواپیما‌ها نیست. ضمن اینکه این شرکت‌ها نه‌ تنها هیچ مجوزی برای این کار ندارند، بلکه حاضر به پاسخگویی و توضیح در باره دلیل این اقدام‌شان هم نیستند. برای مثال اگر این شرکت‌های هواپیمایی تا دیروز قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد را یک‌میلیون‌و۷۸هزار تومان می‌فروختند، حالا برخی از آن‌ها به‌راحتی قیمت را دوباره تا بیش از یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان بالا برده‌اند، اما خبری از برخورد با آن‌ها نیست.

اخیراً سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در این زمینه تخلف محسوب می‌شود. همچنین اعلام کرده که هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد. شرکت‌های هواپیمایی نیز موظفند درخصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات جلسه شورای‌عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده تخلف محسوب می‌شود، اما معلوم نیست چرا همچنان قیمت بلیت هواپیما روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. کسی هم پاسخگو نیست.

جالب اینجاست که شرکت‌های هواپیمایی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مانند محدودیت پذیرش ۶۰درصدی مسافر را رعایت نمی‌کنند. تهویه‌ها در داخل هواپیما مناسب‌سازی نشده و سرعت هواپیما برای اینکه مسافران زمان کمتری در محیطی بسته باشند، برخلاف بسیاری از خطوط هوایی معتبر دنیا افزایش پیدا نکرده است. اما در عوض دم‌دستی‌ترین چیز‌ها مثل خدمات کترینگ و پذیرایی داخل هواپیما را حذف کرده‌اند. سهم هر مسافر تنها یک بطری آب معدنی است. این در حالی است که قیمت این خدمات روی بلیت هواپیما محاسبه می‌شود که یا باید از بهای بلیت کم کنند، یا مانند پرواز‌های خارجی وعده غذایی یا میان وعده را با بسته‌بندی در اختیار مسافران قرار دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *