کودکان فقیر درصد بالای سرب در خون خود دارند

9:50 - 09 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۴۲۲
تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند نسبت به کودکانی که در وضعیت اقتصادی بهتری بسر می‌برند، مقدار بیشتری سرب در خون خود دارند.

_ ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس نوشت: داده‌های این مطالعه نشان داد: کودکان ۶ ساله و کم سن و سال‌تر که در جوامعی زندگی می‌کنند که شمار زیادی از افراد در خط فقر یا در زیر خط فقر هستند، تقریبا دو برابر کودکان ساکن مناطق با وضعیت اقتصادی بالاتر، سطح قابل تشخیص سرب در خون خود دارند.

به گفته محققان، خطر افزایش سطح سرب در خون کودکان فقیر نیز دو برابر بیشتر بود.

محققان بیمارستان اطفال بوستون در آمریکا در این مطالعه نوشتند: "کودکانی که در خط فقر و زیر خط فقر و در خانه‌های کهنه و قدیمی یا در جوامعی با تمرکز زیاد فقر زندگی می‌کنند با بیشترین خطر ناشی از مسمومیت سرب روبرو هستند.

مسمومیت سرب هنگامی رخ می‌دهد که مقدار سرب در خون بالا می‌رود. حل شدن سرب لوله‌های سربی لوله‌کشی‌ها در آب از راه ها‌ی ورود این عنصر به آب آشامیدنی شهر‌ها است. سرب در بدن ممکن است داخل ترکیب استخوان و جایگزین کلسیم شود.

کم‌اشتهایی، کم‌خونی، درد شکمی و عضلانی، فلج تدریجی بدن، خط آبی در محل اتصال دندان‌ها به لثه از علایم مسمومیت سرب است.

کودکان کمتر از ۶ سال به ویژه در معرض مسمومیت با سرب هستند. مسمومیت سرب در کودکان می‌تواند به شدت بر رشد ذهنی و جسمی آن‌ها تأثیر بگذارد. مسمومیت سرب در مقادیر بسیار بالا، می‌تواند کشنده باشد.

رنگ‌های حاوی سرب، گرد و غبار آلوده به سرب و ساختمان‌های قدیمی رایج‌ترین منابع مسمومیت سرب در کودکان است.

مسمومیت با سرب قابل درمان است، اما هر گونه خسارت ناشی از آن قابل برگشت نیست.


برچسب ها: اقتصاد فقر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *