نحوه دریافت کتاب درسی برای دانش آموزان اتباع خارجی چگونه است؟

12:18 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۶۹۷
سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره روند دریافت کتاب درسی دانش آموزان اتباع خارجی توضیح داد.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: میترا تیموری سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره نحوه دریافت کتاب درسی دانش آموزان اتباع خارجی اظهار کرد: تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی همانند دانش آموزان ایرانی است و هیچ گونه تفاوتی در این میان وجود ندارد. در مسئله توزیع کتاب‌های درسی نیز همین گونه است و این دانش آموزان، بدون هیچ گونه تبعیضی از طریق سامانه فروشی و توزیع مواد آموزشی، کتاب‌های خود را تهیه می‌کنند.

او ادامه داد: دانش آموزان اتباع خارجی می‌توانند با وارد کردن کد دانش آموزی (۱۱ رقمی) خود به جای کدملی ۱۰ رقمی و به جای شماره سریال شناسنامه، عدد ۱ (۱۱۱۱۱۱)، به راحتی ثبت نام کتاب کنند.

تیموری درباره میزان توزیع کتاب در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار کتاب درسی درذ مقاطع تحصیلی مختلف میان دانش آموزان اتباع خارجی توزیع شده است.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به این پرسش که آیا فقط دانش آموزان مدارس دولتی برای دریافت کتاب تحت پوشش هستند یا شامل مدارس خودگردان هم می‌شود، گفت: شامل همه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی است. با گسترش دولت الکترونیک و راه اندازی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی از سال‌های قبل، فرایند ثبت نام و توزیع کتب درسی، صرفا از طریق این سامانه صورت می‌گیرد و همه دانش آموزان دارای کد دانش آموزی می‌توانند در زمان مقرر به سایت مربوط مراجعه کرده کنند.

ضرورت ثبت نام در سامانه سیدا برای دریافت کتاب درسی

او تاکید کرد: تا زمانی که فرد در سامانه سیدا کد دانش آموزی دریافت نکند امکان اختصاص کتاب درسی به او وجود ندارد.

تیموری ادامه داد: از آنجای که سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی متصل به سامانه ثبت نام دانش آموزی است، بنابراین نداشتن کد ملی به هیچ عنوان مانعی برای ثبت نام این دانش آموزان در سامانه کتاب نیست و این دانش آموزان با درج کد‌های موجود در مدارک هویتی و اقامتی معنی خود و با کد اختصاصی موجود در برگه‌های حمایت تحصیلی (اتباع فاقد مدرک اقامتی و هویتی معتبر) در سامانه سیدا و دریافت کد دانش آموزی به راحتی می‌توانند برای سفارش کتاب درسی اقدام کنند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: سامانه سیدا مبدا به دلیل تغییرات فنی مدتی در موضوع ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی مشکل داشت که با پیگیری‌های همکاران دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرکز امور بین الملل و وزارت کشور این مشکل به کلی رفع شد و در شرایط کنونی همه دانش‌آموزان اتباع خارجی اعم از دارندگان مدرک هویتی و اقامتی معتبر از جمله کارت آمایش، کارت هویت گذرنامه دارای پروانه اقامت و ... و دارندگان برگه حمایت تحصیلی معتبر می‌توانند بدون مشکل در سامانه دانش آموزی سیدا ثبت نام و برای تهیه کتب درسی خود اقدام کنند؛ همچنین هر دانش آموزی در صورتی که موفق به ثبت نام در سامانه فروش کتاب درسی نشود مدیران مدارس، خود جهت رفع مشکل دانش آموز اقدام می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *